• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

elkostnad med acsikortet

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
På väg ner till Tyskland för ett par veckor sedan, stannade en natt på en camping i Danmark där dom tog acsi kortet .Hade elpatron på 2 KW under natten , fick betala 90 kr för strömmen .Råkade ut för liknande i Tyskland när vi var på väg hem från Spanien , då på en camping som tog camping check , fick betala 200 för strömmen för en natt .Är det vissa campingar som satt detta i system ? Någon annan som råkat ut för detta ?MVH Sevallbo

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Sv: elkostnad med acsikortet

Det ingår väl bara 6KW? Sen blir det dyrt.
Har en gång fått kommentaren: "har du använt elen till uppvärmning?"
På flera platser står det att elen inte får användas för värme.
Då kan man ju undra vad man ska den till:rolleyes:

F

F.d. 18251

Guest

Hej
Jo det stämmer att ett flertal campingar gör såhär. Främst i Danmark där nästan samtliga tillämpar det.
Dessutom campingar i norra Tyskland. Du får i priset 5 kW resten skall du betala. Men vad priset då är vet jag inte. Jag misstänker att det ligger inte på den undre skalan. (Som bekant så är det ju förtjänsten man lever på)

Vilgot

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Jo då, detta har även vi råkat ut för men enbart i Tyskland, i fjol skaffade vi solceller så nu behöver vi inte bekymmra oss om det, behöver vi värme använder vi gasolen.

Sylvia&Micke

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har aldrig sett något eluttag avsäkrat för mer än 16A på någon campingplats (och det blir 16A x 230V = 3680W).

Tycker ni att jag är petig som helst ser att man skiljer på effekt och energimängd?

aake

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Oss hände det i Norra Tyskland, nära Flensburg och då med camping check.

Men ja läste sedan i en tysk camping/husbilstidning att vissa har satt det i system.

G

Göran & Carola

Guest

Så här står det i min ACSI campingguide 2014:

"Electricity. Your CampingCard includes a 6A connection with a maximum of 4 kWh per day included in the price. If you require higher amperage or use more than 4 kWh, the campsite has the right to surcharge you the rates which normally apply on the site."

6A anslutning innebär att man kan ansluta en elprodukt med max, effekt 1320W i uttaget, (6A x 220V). Anluter man en apparat med för hög effekt går säkringen.

4 kWh energiförbrukning innebär att man t. ex. kan ansluta en elprodukt med effekt på 1000W under 4 timmar (4tim x 1000W).

Själva kör vi bara en 280W golvvärmeslinga vid energibegränsning, för att hålla en viss grundvärme och hålla borta fukt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi har mött samma problem nu i Spanien med ACSI-card.

På en campingplats hade man som max uttag per dygn 4 KWH däröver € 0,35/KWH, en annan 7 KWH och €0,39 däröver.

Andra t.ex. i Fortuna, camping La Fuenta, hade ingen begränsning alls (än så länge).

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi har mött samma problem nu i Spanien med ACSI-card.

På en campingplats hade man som max uttag per dygn 4 KWH däröver € 0,35/KWH, en annan 7 KWH och €0,39 däröver.

Andra t.ex. i Fortuna, camping La Fuenta, hade ingen begränsning alls (än så länge).

Det motsvarar ungefär energikostnaden för uppvärmning med gasol här hemma, men nere i Spanien föreställer jag mig att gasol är billigare än elenergi? Men man slipper förstås besväret med att byta gasflaskor när man värmer med el.
1 kg gasol ger ungefär 12,8 kWh, alltså 140 kWh på en P11.

aake

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Fult gjort av campingarna. Reklamen säger annorlunda. Luras på det finstilta.Men skall man ta 200 kr extra per natt så kommer ju fler och fler att lära sig knepet och montera in möjlighet att göra avläsning.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har konstaterat, som jag tidigare berättat, att då det gäller checkarna har man på en del campingar tagit tillbaka rabatten genom elpriset. Jag har dessutom anvisats dåliga platser. Då jag tänkte använda kortet i Italien strök man de bästa platserna från kartan.

Liknar blåsningarna på "extrapriser" i livsmedelsbutikerna då man ofta får en sämre vara.

Har slopat allt dylikt som bara irriterar och krånglar till tillvaron.

:mcride:

Toppen