• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elpanel

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Jag gör ett nytt försök med att få någon av Er att svara på min fråga om Elpanelen Control NE152, och jag vet att säkert många av Er har den och kan hjälpa mig med min fråga. Sätter in bilder på den så kanske Ni förstår vad jag menar.

Det jag skulle vilja ha hjälp av Er är om någon av Er har en svensk manual på denna eller kan ge mig upplysning om vad och hur den används på bästa sätt och kan svara på vad strömbrytaren bredvid panelen har för funktion?,

Bilagor

• P1010222.JPG
    P1010222.JPG
    1.024 KB · Visningar: 33
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Elpanel

Jag har inte den panelen, men jag tror att jag kan förklara de flesta delarna.
De tre knapparna till vänster kopplar på el till de delar de visar, första är troligen huvudström, andra bodelselen (belysning) och den tredje vattenpumpen.
Trycker du på en av de två på andra sidan så ser du nivån på vattentanken och batteriet (en knapp för varje). Skulle tro att du ser kapacitet för både bodelsbatteri och startbatteriet. Har du bara en vattentank (vi har två på vår av någon anledning) så fungerar nog bara en av mätarna.
De två dioderna längst till höger är troligen larm om full gråvattentank alternativt tom vattentank (lite svårt att se vad symbolen visar). kanske både ock.

Strömbrytaren till höger gissar jag är till för koppla på frysvakt på gråvattentanken. Exakt en sådan brytare har vi på vår bil också (en CI). Används vid vinterkörning, om jag har rätt så finns en elslinga på undersidan av gråvattentanken.

//Stefan

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Den separata strömbrytaren till höger kan också vara till en magnetventil för gasolen.

Blev tillfrågad av en medlem i Heiligenhafen om hjälp med gasolen. De hade haft en kall natt utan gasoltillgång i en hyrd husbil. Jag såg att det satt en magnetventil i gasolkofferten och efter lite letande testade jag just en liknande, helt omärkt, strömbrytare. Det klickade till och en grön lysdiod tände sig och gasolen kom fram till förbrukarna.

F

F.d. 4557

Guest

Vet du även vad dioderna ovanför strömbrytaren till vattenkranen betyder? Den vänstra nedre blinkar rött och ingen verkar veta vad det betyder. Det står ju att det har och göra med startbatteriet. Blir lite konfunderad när det blinkar rött.

Toppen