• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elproblem

F

F.d. 53149

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Mobilvetta
Husbilsmodell: Icaro7
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hej, jag har en fråga efter vår "jungfrufärd". Då jag kopplar in 220v i kontakten ser jag inte på elpanelen att 220v-lampan lyser ej heller på kylskåpet. Strömmen går däremot ut i direktuttagen i vagnen. Har kollat ingångssäkringen i "garaget" och den fungerar. Vad är det mer för något som ska slås på? Kan inte för mitt liv hitta något annat i min Italienbyggda Mobilvetta, som kan påverka funktionen. PS Jag har inte gått igenom andra säkringar i bilen, eftersom jag inte vet var jag ska leta efter just den säkringen som det ev. kan vara fel på!?!?DS

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Samma symptom hade jag efter ha åkt färja och fått några strömspikar som slagit ut EBL, dvs batteriladdaren. Kolla ev säkringar på den. Har den gått sönder blir det dyrt.

Per-Åke

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Finns det ingen display som visar spänning eller laddning i din bil?
Enklast är att använda ett instrument att mäta spänningen på batteriet eller någon annanstans du kommer åt.
Min tanke är att du använder ström i bodelen utan att ha 230 V ansluten. Tänd några lampor och låt vara någon timme. Lägg märke till spänning eller laddningstillstånd. Koppla sedan in 230 V ström och se om det blir förändring att spänningen ökar. I så fall är laddningen hel. Om du inte har något att mäta med är det svårt att se. I en så modern bil som din borde det finnas någon form av indikering.

Vi kom visst bort från din ursprungliga fråga. När jag läser din fråga om igen inser jag att Per Åke är närmast frågan. Har du kollat säkringarna på EBL? Din indikering på 220 V kommer nog från EBL. Jag undrar om strömmen till kylkåpet är beroende av EBL. Det är inget som jag kan men en aning underligt för mig. Hoppas att det löser sig
Jan-Evert

PS Om det är så att laddningen inte fungerar är det synd att belasta batteriet i onödan som jag beskrev men det var ett svar på din senaste fråga.

F

F.d. 53149

Guest
telijej skrev:
Finns det ingen display som visar spänning eller laddning i din bil?
Enklast är att använda ett instrument att mäta spänningen på batteriet eller någon annanstans du kommer åt.
Min tanke är att du använder ström i bodelen utan att ha 230 V ansluten. Tänd några lampor och låt vara någon timme. Lägg märke till spänning eller laddningstillstånd. Koppla sedan in 230 V ström och se om det blir förändring att spänningen ökar. I så fall är laddningen hel. Om du inte har något att mäta med är det svårt att se. I en så modern bil som din borde det finnas någon form av indikering.

Vi kom visst bort från din ursprungliga fråga. När jag läser din fråga om igen inser jag att Per Åke är närmast frågan. Har du kollat säkringarna på EBL? Din indikering på 220 V kommer nog från EBL. Jag undrar om strömmen till kylkåpet är beroende av EBL. Det är inget som jag kan men en aning underligt för mig. Hoppas att det löser sig
Jan-Evert

PS Om det är så att laddningen inte fungerar är det synd att belasta batteriet i onödan som jag beskrev men det var ett svar på din senaste fråga.

Tack för att du bryr dig. Jag är som sagt ny på husbil och varken el- eller bilmekaniker. Men det är gött att få tips vad som kan göras. Så fort jag är ledig från jobbet (vilket jag tyvärr inte är i påsk) ska jag gå in och försöka hitta den här EBL:en. Tror mig ha sett den invid husbils-batteriet i samband med att jag sökte kranarna för luftfjädringen.
Det här med luftfjädringen var en annan grej. Ingen verkstad av 3 jag frågade förstod vad det kunde vara för fel då jag inte fick in luft i den ena fjädringen. Till slut var jag inne själv och rotade i en låda i närheten och hittade de här nämnda kranarna och fann att den ena var stängd!! Varför vet jag inte. Men JAG fixade det, så JAG KAN! (...än så länge)

Toppen