• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elkablar?

F

F.d. 50112

Guest
:quest: En liten fråga från oss nybörjare som tänkt köra ner till Kroatien via Tyskland å Tjeckien: Vad för slags elkablar behövs på vår resa? Mvh Maria och Peter :confused:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Elkablar?

Det ska vara gummikablar (som på bilden) och alltid 2,5 mm2.
Finns att köpa på t.ex. Jula till bra priser, vanligen i längderna 7,5 m och 15 m.
V-backen :)

Tillägg: Såg att ni är nya medlemmar i HBK och vill samtidigt hälsa er välkomna. Mer information inför er resa hittar ni t.ex. här Upptck Europa med bil - Bila i Europa.se

Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest

Ta med sockerbitar och en skruvmejsel...man vet aldrig vart man hamnar:) Ibland kan allt vara trasigt så man får koppla in sig i nåt skåp bara.....

F

F.d. 4755

Guest

Ta med sockerbitar och en skruvmejsel...man vet aldrig vart man hamnar:) Ibland kan allt vara trasigt så man får koppla in sig i nåt skåp bara.....

OBS! OBS! Vil fraråde dette dersom du ikke er "el-kunnig". Barn har mistet livet fordi de krøp inn under bobil som ikke hadde tilfredstillende jording på sin el-tilførsel!!

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hejsan en sådan här är inte fel att ha med sig :)
om man köper en sådan kabel som på bilden ovan finns på claes olsson . det är en kabel som du kan ha att använda där det är ett vanligt uttag och sen ansluta din eu sladd :wink:

MVH Leffen

Bilagor

• 362297_X_2007-06-27_140718_464.jpg
    362297_X_2007-06-27_140718_464.jpg
    31,6 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja denna modell var bra att ha i Tjeckien då deras jordade uttag hade stift för jorden. Och så passar den även i de vanliga klassiska nordiska uttagen.

F

F.d. 24435

Guest

Ojsan då, har precis packat in det sista i bilen för avfärd mot Kroatien. Mina kablar är svenska jordade kablar som är brukliga här. Innebär detta att jag måste köpa nya kablar? Precis köpt kabel för många pengar! Åker hemifrån, Immeln imorgon kväll, lördag för att ta färjan från Trelleborg till Rostock.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
om du har en Euro-kontakt på husbilen så förmodar jag att att du har köpt gummikablar (2,5 mm2) med Euro-kontakter. Då är det alltid bra att ha med en kort övergångskabel med vanlig jordad stickkontakt i den ena enden och en Euro-kontakt i den andra.
För att vara på den säkra sidan bör du ha med minst 30 m kabel i olika längder.
OBS! Det är viktigt att alltid lägga ut elkabeln i sin fulla längd på marken.
V-backen :)

Toppen