• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem i Elnagh

F

F.d. 2577

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,3 JTD
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Duke 420L
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elsystem
Kan någon ge mig svar på följande: Mina högt placerade positionsljus och bromsljus funkar inte. Kollade i lyktan och ser att det är oisolerade flatsift som ligger i kortslutning.
Fixade till dett men hittar inte säkringen. I FIAT handbok står det ett det finns 3 säkrings-platser har kollat i kupen (under ratten) och motrummet, men hittar inga fel. Den tredje säkringslådan skall vara i höget B-stolpe mot bottenplattan, men där finns inget. Vill även ha hjälp med kopplingschema för bil och husdel.
Jag har köpt en direktimporterad bil från T-land, (ej tagit in den själv) och kan inte vänta mig hjälp från importören.

Leffe

F

F.d. 3598

Guest
Tjena, jag vet inte hur det är på din modell. Jag hade chansat att lyfta på locket till batteriet. Vid pluspolen sitter det ett antal huvudsäkringar. Förmodligen har du fler funktioner som inte fungerar utan att du märkt det. Positionsljus och kylskåp 12 v brukar vara en kombination. Du kan inte se för blotta ögat att de säkringarna är hela utan måste mäta eller demontera dom. Är en säkring sönder kan du ricka den fram och tillbaka efter demontering. Bromsljuset tror jag är ett fel vid sidan om, har du ström fram?

Lycka till.

F

F.d. 2577

Guest
Tack för tippsen, Husbilsteknikern, jag har kollat det och vad jag kan se år det bara nämnda ljus. Kyl & frys har jag inte provat på 12 V men hal-helljus funkar. Har ryckt ut alla säkringar och mätt dessa. (Beepat med instrument). Kollar kylan i natt, så får vi se om de hänger ihop på samma säkring.
Leffe

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej du har en säkringsdosa på högersida under säkerhetsbältet ,locket siter fast med 2 st skruvar.Säkring nummer F37 som är för högt placerat bromsljus och instrumentbelysning sitter under ratten mittraden och andra uppifrån .Om man har en Ducato
av årsmodel 2002 eller nyare så är det skäl att alltid kolla i handboken nummer och var säkringen sitter,dom nya mini säkringarna är svåra att kolla !Kolla med Fiat servicen så
fixar dom en svensk ägarens handbok den har man stor nytta av!

Mvh Tom

F

F.d. 2577

Guest
Hej Helena o Tom, jodå jag har kollat under säkerhetsbältet på passager-arsidan, där finns inga säkring eller reläer utan bara ett stort kontakdon. Det första jag gjorde var att investera i en svensk hanbok. Det är ur den jag läser att det ska finnas 3 säkringsställen. Nu letar jag efter just detta, då den verkar flyttad till annan plats.
Ni andra som har en aning, ge mig gärna ett tips var jag skall leta.

Leffe

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej Leif kollade just min 07 Burstner och fann ej heller någon säkrinsdosa på högrasidan även om boken säger så.Jag jobbade med en Dodge Pick up -07 ifjol (omändring av lampor för registrering etc) och där slutade blinkers att fungera efter ett par veckor.Bilen använde Canbus system och databoxen kände av att blinkerskretsens motstånd ändrat
och skyddade den med att stänga av blinkers.Den bilen måste nollställas med dator
för att fungera igen efter reparationen!Finns den möjligheten att du måste åka in på
Fiat och nollställa .Jag håller som bäst på o montera tjuvalarm på min bil och skall kolla
då jag hinner till om jag hittar den sista säkringsdosan.Har tidigare också sökt på bla
Alfa Romeo efter säkringshållare som fanns på ett helt annat ställe än uppgifterna i boken.Jag jobbade på Fiat service till 2007 så dom nya modellerna är också nya
för mig.

Mvh Tom

F

F.d. 2577

Guest
Hej igen Tom, det är några dagar sedan jag var ute på HBK. Problemet kvarstår, jag har provar några av dina ideer. Startade om datorn genom att lossa minuspole (funkar på min volvo v40), men det enda som hände var att jag fick ställa om klockan.

Kollade om kylskåpet fungerade på batteridrift, och det blev inte kallt,. Det finns alltså ett samband. Har letat vid på alla tänkbara ställen utan resultat. På batteriets plusspol fanns stora "schuntar" eller är det "huvudsäkringar"? Skulle någon av dessa vara trasiga? Hur mäter jag det?

Leffe

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej Leffe
Säkringsdosan på höger sida som vi sökte efter finns troligvis inte på alla bilar .Dom sitter på paket o skåpbilar som har eluppvärmda säten etc.Det finns ingen egen handbok för husbilschassit utan vi får nöja oss med skåpbilsboken. husbilschassit lär ju vara framtaget enbart för husbilar.Husbilarna har ju också 130hkr (2,3 JTD) mot skåpbilens 120hkr.Huvudsäkringarna går att kolla med en polpenna om det gåt nån ström igenom så det är ju enkelt .Nu har jag tyvärr inga andra ideer åt dig än att vända dig till en bilelekriker eller Fiat för en reklamation.

Mvh Tom

F

F.d. 3598

Guest
Leif Ny skrev:
Hej igen Tom, det är några dagar sedan jag var ute på HBK. Problemet kvarstår, jag har provar några av dina ideer. Startade om datorn genom att lossa minuspole (funkar på min volvo v40), men det enda som hände var att jag fick ställa om klockan.

Kollade om kylskåpet fungerade på batteridrift, och det blev inte kallt,. Det finns alltså ett samband. Har letat vid på alla tänkbara ställen utan resultat. På batteriets plusspol fanns stora "schuntar" eller är det "huvudsäkringar"? Skulle någon av dessa vara trasiga? Hur mäter jag det?

Leffe

Hmm, var det inte det jag sa eller var jag otydlig?:msn_dontknow:

F

F.d. 2577

Guest
Tack till de som hjälp mig med ledtrådar. I det senaste förslaget/klarläggandet finns uppgift om att det inte går att köra på 12 V utan att motorn år igång. I Dometics handbok finns texten "12 V-driften bör användas då motorn går, för att undvika urladdning av fordonets batterier". Skall detta tolkas så att det inte går att driva kyl/frys även om´man "testar" vid el.stolpe under laddning/

Leffe

F

F.d. 25038

Guest
Många inte alla är byggda så att ett relä styr strömmen när motorn går för att inte tömma batteret helt om man skulle komma åt knappen utan att veta,appro på ditt elfel verka de va två fel tycker de e lite konstigt att bromsljus å positionsljus slutar å funka samtidigt verkar som de stter nån kopplingsbox mellan bilen orginalsystem å bodelen.

Toppen