• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmotor för gamla bränslebilar

F

F.d. 22252

Guest
Ytterligare en annons om att gå över till el som är fullkomligt nonsens.
Inte nog med att motorn kostar sen all kringutrustning och inte minst batterier.
Skulle tro att man behöver regga om bilen och sen kan man glömma utlandssemestrar eftersom bilen tagit alla pengar och knappt orkar till färjan.
Får mej att tänka på 10sek reklamavbrott i viasat motorcykel och formel 1 med en elbilsreklam. Hur dum kan man vara man sitter och tittar på formel 1 1000hk och motogp som kör en bra bit över 300km/t sen ska man se på en elbil som släpar sej fram.
Har tittat på formel e ganska tråkigt handlar inte om körning utan mest att hålla ordning på batteriet de få varv med låg hastighet/väghållning som de klarar av. Bara ett jippo inget annat som ännu en gång visar baksidan av eldrift.
Varför envisas för att sälja in en teknik som inte är färdig och ett nät som inte är utbyggt. Redan nu pratar man om extra energiskatt för höga uttag det låter väl väldigt lockande.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en bekant som har konverterat flera Mercedes bilar till elbil. A klass var från början gjord för eldrift (kanske därför den välte med förbränningsmotor) och tydligen ganska tacksam att konvertera. Detta var drygt 10år sedan men enligt honom var det inte enormt mycket jobb men komponenterna kostade flis.
Har för mig att hans konverteringar gick på lite drygt 100 000:- för 12-15mil på el.
Tyngre bilar ger ju sämre räckvidd alternativt tyngre batterier.
Så att ge sig i kast med att bygga om en befintlig husbil är nog lönlöst.
Dock tror jag att dessa motorer skulle passa i vissa veteranbilar som man vill kunna bruksköra med.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall ni är intresserade av batteridrift av t.ex fordon m.m. så har denna kille byggt om flera gamla folkor, han driver nog det mesta i sitt liv via solen/batterier, har följt honom några år, och här finns väldigt mycket film att se för den intresserade.

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Två funderingar:
1. Elmotorn är otroligt billig!! $ 3400 MSRP
2. Kan man köra en sådan här lagligt på gatan så är en elmotor en baggis: se bild

Max 4000 hk, kavartsmilen på sexor. Poängen är, döm inte produkters användbarhet från det snäva Svenska perspektivet.
Fords elmotor är lanserad från USA och riktad till Amerikanska kunder.

https://images.holley.com/001_bailey_racing_camaro_sick_second.jpg

001_bailey_racing_camaro_sick_second.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo en trefaselmotor har väl sett likadan i många år men sen är det att sladden blir lite lång och då kostar det pengar.
Jo man kan få ut mycket effekt men under kort tid. Sånt kom man underfund med för många år sedan då man övergav metanolmototerna för el.
Vertikal stigning inget kladd ojud eller startproblem. Man hade ju extrabatterier att byta med samtidigt man laddade och flög.
Jo man kunnde få ett förfäligt oljud ibland 200w på en propeller 20cm gav i vissa läg'gen överljudsfart i bladspetsarna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Två funderingar:
1. Elmotorn är otroligt billig!! $ 3400 MSRP
2. Kan man köra en sådan här lagligt på gatan så är en elmotor en baggis: se bild

Max 4000 hk, kavartsmilen på sexor. Poängen är, döm inte produkters användbarhet från det snäva Svenska perspektivet.
Fords elmotor är lanserad från USA och riktad till Amerikanska kunder.

https://images.holley.com/001_bailey_racing_camaro_sick_second.jpg

001_bailey_racing_camaro_sick_second.jpg
Ja i teorin och förmodligen i verkligheten går det att få ut enorma mängder kraft under kort tid skulle tro att det går att bygga en bil som slår det mesta. Men det varar inte länge bränsle ska ju omvandlas till kraft på ett ganska komplicerat sätt. I en elmotor har man kraften direkt det är ju magnetisk kraft som omvandlas till rörelseenergi.
Så vill man vara först vid rödljuset har man en vinnare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Till och med min xc60 T8 piskar många motorstarkare bilar vid rödljusen i stan. 0-50 går ruskigt fort trots att elmotorn har blott 87hk....
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Läste också om detta. Är väl bara kopierat rätt av från USA, dom har ju lite annorlunda regler än här!
I Sverige lär inte ett sånt motorbyte bli enkelt att få godkänt oavsett vilken bil det gäller!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det beror nog på vilken bil det gäller eller vilken motor den har.
Redan idag kan du ju byta till andra motorer än vad bilen tillverkades för.
Jag har satt V8:eek:r i både Volvo 240 och Amazon och det var inga större bekymmer vid registreringsbesiktning...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Är till -78 för personbil och -88 för lastbil när det är möjligt att byta motor (Ungefär de årtalen, minns ej exakt)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är till -78 för personbil och -88 för lastbil när det är möjligt att byta motor (Ungefär de årtalen, minns ej exakt)
Nej det går på betydlig senare också. Bara mer pappersarbete.
En kompis byggde om en 5-cylindrig dieselmotor på sin Audi till en E85 racemotor och regbesiktade med det.
Den var från slutet av 90-talet.
 
Toppen