• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmia mässan 2008

M

mikkis

Guest
Hej
Klockan 09:05 i morse beställde vi biljetter till Husvagns/husbilsmässan på Elmia-2008.
ALLA biljetter till område 1 var redan slut!. kan även tillägga att ovanstående biljetter släpptes kl 09:00.

Då undar man ju varför alla husbilsförsäljarna samt företag har den prioriteten att få de bästa platserna. det är ju dock OSS köpare dom livnär sig på..

Men nu fick vi iallafall platser till område 2.. ( sluttande platser ) någon som vet var område 2 är?

Vi lega förra året på område 3. där det sluttande väldigt mycket! så lite bekant med platserna är vi ju!

/
Mikkis

H

hianders

Guest
Sv: Elmia mässan 2008

Hej! Gå in på Elmia-mässans hemsida så hittar du en områdeskarta där. Vi har alltid bott på område 2 och de senaste åren bott längst ner (mot Vättern) där det är relativt plant. Bl a står Kabe-klubben där. Men, nackdelen är att det är långt att gå upp till mässan, det får man dock ta :))

fru hianders/Inger

PS Har man hundar är det nära till bra rastningspromenadstigar! DS

Tom o Cina

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2025

Hej, har i många är stått på område 2, dock med husvagn. Förra året stod vi på område 3, visst var det sluttande, men jag för min del tycker att område två är mer, här är det närmare in till mässan. Vi har de senaste åren suttit framför datan kl 9 för att få biljetter till område 1, men som du skriver några min efter så var de slut. Ett tips gå in efter 3 dagar, tror jag det är, har inte biljetterna hämtats ut så finns det till försäljning på ticnet, men tänkt även där på tiden. Ska dock också säga att förra året ringde vi som bara den till arrangörerna om biljett o de sa det var slut, men sedan sa en bakant till oss att han bara körde upp o då säger de i inkörseln att var vill du ligga 1,2 el 3, tycker man är konstigt. Vi bokar inte i år o om vi kör gör vi som han. Mvh Cina

F

F.d. 2436

Guest

Hej!

Vi lyckades också få en plats på område 1. Biljetten skall hämtas senast 26/2. Det borde innebära att de biljetter som inte löses ut kommer att säljas från 27/2.

Hälsningar
Eva o Bernt

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Jag bara undrar....
Vad är det som är så speciellt med att parkera på ett visst ställe/område på Elmias parkeringsplatser?????,mer än att det inte skall vara alltför långt att gå till mässan förstås.

"Alla biljetter slutsålda på några minuter" = ?????

Är det så att man träffas/umgås/övernattar på denna parkeringsplats?????

Eller är det någon slags "efterfester" eller så på kvällarna, som vi kanske har missat???

Annars har i varje fall jag svårt att se ngt bra med att sova på en stor parkeringsplats!
(Att hitta en parkeringsplats över dagen på mässområdet har aldrig varit ngt problem för oss)

Obs! ingen ironi eller så i min fråga!
Mvh
Lasse W

F

F.d. 2436

Guest

Hej Lasse!

Biljetterna som säljs är till mässcampingen. Till parkeringen säljs inga förköpsbiljetter. De mest attraktiva platserna finns på område 1. Det viktigaste är inte att de ligger närmast hallarna utan att ytorna där är plana.
Jag tycker att det är ett ekonomiskt bra alternativ. De bästa platserna kostar 680 kr inkl serviceavgift. I detta ingår campingavgift och flerdagars entré. En flerdagars entré kostar annars 500 kr för en familj (260 kr för en vuxen). För campingen blir det då 180 kr, vilket inte är så mycket för fyra dagar.
En annan viktig del är den sociala delen. Här samlas bekanta från när och fjärran. Det blir alltså en träff för personer som gillar mobilt leverne. På kvällarna finns det också pub och dans till orkester.
För många är detta en av årets höjdpunkter.

Hälsningar
Bernt

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Fick plats på område 2 alltid något men det lutar väl som satan förståss vet ej riktigt hur det ser ut på område 2 någon som vet om det är oki eller välter bilen?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi stod där ett år, så mitt råd; Medtag rejält med pallningsvirke.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag skulle rekommendera några tvåmeterslängder 45 x 195 (eller 220) mm att bygga ramp av. Det finns bingar med pallvirke men det är bara korta längder som man möjligen kan ha under de stora reglarna eller för att palla upp under dragkroken och stödbenen på en husvagn. Räkna med att rampen behöver vara närmare en halv meter i bakkant.

I de värsta sluttningarna närmast område ett kan det till och med vara problem om bilen har ett stort överhäng bak. Ta det försiktigt!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vårt första år på Elmia stod vi på område 2. Vår husbil lutade på alla håll som fanns. Vi fösrsökte att palla upp men alla brädbitar rasade varje gång vi försökte att köra upp på dom. Oj, oj det var inte någon höjdare. Aldrig mer område 2.
Har några år stått på utställarplats och det har varit mycket bra. Har då även haft el.
Nu är det Ragglanda som gäller. Efter att ha gått på mässan torsdag och ev. fredag så finns det inte så mycket mer att titta på. Då är det, det trevliga sällskapet som vi gillar. Att gå in på mässan fredag, lördag eller söndag är det samma som att stå i kö timtal för att titta på det man är intresserad av.
När vi står på Ragglanda åker vi buss till Elmia, på torsdagen och fredagen t ex , och vi är där så länge vi tycker det är kul.

F

F.d. 7180

Guest

Hipp Hipp Hurra,vi hade nog tur ida.Fick plats på område 1. Kl:09,04.Säkert nybörjartur.
För mig och min fru,som nu är nya medlemmar i HBK. Vill oxå hälsa till alla medlemmar och
önska er en rullande och mysig sässong 2008.Väl mött på olika platser i Sveriges långa land.
Fick igår våra dekaler.Dom skall jag stolt sätta på Husbilen,dom var ju jättesnygga.MVH Per-Inge och Ann-Charlotte Johansson.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024

Hej!

Vi har också råkat ut för att hamna i brant sluttning när vi hade husvagn - det var den värsta campingupplevelse vi varit med om - längtade bara därifrån.

Förra året hade vi tur att få plats på område 1 nära mässhallarna. Det berodde nog på att jag ihärdigt hängde kvar i luren och fick en återbudsplats.

I år ska vi stå på Ragges och det ska bli jättetrevligt att träffa de andra HBK:arna där med samavaro på kvällarna.

Ett litet problem kan ju vara vår lille älskling Wille :dog:som vi inte vill lämna för många timmar när vi är på mässan.

Hälsningar

Marie

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Lilla Zacko gillar inte heller att vara ensam för länge. Vi kanske kan hjälpas åt med våra hundar. Susanne kanske får ordna hunddagis? (skämt).

F

F.d. 50016

Guest

Tackar Eva o Bernt (959) för tipset att söka biljetter till område 1 på Elmiamässan den 27/2.
Loggade in på ticnet vid 8:a tiden och fick tag i biljetter till område 1
Hälsn Jonas 796.

Toppen