• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elproblem kylskåp

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Hej!
Vi har problem med 230V försörjning av kylen.Den funkar utmärkt på gas och 12V men temperaturen går stadigt upp på 230V.Detta oavsett om jag ställer den på auto eller manuellt.
Någon som kan eller vet.
A.Borg

bussen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
4680
Medlemskap
2025
Sv: Elproblem kylskåp

hej troligtvis elstavarna dom tar slut och behöver bytas om man står mycket på ström
ganska enkel operation om man är lite händig.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

hej troligtvis elstavarna dom tar slut och behöver bytas om man står mycket på ström
ganska enkel operation om man är lite händig.

Vad uppskattas normal livslängd till att vara för dessa El-stavar? mitt kyl/frys är alltid i drift på 230V när bilen är parkerad hemmavid året om.

Uffe & Anita

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
6811
Medlemskap
2028

Hej! Själv haft samma problem. Inget svårt att byta elstav själv, men lite bökigt att plocka ut kylskået tyckte jag. Hjälpte dock inte att byta elstav utan kretskortet fick bytas ut. Husbilsfirma gjorde det. Kostade knappt 2000:- då jag själv plockat ut kylskåpet.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Borg, ska du byta kretskortet så är det en ganska enkel åtgjärd, man behöver inte plocka ut skåpet.Däremot så kostar väl kortet en slant, men arbetskostnaden kan du spara och göra det själv. // Göran:)

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej Göran!
Jag har haft bilen hos E-lux i Götet.Dom skulle kolla och loggade kylen.Den startades på gas kl10 och höll 24,4 grader och avloggades kl15 med -1,3 grader i kyldelen.
Dom meddelade då att det inte var något fel.:mad:
Jag satte kylen på 220 och dagen efter är tempen 18+.
Jag tror att det kan vara kretskortet men det kostar 1850:- :mad:som reservdel.Jag skall fortsätta att testa.
A.Borg

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Göran!
Jag har haft bilen hos E-lux i Götet.Dom skulle kolla och loggade kylen.Den startades på gas kl10 och höll 24,4 grader och avloggades kl15 med -1,3 grader i kyldelen.
Dom meddelade då att det inte var något fel.:mad:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag undrar bara varför de provkörde och kollade den på gas när det är 230V som inte funkar ????

M.v.h. JANKRO.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Jankro!
Ja man kan undra men av resonemanget mellan reparatörerna så framkom det att det är besvärligt att åtgärda,dom monterar ju inte ut nån kyl,så jag får ändå lämna den till en husbilsfirma.
Skall väl sägas att dom inte tog betalt för loggningen.
A.Borg

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan igen, tråkigt att det bråkar för dig när det är mitt i sommaren.

Jag tänkte nog att de kanske borde ha orkat kolla om det är avbrott i 230V värmestaven, eller om den är hel och det inte kommer fram ström till den , för att ringa in felet lite bättre.

Om det är svårt med tid för koll/rep. så har du ju möjligheten att köra skåpet på gasol så länge, och skjuta upp ev. rep. till bättre tillfälle. Det drar inte så mycket gasol så det brukar inte skapa något problem.

M.v.h. JANKRO.

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Man kan ju även kolla om 220V-värmardelen fungerar genom att koppla en enkel kWh-mätare för en hundralapp framför kylskåpet. När värmaren fungerar så bör skåpet dra kring 200W. Om det är mindre än 50W kan man anta att värmestaven inte fungerar på 220V

Toppen