• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Elschema

Håkan A

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Hej. Någon som lyckats få tag i ett elschema till dethleffs xli -17
Har en vit 3-ledare med 4 st blå tejpremsor . Hittar inte vart den går från elskåpet bak.

Håkan.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Tveksamt om ett elschema hjälper dig. Bara beskrivningen av kabeln gör att det är troligen den förre ägaren som dragit den...
Hej. Att märka kablarna med olikfärgade och olika antal tejpremsor är typiskt Dethleffs husbilar. Jag har haft två Dethleffs och känner igen märknings förfarandet. I mina ögon är det definitivt en original installation.
Mvh / Roland

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
På min ligger bara alde på 16 amp säkringen på 10 amp ligger EBL(vita kabeln), eluttag höger vänster sida samt kyl/frys.
Kyl/Frys ligger på samma kabel som eluttag vänster sida. Nu vet jag inte hur erat elskåp är utrustat men mitt ser ut så här.
Ser stökigt ut på bild två, håller på och testar vad kablarna går till och förbereder för invertern.

Bilagor

• IMG_6313.jpeg
    IMG_6313.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 11
  • IMG_6575.jpeg
    3,9 MB · Visningar: 26

Håkan A

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Ok. Jag har lite fler säkringar inne
Men det är när jag tar isär plinten med dom 4 tejpbitarna på kabeln,då håller jf brytaren i elskåpet inne under sängdelen,där även invertern sitter.Dometic. På bilden på vänstra sidan ser man ena änden på kabeln med 4 tejp. Den skall sitta på ovansidan det lilla reläet Bredvid säkringen. Tillbaka satt nu. Höger i bild ser man sockeln med 4 tejp. Men hittar inte vad den går vidare till. Allt detta sitter i lastutrymmet bak.
Har ju ett säkringsskåp inne med . Där finns den inte heller.
Jaja bara leta vidare.

Bilagor

• 20250216_150656.jpg
    20250216_150656.jpg
    1,7 MB · Visningar: 35
Toppen