• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elmia årets "skräpmarknad"

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Just nu sitter många och väntar på årets besök och för många campingårets höjdpunkt Elmia. En del har planer på en ny husbil och handlarna förväntar sig stor försäljning men vad är det vi köper. För dom flesta av oss är en ny husbil en av livets stora investeringar och vi förväntar oss att husbilen skall ha bra kvalitet och fungera problemfritt i många år. Det tycker jag att vi har all rätt att göra med de stora pengar vi betalar. Om man sedan tittar på vad
som säljs blir man mörkrädd. Många bilar är idag i jakten på vikt dåligt uppbyggda och fulla av prylar som hör hemma i dockhus men inte i husbilar. Vi ser idag bord och luckor som består av ett tunnt lager fanner med en kärna av wellpapp. Man kallar detta för modern sandwich konstruktion jag kallar det skräp. Minsta lilla skada så går lättviktsbygget i bitar. Ofta är det hopplöst att laga. Detta sätt att bygga kommer nu också i golv på vissa märken som profilerar sig i viktjakten. Man kan ju bli rädd för mindre. Köp inte skräpet det håller aldrig i längden Lås, gångjärn och beslag är ofta i plast i bilar i de lägre prisklasserna. Sånt håller kanske i ett dockhus men i en husbil hör det inte hemma.
Tittar man på badrummen blir man mörkrädd. I våra hus har vi byggnormer som hindrar fuskbyggen som vi glatt köper i en husbil. Handfat och kranar av plast med vatten och avlopp i tunna plastslangar. Sånt är en olycka som bara väntar på att hända. Handfat som håller byggs av corisan eller rostfritt stål. Kranar är av metall utan elbrytare som inte behövs om bilen har en riktig vattenpump. Dränkbara pumpar passar i vattenpistoler. Tunna duschgolv i skräplast håller inte länge och är sedan avloppen i plast och inte håller att trampa på är vattenläckan nära. Ibland finns det inte ens en riktig dörr utan utrymmet avskärmas med ett rackligt jalusi. Skräp igen. Titta sedan på elinstallationerna så blir man rädd igen. Här finns ofta riktiga skatbon av omärkt och icke klammad kabel. Att felsöka där blir en mardröm och fel blir det med den bristen på kvalitet installationen. I många bilar sitter hyllor mm i plastkonsoler häftade i övrig inredning. Fuskjobb är ordet. Det finns gott om billiga bilar som fortfarande har frigolit och trä i väggar och golv. En fuktskada på väg att hända. Här finns gott om bilar som påstås kunna fungera vintertid. Visst men inte så länge tyvärr. De har kablar mm hängande undertill och rostskyddet saknas ofta helt.
Så blir det när man tvingas jaga vikter men också när man försöker erbjuda bilar som skall ha allt men till lågt pris. Det går inte att trolla fram en kvalitetbil till ett lågt pris och med en byggtid på en dag eller två. En kvalitetsbil tar ofta som Concorde 7 veckor att bygga. Då finns det tid att bygga kvalitet och kontrollera att det blir bra. I en stor fabrik i Italien byggs en bil på ca 30 timmar. Kan det bli lika bra? Helt säkert inte!
Det finns givetvis bilar som är bättre men då är det sk premiumbilar som N-B, Morelo och Concorde. Det tar mycket längre att bygga. Har riktiga lösningar men är mycket dyrare.
För de flesta som tittar på nya lågprisbilar vore det bättre att lägga pengarna på en begagnad kvalitetsbil än att köpa nytt skräp. Titta och jämför så förstår ni säkert.:)

Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Elmia årets "skräpmarknad"

Man får gratulera till ditt nya köp igen bestliner, att du är nöjd råder ingen tvekan om och det är kul.
Får hoppas att det inte uppstår problem med er nya premiumbil så du måste starta en ny tråd liknande den där du spydde galla över fiat, om du tror att du är vaccinerad mot problem för att du köpt en concord kan jag upplysningsvis meddela att du kan få ett uppvaknande som du inte räknat med.
Men att döma ut ett fabrikat (fiat) som du gjort på grund av ditt tidigare måndagsexemplar är inte speciellt seriöst eller trovärdigt.

Lars

F

F.d. 55376

Guest

Nja bara för att man köper en Concord är man ju inte immun mot fel, finns ju riktiga Måndags exemplar där också. Tror att var och en köper bil som passar både plånbok och ens behov. Själva har vi en Pilot Aventura 2013 och är supernöjda. Och är inne på vår 3dje Fiat bil. Grattis till nya bilen.
Gun

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det går säkert att få fel på en begagnad kvalitetsbil också men då vet man att de går att laga.
Försök att laga den papp och plastslöjd som man idag hittar i vissa märken. Det går inte.
Jag tror att det går att hitta begagnade kvalitetsbilar för samma pengar som nya skräpbilar och det tror jag är bättre spenderade pengar. Vad sedan detta har med min fiatproblem tråd att göra fattar inte jag. Fiaten är jag av med och någon ny blir det aldrig igen.
Jag ville bara ge ett råd att titta närmare på vad man får för sina pengar men som vanligt haglar påhoppen:(
Det blev ju rätt många tack också så alla blev ju inte upprörda:)

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den påstanden gjelder de få som er bygget på MB Sprinter - spesiellt forrige generasjon, men og tildels dagens. Til en viss grad Liner-D på Iveco Daily - i begge tilfeller er det biler som er bygget bredere enn chassiet egentlig er beregnet for.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vänner, visst är det i vissa Concorde som min är ett exempel på litet mjukare än vad man upplever i bilar byggda på Fiat-alko. Som kustbo blir jag inte så lätt sjösjuk vilket gör att för mig blir den mjukare chassisättningen en fördel. Jag förstår dock att andra som har mera bråttom på vägarna ser det som en nackdel. När jag åker husbil är jag ledig och har aldrig bråttom. Jag föredrar att ha det roligt på danskt vis:)

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Jag tror att det går att hitta begagnade kvalitetsbilar för samma pengar som nya skräpbilar och det tror jag är bättre spenderade pengar.
Jag ville bara ge ett råd att titta närmare på vad man får för sina pengar men som vanligt haglar påhoppen:(

Bestliner har ju haft en otrolig otur med sin förra bil,så bra för han att
han bytt den,ock vi får hålla tummarna vad gäller den nya.

Jag gjorde presis lika dan med bilköpet.Kjøpte begagnad (2 år gammal) som
hadde varit en tur i Kroatien.Kan inte se bilen har varit använd förut,og lågmilare.Niesmann+Bischoff.

Tyckte det var et mycket bättre köp en ny "vanligare" (om man får uttrycka seg så) husbil som kostade samma (1 mill.)

Ottar

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Jag känner inte till hur Concord är att köra omkring med, men jag har erfarenhet av en normalstor Burstner med MB-chassi, som jag i 4 år försökte lära mig att gilla att hantera!

Sen bytte vi till en Hymerplåtis och efter det njuter vi hela tiden av resorna. Den är SÅ mycket smidigare all köra och parkera.

Vi har bott hela fyra vintrar i den (i Spanien) så den har verkligen fått visa vad den duger till.

Den har hittills gått 16.000 mil och jag är helt förvånad över att bara haft ett fel, det var styrmotorn till luftspjället som gav upp. Fiat erkände att det var ett konstruktionsfel och har bytt ut den mot en kraftigare.
(Naturligtvis har jag också bytt ut utslitna däck och bromsklotsar!)

Jag tycker det är närmast fantastiskt hur bra våra kranar med mikrobrytare och dränkvattenpump har funkat. Kanske finns det perfekta konstruktioner även i lätta material.

/Bengt

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Härligt mer lite olika åsikter om olika märken och dess olika kvalité.
Men att mäta hur lång tid det tar att skruva ihop bitarna är INTE ett mått på kvalité.
Man skall räkna mantimmar och inte cykeltiden per bil.

Att en premium tar 7 veckor innebär att det är få man inblandade i produktionen.
Man kan då dra slutsatsen att det är riktiga hantverkare som jobbar med den, men
det är ju långt ifrån säkert. Om en enklare bil tar 30 timmar kan det ju vara av god kvalité ändå. Det beror ju på produktionslösningen.

Räknar man bara timmar har man ju även helt missat materialvalen.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Härligt mer lite olika åsikter om olika märken och dess olika kvalité.
Men att mäta hur lång tid det tar att skruva ihop bitarna är INTE ett mått på kvalité.
Man skall räkna mantimmar och inte cykeltiden per bil.

Att en premium tar 7 veckor innebär att det är få man inblandade i produktionen.
Man kan då dra slutsatsen att det är riktiga hantverkare som jobbar med den, men
det är ju långt ifrån säkert. Om en enklare bil tar 30 timmar kan det ju vara av god kvalité ändå. Det beror ju på produktionslösningen.

Räknar man bara timmar har man ju även helt missat materialvalen.

Givetvis är antalet mantimmar viktigt men också den tid som läggs på kontroller och den stress som jobbet utförs under. Skillnaderna i materialval är mycket tydlig. Plast och papp pånställen där det borde vara solit trä och metall. Skatbon till elsystem i stället för uppmärkt och klammat med god ordning. Kvalitet byggs med rätt material och tar tid. Så ser det inte ut i våra lågprisbilar. Man får vad man betalar för. Så har det alltid varit och kommer att vara.
En begagnad kvalitetsbil är därför ett bättre köp en ny lågprisbil. Min åsikt men du behöver inte hålla med.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vi resonerade som dej Bestliner, kvalitet före ålder.

I våras köpte vi vår första riktiga husbil.
2005 betalade första ägaren 1600000kr för den
3700mil senare köpte vi den för en tredjedel av det priset.

Kändes prisvärt enligt oss. :)

F

F.d. 27056

Guest

En undran......

Betyder det att vi barnfamiljer som har en max budget på runt 250.000 när vi ska köpa husbil, ska låta bli ? Kanske skulle byta till husvagn, då får man nog mycket för den pengen.:spinny:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi resonerade som dej Bestliner, kvalitet före ålder.

I våras köpte vi vår första riktiga husbil.
2005 betalade första ägaren 1600000kr för den
3700mil senare köpte vi den för en tredjedel av det priset.

Kändes prisvärt enligt oss. :)

Och en fin bil fick du för de pengarna. Basbilen är byggd som en riktig lastbil och de håller för många mil. Tack vara att man också inte behövt jaga vikt om på svagare chassin är bodelen
också riktigt byggd. En sådan hymer finns inte att köpa idag men samma ägare bygger ju också N-B så det blir ju bra ändå. Har en kompis med en hymer s klass av samma typ och den bilen är fin :)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

En undran......

Betyder det att vi barnfamiljer som har en max budget på runt 250.000 när vi ska köpa husbil, ska låta bli ? Kanske skulle byta till husvagn, då får man nog mycket för den pengen.:spinny:

Det kan gå att hitta något också för de pengarna men man måste vara noga och kolla vad man köper. Det finns mycket skrot och det är lätt att bli lurad. Kan man inte så mycket själv om husbilar kan man kanske ta hjälp.
Om man skall lägga pengarna på en husvagn i stället tycker jag beror på vilket användningsområde man har planer på. Husbil och husvagn är i min mening helt olika saker som används mycket olika. För en husbil är resan målet. Är det bara flyttbart boende man vill ha är husvagn nog överlägset. Jag har själv haft husvagn under många år och vet vad de båda är bra på.
Något man bör vara klar över är att husbil normalt kostar mera om man måste behålla sin vanliga bil. Lycka till vad ni än väljer för lösning:)

F

F.d. 50069

Guest

Till familjen M .Ärligt talat så finns det över 400 husbilar i sökområdet 180.000kr till 258.000kr ;)på blocket. Jag såg att det fanns en hel del bilar där som absolut kan räknas in bland de bilar med högsta kvaliten.
Kanske med några år på nacken och en hel del semesterminnes mil på mätaren, fast absolut nåt att kolla närmare på!
Man kanske får vara lite extra noga med fuktkontroll osv. Fast i gengäld så saknar många av dem dagens elektronik som vi här på forumet har läst så mycket om:(

Så i mina ögon så kan man hitta många fina märken bland dessa över 400 bilar som absolut kan göra många års tjänst fortfarande.

Jag har faktiskt hittat en bil som verkar vara en superbil ......men vilken tipsar jag INTE om för då får man väl skit om den köps och nåt skulle fallera;), men så mycket kan jag säga att namnet består av förkortningar, he he :rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen