Just nu sitter många och väntar på årets besök och för många campingårets höjdpunkt Elmia. En del har planer på en ny husbil och handlarna förväntar sig stor försäljning men vad är det vi köper. För dom flesta av oss är en ny husbil en av livets stora investeringar och vi förväntar oss att husbilen skall ha bra kvalitet och fungera problemfritt i många år. Det tycker jag att vi har all rätt att göra med de stora pengar vi betalar. Om man sedan tittar på vad
som säljs blir man mörkrädd. Många bilar är idag i jakten på vikt dåligt uppbyggda och fulla av prylar som hör hemma i dockhus men inte i husbilar. Vi ser idag bord och luckor som består av ett tunnt lager fanner med en kärna av wellpapp. Man kallar detta för modern sandwich konstruktion jag kallar det skräp. Minsta lilla skada så går lättviktsbygget i bitar. Ofta är det hopplöst att laga. Detta sätt att bygga kommer nu också i golv på vissa märken som profilerar sig i viktjakten. Man kan ju bli rädd för mindre. Köp inte skräpet det håller aldrig i längden Lås, gångjärn och beslag är ofta i plast i bilar i de lägre prisklasserna. Sånt håller kanske i ett dockhus men i en husbil hör det inte hemma.
Tittar man på badrummen blir man mörkrädd. I våra hus har vi byggnormer som hindrar fuskbyggen som vi glatt köper i en husbil. Handfat och kranar av plast med vatten och avlopp i tunna plastslangar. Sånt är en olycka som bara väntar på att hända. Handfat som håller byggs av corisan eller rostfritt stål. Kranar är av metall utan elbrytare som inte behövs om bilen har en riktig vattenpump. Dränkbara pumpar passar i vattenpistoler. Tunna duschgolv i skräplast håller inte länge och är sedan avloppen i plast och inte håller att trampa på är vattenläckan nära. Ibland finns det inte ens en riktig dörr utan utrymmet avskärmas med ett rackligt jalusi. Skräp igen. Titta sedan på elinstallationerna så blir man rädd igen. Här finns ofta riktiga skatbon av omärkt och icke klammad kabel. Att felsöka där blir en mardröm och fel blir det med den bristen på kvalitet installationen. I många bilar sitter hyllor mm i plastkonsoler häftade i övrig inredning. Fuskjobb är ordet. Det finns gott om billiga bilar som fortfarande har frigolit och trä i väggar och golv. En fuktskada på väg att hända. Här finns gott om bilar som påstås kunna fungera vintertid. Visst men inte så länge tyvärr. De har kablar mm hängande undertill och rostskyddet saknas ofta helt.
Så blir det när man tvingas jaga vikter men också när man försöker erbjuda bilar som skall ha allt men till lågt pris. Det går inte att trolla fram en kvalitetbil till ett lågt pris och med en byggtid på en dag eller två. En kvalitetsbil tar ofta som Concorde 7 veckor att bygga. Då finns det tid att bygga kvalitet och kontrollera att det blir bra. I en stor fabrik i Italien byggs en bil på ca 30 timmar. Kan det bli lika bra? Helt säkert inte!
Det finns givetvis bilar som är bättre men då är det sk premiumbilar som N-B, Morelo och Concorde. Det tar mycket längre att bygga. Har riktiga lösningar men är mycket dyrare.
För de flesta som tittar på nya lågprisbilar vore det bättre att lägga pengarna på en begagnad kvalitetsbil än att köpa nytt skräp. Titta och jämför så förstår ni säkert.
som säljs blir man mörkrädd. Många bilar är idag i jakten på vikt dåligt uppbyggda och fulla av prylar som hör hemma i dockhus men inte i husbilar. Vi ser idag bord och luckor som består av ett tunnt lager fanner med en kärna av wellpapp. Man kallar detta för modern sandwich konstruktion jag kallar det skräp. Minsta lilla skada så går lättviktsbygget i bitar. Ofta är det hopplöst att laga. Detta sätt att bygga kommer nu också i golv på vissa märken som profilerar sig i viktjakten. Man kan ju bli rädd för mindre. Köp inte skräpet det håller aldrig i längden Lås, gångjärn och beslag är ofta i plast i bilar i de lägre prisklasserna. Sånt håller kanske i ett dockhus men i en husbil hör det inte hemma.
Tittar man på badrummen blir man mörkrädd. I våra hus har vi byggnormer som hindrar fuskbyggen som vi glatt köper i en husbil. Handfat och kranar av plast med vatten och avlopp i tunna plastslangar. Sånt är en olycka som bara väntar på att hända. Handfat som håller byggs av corisan eller rostfritt stål. Kranar är av metall utan elbrytare som inte behövs om bilen har en riktig vattenpump. Dränkbara pumpar passar i vattenpistoler. Tunna duschgolv i skräplast håller inte länge och är sedan avloppen i plast och inte håller att trampa på är vattenläckan nära. Ibland finns det inte ens en riktig dörr utan utrymmet avskärmas med ett rackligt jalusi. Skräp igen. Titta sedan på elinstallationerna så blir man rädd igen. Här finns ofta riktiga skatbon av omärkt och icke klammad kabel. Att felsöka där blir en mardröm och fel blir det med den bristen på kvalitet installationen. I många bilar sitter hyllor mm i plastkonsoler häftade i övrig inredning. Fuskjobb är ordet. Det finns gott om billiga bilar som fortfarande har frigolit och trä i väggar och golv. En fuktskada på väg att hända. Här finns gott om bilar som påstås kunna fungera vintertid. Visst men inte så länge tyvärr. De har kablar mm hängande undertill och rostskyddet saknas ofta helt.
Så blir det när man tvingas jaga vikter men också när man försöker erbjuda bilar som skall ha allt men till lågt pris. Det går inte att trolla fram en kvalitetbil till ett lågt pris och med en byggtid på en dag eller två. En kvalitetsbil tar ofta som Concorde 7 veckor att bygga. Då finns det tid att bygga kvalitet och kontrollera att det blir bra. I en stor fabrik i Italien byggs en bil på ca 30 timmar. Kan det bli lika bra? Helt säkert inte!
Det finns givetvis bilar som är bättre men då är det sk premiumbilar som N-B, Morelo och Concorde. Det tar mycket längre att bygga. Har riktiga lösningar men är mycket dyrare.
För de flesta som tittar på nya lågprisbilar vore det bättre att lägga pengarna på en begagnad kvalitetsbil än att köpa nytt skräp. Titta och jämför så förstår ni säkert.
Senast ändrad: