• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elproblem

KEBONO

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13072
Medlemskap
2025
Hej
Jag har problem med bodelsbatteri allt styrsystem.
När det laddas med 220v så ger laddaren 14,7V, efter att 220v kabeln kopplats bort så ligger batterispänningen på 13,8V (95A AGM batteri)
Med två taklampor tända (2x16W)så har spänningen sjunkit till 9,5V efter ca 5 timmar.
Skall inte systemet stänga av så inte spänningen går ner under ca 11v?
Batteriet skall enligt verkstaden vara OK.
Är det någon som vet vad problemet kan vara?

Tacksam för hjälp.
Kenth Nordin
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Elproblem

Med 2 x 16 W dvs 32 W blir strömmen omkring 3 A, detta i 5 h ger en urladdning av 15 Ah, dvs en mycket liten del av batteriets kapacitet.
Dåligt batteri kan man då tycka.
Frågan om de två 16 W ljuskällorna bara drar denna ström, är de byggda med 16 W lysrör så vill kanske invertern i dem ha 25 procent mer. Dvs de drar 20 - 25 W styck. Även om man räknar så är det klent av batteriet.
Kolla med en mer känd urladdning, en glödlampa på 15 W exvis som du om möjligt mäter strömmen på.
Ehuru bilen elektronik skall bryta är nog en fråga till tillverkaren, eller kanske det finns att läsa i handboken.
Detta skiljer nog mellan olika typer, fabrikat och modeller.

Att låna ett annat batteri, exvis startbatteriet, eller personbilens startbatteri för att göra motsvarande test med skulle kunna ge mer svar.

Sen är frågan vad du mäter med? många Voltmätare har dålig tolerans.

Smart är i alla fall att kolla upp saken innnan säsongen

de
Roy
 

KEBONO

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13072
Medlemskap
2025
Sv: Elproblem

Hej

Jag har provat med ett vanligt startbatteri (55A) i stället och efter 6 timmar så är det fortfarande mer än 12v spänning.
Testade även ett andra 95A Banner batteri (frikopplat från husbilen) som Volvo verkstaden testade och sa att det var ok, jag kopplade en Billampa på 55W det tog bara en timme så låg spänningen på 9,5V.
Jag undrar hur man mäter hur mång amper det är i batteriet eftersom
spänningen tydligen kan ligga på 13,5v fastän det bara är 15-20A
i batteriet.

Kenth
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elproblem

Virker som en eller flere celler er i ferd med å tørke ut.

I AGM batterier er det syre i en tynn glassfibermatte mellom platene, i ventilasjonen sitter det regenerering av vatnånga og katalytisk kombinering av hydrogen og oksygen til vatn for å fjerne tap av syreløsningen. Ved overladning spesiellt om det er varmt kan noe vatnånga slippe ut .
Glassfibermatten gjør at en kan benytte tynnere plater med mindre avstand enn i åpne bly syre batterier.

En celle med lavt syrenivå vil ha meget lavt Ah verdi.

Desverre finnes det ingen mulighet for å etterfylle AGM og GEL batterier.

I GEL har syreløsningen blitt tilført et gele middel - ellers er teknikken mye den samme som for AGM. En uttørkning av gel kan i noen tilfeller gi plutselig fullt tap av en celle og dermed av hele batteriet.

I vedlikeholdsfrie ventilregulerte fritidsbatterier er syren fri, men avstanden mellom tynne plater den samme som i AGM og GEL - ulempen er at høye strømstyrker ved ladning og forbruk kan føre til at platene bukler seg og kortslutter en celle. Startbatterier bruker tykkere plater for å motvirke dette.

Jeg er fullt klar over at disse beskrivelsene er svært generelle og forenklet. :cool:
 

KEBONO

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13072
Medlemskap
2025
Sv: Elproblem

Hej igen

Tack för hjälpen.
Det är bara att köpa nya batterier och hoppas att de håller mer än 2 år.
Har tidigare haft 2 bodelsbatterier kopplade till laddaren men tänkte nu bara ha 1 eftersom vi mesta dels står på platser med 220v.
Påverkar detta laddaren eller solpanelen?

Kenth
 

KEBONO

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13072
Medlemskap
2025
Sv: Elproblem

Hej

2st Banner AGM Running Bull 95A.

Enligt husbilstillverkaren var tydligen detta inte ovanligt.
Tyvärr så upptäckte vi det inte förrän husbilen var 2 år och 3 månader gammal,när vi stod på Elmia utan ström.
Om man som vi nästan utslutande står kopplade till 220v så upptäcker man inte att batterierna tappar amper.
Blev lovad av ägaren till firman att köpa nya till halva priset men varför köpa
lika dana när man kan köpa Biltemas till samma pris och med 4 års garanti.

Kenth
 

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Elproblem

Håller med dig. Köp två Biltema AGM med fyra års garanti. Sköt dom ordentligt, undvik att ladda ur mer än 50% dvs 12.3 volt, så skall dom hålla i många år, hälsar Björn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elproblem

Ang. blybatterier.

Jag tycker det verkar som om fritidsbatterierna är underlägsna startbatterierna på alla sätt. Tillverkarna vill gärna skilja på de två olika batterityperna. Min erfarenhet är att startbatterierna håller längre som bodelsbatterier än fritidsbatterierna!

Enda skillnaden mellan batterityperna är väl att startbatterierna innehåller mer bly!?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30062

Guest
Sv: Elproblem

Det samme hente meg. Fikk ny bil våren 2011 hvor det satt 2 stk 95 Ah Banner AGM batterier. Etter 2,5 år måtte de byttes. Når det ble tappet ca 15 Ah så rasa spenningen.
Forhandleren sa de hadde hatt flere tilfeller av dette. Han mente at batteriene ble tørket ut pga overlading. De hadde tatt det opp med bobilfabrikken og de var også kjent med saken.
Jeg fikk 2 nye batterier på garantien men valgte vanlige syrebatterier.
 
Toppen