• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elproblem Adria

hoffer

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1896
Medlemskap
2025
Är det någon mer än jag som får en varning för låg spänning på bildelen när man kollar på manöverpanelen ovanför dörren. Det är en mätare med olika funktioner, laddning för bodel och bildel, spänning för bodel och bildel, samt strömåtgång, allt annat fungerar normalt och vid kontroll med spänningsprovare så är det inget fel på batteriet. Bilen är en Adria Matrix 2012.

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem Adria

Vi har samma problem. När bilen står på 230V visas full laddning på startbatteriet, men så fort el-kabeln tas bort lyser varningen. Startbatteriet är kollat både "till höger o vänster o fram o bak" och visar helt ok spänning. Det måste vara från EBL upp till panelen som något händer. Plockade lös panelfronten o lossade den - rörde i några kablar o vips så var allt ok - ett par dagar!!! Nu har jag gett upp till någon kommer på vad som är fel. Bosse Bildoktorn så i ett av radioprogrammen att ibland får man bara leva med "elfelsindikationer" så länge allt fungerar. Kommer du på hur man kan lösa problemet hör av dig. Vi har en Adria Coral 680 ST 2011.

hoffer

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1896
Medlemskap
2025

Jaha, får väl ta och rota lite bakom panelen jag också och försöka få det att hålla lite längre, har haft den inne på verkstad och det enda fel som dom kunde komma på vid en enklare undersökning var att ett kretskort hade pajat. Det verkar bli en dyr reparation för ett sådant "enkelt" fel, får väl kanske sätta dit en separat mätare till bilbatteriet istället. En sak som inte borde ha med det hela att göra är att felet uppstod efter att bilen hade varit inne för service på fordonsdelen, ett märkligt sammanträffande kanske?

Hoffer.

Senast ändrad:
F

F.d. 55764

Guest

Jag har samma problem med min adria coral 660 -10.
Jag köpte ett nytt batteri efter att konstaterat att det gamla ev var väckt, vilket det inte var.
Har ni någon lösning på detta?

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Jag har ingen lösning på problemet, men jag kan berätta att fenomenet kvarstår - trots ett nytt startbatteri. Det gamla "dog" för en dryg månad sedan. Bilel-företaget kunde inte hitta varför fenomenet uppstår, men allt fungerar (förutom displayen, som visar tomt batteri). Man kanske får göra som Bosse Bildoktorn sa en gång om elfel som inte är fel. Lägg inte ned tid o pengar på det som inte går att begripa om allt fungerar.

Heddelin

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024

Hade liknande problem: Startbatteriet drogs ur, kylen gick inte över på 12 volt när jag körde, varningstriangeln på panelen blinkade när jag kollade startbatteriet. Felet var en blå säkring som sitter separat vid bodelsbatteriet. (inte på elblocket).

Toppen