• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elmia Mässan Husvagn Husbil

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Nu börjar det dra i hop sig till mässa igen hur många brukar campa på fältet på elmia, om man får leva och ha hälssan några månader till så tänker jag köra in där för trettionde gången,

det jubileendet måsta man fira på något vis, där är mycket nytt och spännande på gång jag har koll på en del int bara husbilar även vagnar, det ryktas att där är en ny svensktillverkad vinter bil på gång( det är inte alltid rykten talar sanning men vi får väl tro att det gör det denna gång skall den komma från Dorotea)
vi syns kanske på elmia.

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Elmia Mässan Husvagn Husbil

Hej
Du får inte "skrika" högt om Svenska VINTERBILAR det gillar man inte här på HB-klubben för dom har ju Tyska vinterbilar, dom flesta.
/Vidhem

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Nu börjar det dra i hop sig till mässa igen hur många brukar campa på fältet på elmia, om man får leva och ha hälssan några månader till så tänker jag köra in där för trettionde gången,

det jubileendet måsta man fira på något vis, där är mycket nytt och spännande på gång jag har koll på en del int bara husbilar även vagnar, det ryktas att där är en ny svensktillverkad vinter bil på gång( det är inte alltid rykten talar sanning men vi får väl tro att det gör det denna gång skall den komma från Dorotea)
vi syns kanske på elmia.
------------------------------------------
Har försökt luska lite - men det går inte att få tag i nån info om detta.
Det närmaste jag kom var:
- Tyvärr får jag inte lämna någon information om detta men på Elmia får du veta hur det blir… :)
Från SoliferPolar :)

PS nån annan som vet//DS

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ja ett rykte är ett rykte jag foskade med lite jag sände ett mail till polar, för en tid sedani dag fick jag ett svar som lyder förra året bygde vi en husbil innredd som hästtransport den kann naturligtvis även byggas till annat

det var allt men det kann vara spännande att se hur det blir.

mvh beRoka.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

POLAR 800 (ev blir det namn-/siffer-byte)
Ett bra reportage i nya tidningen Husbilen Test som kom idag. :)
Lite bakgrund å lite runtomkring å förklaringar på val av olika saker - intressant.
Fiat AL-KO.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Vad är en vinter bil. Ja vad är vinter enligt metrologer?:yes:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

------------------------------
Here we go again. :)
JAG tycker att en "vinterbil" är en husbil med ALDE - vattenburen värme - dubbelgolv - värme så inte färskvatten/gråvatten/toakasett (motsv) inte fryser. Och helst bakhjulsdrift - jaja jag vet att det finns snökjedjor/-soks/slirmattor mm.

Ojojoj - nu är vi igång igen om detta med olika tyckanden om väderlakar å vinterbilar och olika värmesystem och ...... :) :) :)
PS Vi brukar ha vinter här i Umeå - ungefär sådär november till mars. //DS

F

F.d. 1997

Guest

Bara en tanke som inte hör till ämnet. . .
En sak jag funderar på är dubbelgolv. Det finns många husvagnar som har utmärkt klimat inne under bistraste vinter och detta utan dubbelgolv! Finns det någon husbil som har bättre klimat inne än en husvagn från Cabby eller Kabe?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

------------------------------
Here we go again. :)
JAG tycker att en "vinterbil" är en husbil med ALDE - vattenburen värme - dubbelgolv - värme så inte färskvatten/gråvatten/toakasett (motsv) inte fryser. Och helst bakhjulsdrift - jaja jag vet att det finns snökjedjor/-soks/slirmattor mm.

Ojojoj - nu är vi igång igen om detta med olika tyckanden om väderlakar å vinterbilar och olika värmesystem och ...... :) :) :)
PS Vi brukar ha vinter här i Umeå - ungefär sådär november till mars. //DS

Ajdå ... då har vi ingen vinterbil , framhjulsdrift och Truma .... Men -28 och blåst var inga problem men när kallas vinter för vinter ? ;)

F

F.d. 1470

Guest

Husvagnar står vid elstople och har golvvärme via 220v. Blir lång skarvsladd för en fricampande husbil.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Ett urklipp från SMHI:s hemsida:

Meteorologer definierar vinterns ankomst som den tidpunkt då dygnets medeltemperatur varaktigt understiger 0 grader.

Enskilda år kan avvikelsen från vinterns normala ankomstdatum vara stor. Riktigt milda år kan den meteorologiska vintern helt utebli i Sydsverige.

Det har också hänt att de kallaste perioderna infallit under hösten eller våren. Detta var fallet säsongerna 1956/57 samt 2007/08 då en del stationer runt om i landet hade lägre månadsmedeltemperatur i november eller mars än under någon av de egentliga vintermånaderna.

Här är några exempel på när vintern normalt brukar inträffa:

Kiruna 10 okt
Östersund 4 nov
Stockholm 6 dec
Malmö 7 jan

F

F.d. 1470

Guest

Dubbelgolv har man inte bara till golvvärmen...

Dessutom ganska onyanserat för de (många) som går på försäljningssnacket om vinterduglig bil/husvagn när majoriteten av modellerna kräver 220v samt får frusna tömningskranar/gråvattentankar.

F

F.d. 2591

Guest

Hej Husbilsvänner, ja det börjar dra ihop sig till mässan i Jönköping. Men jag säger att jag är så glad att slippa denna hysteriska mässa, med detta otroliga folkhav, är så glad att jag ej skall dit och trängas och betala otroliga avgifter för att dels stå i området och inträde. Tack och lov. Men det är min åsikt, ha de gott i trängseln,,,

Stig.B.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi måste ju se om det kommit någon bättre husbil, vilket det inte gjort de senaste tre åren.

Sen får man inredningstips och träffar en himla massa bekanta.

Snart är det dax att flytta ut i permanent mobilt boende och då får det bli ett ekipage med husbil + husvagn eller husbil + förrådsvagn eller skåpbil + husvagn. Det är sju år kvar så det är hög tid att börja fundera.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

det är väl billlig camping 800 för 5 nätter på det bästa området annars 500 på det nedersta pluss obegänsat inträde alla dagar, en dags billjet kostar 100.

Monaco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025

Glöm för allt i världen inte som Amerikanska husbilarna/husbussarna, med rätt värmesystem så är dom underbara vinterfordon.

Toppen