• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elkostnad

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Är just nu i Spanien och kollar campongar inför vintern . En del campingar tar ju extra betalt för elen . T ex 0,35 € / kW , hur räknar man ut kostnaden ? T ex köra Elpatron på 1000 w i 10 timmar , vad kostar det ?Sevallbo

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Sv: Elkostnad

Om värme termostaten bryter för att den inställda temperaturen är uppnådd så använder du inte dina 1000 W under hela tiden och då blir ju förbrukningen lägre. Men det beror ju på skillnaden på utomhustemperaturen och din inställda inomhus temperatur.
Men max förbrukningen kan ju inte bli högre än 1000W / timme (1kW/h)
Martin

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Snälla! För ordningens skull och för att det blir lättare att både begripa och räkna så är det nog klokt att hålla sig till konventionerna.
Det är inte effekten (kW) man betalar för utan förbrukad energi/arbete och detta är effekten multiplicerat med tiden, alltså i detta fall kW x tiden i timmar (h), inte dividerat med tiden, alltså kWh (kilowattimmar).
Precis som hemma i bostaden, elmätaren snurrar runt och man betalar för förbrukad energi mätt i kWh inte för hur hög effekt man har på sin spis

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Gasolen kostar 16-19 euro vid byte av spansk flaska.

Då är man nere i ungefär samma uppvärmningskostnad som för oss med dieselcentralvärme, energiinnehåll för gasol ~12 kWh/kg och för diesel ~10 kWh/l.
Tyvärr finns ingen LPG att köpa här uppe, annars skulle jag också kunna tänka mig gasoluppvärmning. Hemma på gården är ändå eluppvärmning av husbilen billigast (jag betalar 20 öre/kWh för vindkraften, vilket dock med alla skatter och med avgifter till nätägaren blir närmare 1:- per kWh i totalkostnad).

aake

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

5 kr!!? Här krävs nog lite beräkningar för att visa hur du kom fram till den siffran.

lars

Antagande:
Förlusteffekt i varmvattenberedaren 50W.
Förbrukning varmvatten, 20 liter per dag och upphettat 30 grader.

Beräkning:
0,05kw*24tim= 1,2 kwh
4,18 kJ/kgK * 20kg * 30 grader = 2508 kJ = 0,7kWh

Således förlusteffekt plus uttag blir 1,9 kwh * 3,50 kr/kwh=6,65kr/dygn

Mer än vad jag sa men de 50W går till uppvärmning vilket kan behövas så här års så under tid för uppvärmning i bodelen bör det tas med i kalkylen och då minskar kostnaden till ca 3kr/dygn för varmvattenuttaget. Detta gäller förstås inte om varmvattenberedaren sitter i ouppvärmt utrymme.

Mina antaganden kan vara fel eller kan beräkningarna vara fel, rätta mig så jag kommer på rätt spår och inte lurar våra vänner.

/gert

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Jag tror nog att trådskaparens antagande är ganska rätt (utgår från att han menar dygnsförbrukningen), medeltemperaturen på natten under vintern är under 10 grader.
Men det är ju så klart helt beroende på hur varmt man vill ha i husbilen.

Senast ändrad:
Toppen