• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elkontakter i Frankrike

F

F.d. 7621

Guest
När vi kom till ett par campingar och en SP (ställplats) i Frankrike så upptäckte jag att om dom inte har Eurokontakt i elslåpen (den runda blå) så passar inte heller vår jordade kontakt.
Vi ville hyra en sådan specialkontakt. Man sålde dem, inte hyrde ut, för 20 Euro. Det tyckte jag var ocker :mad:och hade den turen att ett uttag var så turligt intryckt att min jordade stickpropp passade:). Deras kontakt har sitt jordstift som en utstickande pinne i vägguttaget.
Det enda som då passar är våra platta 2-stiftskontater som vi har till bordslampor ock liknande. Dessa är ju inte jordade så det är en dålig/farlig lösning.

Till nästa gång vi besöker Frankrike tänker jag ha en sladdstump med vår jordade skarvkontak i ena änden och köpa en stickpropp när vi anläder till Frankrike.

Har någon ett annat bra förslag eller kunskap om samma problem i andra länder?

Hälsningar Rolf Sundström
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Elkontakter i Frankrike

Om du går till Claes Ohlson och köper en skarvsladd så sitter det troligen en kontakt som passar i de franska uttagen med fungerande jordning. Det går också att få tag i lösa kontakter i Sverige
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Elkontakter i Frankrike

Hej, den här kan ni köpa på Clas Olsson och den har ett extra hål för "piggen" . Samma fungerar även i En del länder Östeuropa som har den kontakten med en "pigg" Samma som Går att träffa på Frankrike. Den är för utomhusbruk. Kostar 159kr Julahuset har den här med hål för "piggen" Kontakten kostar bara 12kr. Som du ser syns hålen tydligt.... Bilder och text blev "osynkade" Men du ser o fattar ändå??:D:D
400178_d.jpg

362297_X_2007-06-27_140718_464.jpg
 
B

bentor

Guest
Sv: Elkontakter i Frankrike

Tack för ett mycket informativt svar.
Men vad är det som finns på Jula?
Har du något artikel nr?
Clas Ohlssons art-nr har jag hittat: 36-2277
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Elkontakter i Frankrike

De länder som har (hade?) uttagsystem enl. CEE7 var förutom Frankrike också Belgien och Polen. För att klara sina strömbehov räcker det med en adaptersladd med FBP-propp i ena änden och en CEE17-skarv(blå) i den andra naturligtvis förutom den ordinarie kabeln med CEE17 propp- och skarv-uttag. En sådan adapter klarar även våra äldre campingar i S,N och FI som har kvar vårt gamla system (CEE7 med sidojord).

Då kvarstår endast en del äldre campingar i England som kan ha ett ur-engelskt uttag med tre rektangulära pinnar men dessa är sedan många år inte tillåtna att användas utomhus. Uppdaterade camingar har "vårt" blå standarduttag.

HBK-hälsningar

Göran 292

PS. >Rolf. Ring mig så fixar jag erforderliga kablar/adaptrar. Hälsa Elsy! DS.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Elkontakter i Frankrike

De länder som har (hade?) uttagsystem enl. CEE7 var förutom Frankrike också Belgien och Polen..... Tjeckien har den oxå men börjar att försvinna. Mera vanlig i Slovakien.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Elkontakter i Frankrike

har en "skarvsladd" på c:a 1m med "blåhona" i ena änden och en jordad hane (med jordhål) i andra.
Har än så länge funkat perfekt både i Sverige, Polen, Slovakien och Frankrike.
 
Toppen