• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elkabelsdimensionsproblem

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Solen skiner inte jämt och ibland räcker solpanelerna inte riktigt till för att förse husbilen med el. Tidigare hade jag långa kablar med mig men på den här resan i Moseldalen så har jag bara 2 x 10 meter. Den ena är på 2,5 "kvadrat" och den andra på bara 1,5!

Vilken av dessa bör anslutas till strömkällan om jag behöver skarva ihop bägge?

Jappe

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Elkabelsdimensionsproblem

Spelar ingen roll, din färdiga kabel kommer praktiskt sett att bli en 1.5mm² kabel.

Ser liknande saker på jobbet, feta 33mm² matningskablar jordade med 6 eller 8mm², försöker förklara att möjlig belastningen på installationen utgår från den kabeln med lägsta ledningsarean (nu spelar i och för sig längden på de olika kablarna in).

Peter :)

F

F.d. 55451

Guest

Fy f. 1500 watt på 20 meter - da får du minus ca. 5 volt, så herregud', de värste er varma sladdar

2000 watt - mycket varma sladdar en fråga kring tid och du har inte ström mer.

- köp 20+ meter kabel minimum 2,5 qmm.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Om jag förstått det hela rätt så är 1,5 kvadrat godkänt för max 10 ampere. 2,5 kvadrat är godkänt för 16 ampere.
Så om säkringen i stolpen är på max 10 ampere så räcker 1,5 kvadrat men om säkringen i stolpen är 16 ampere så krävs 2,5 kvadrat.
Sedan har längden på kabeln betydelse när det gäller spänningsfall.
Lasse

C

cheetah1

Guest

Sen finns det nåt som heter utlösningsvillkor också (om jag inte minns namnet fel). Har man en lång tunn kabel tar det tid för strömrusningen att bli så hög att säkringen löser ut, vilket gör att brand kan ha uppstått för länge sen.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Solen skiner inte jämt och ibland räcker solpanelerna inte riktigt till för att förse husbilen med el. Tidigare hade jag långa kablar med mig men på den här resan i Moseldalen så har jag bara 2 x 10 meter. Den ena är på 2,5 "kvadrat" och den andra på bara 1,5!

Vilken av dessa bör anslutas till strömkällan om jag behöver skarva ihop bägge?

Jappe

Hej Jappe!

Kan inte se något problem i detta. Det spelar ingen roll vilken kabel du ansluter till strömuttaget eller närmast bilen.

birkeben

FD HBK Medlem
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
3196
Medlemskap
2023

Problem uppstår vid långa längder om man normalt har 230 volt kan man vid 100 m skarv kabel kan volten gå ner 215 volt. Problemet vid långa längder är kortslutningströmen Säkringen löser inte ut men kabeln blir varm.

Spännings fallet räknas ifrån transformatorn är de långt så får sämre värde.
Än om uttaget nära Normalt om man ansluter i ett uttag som är monterat av en Elfirma
så är de 230 volt marginal 10% +-. Undvik långa anslutnings sladdar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det Jappe skriver om er 10m 1,5 kvadrat og et forbruk UNDER 10A - ingen direkte teknisk utfordring :cool: en skal bare ikke legge den i en bunt. Oppvarmingen av kablen blir totalt omlag 50W for den tynne kabelen og 30W for den tykke - om jeg har regnet rett i hodet og det er normal kobberkabel. Spenningsfallet totalt godt under 10V = no problem.

Som et apropos: gikk for noen år siden kontrollrunde på en stor campingplass og fant da vogner som ble matet over 0,75 lampettkabel uten jord - kabelene ble trukket ut og klippet opp i 50cm lange biter. Disse långliggere hadde fått varning om at det skulle bli kontrollert, men brydde seg tydligen ikke.

Forskriftene for campingplasser i Norden og Tyskland (egentlig skulle de gjelde hele EU) sier 2,5 kvadret kabel med ekstra gummi-isolasjon.

F

F.d. 21685

Guest

Spelar ingen roll vilken som sitter närmast...kör på, med så korta längder och ett så litet effektuttag nemas problemas.:mcride:

//mats

Oops lars.goran hade skrivit samma redan..... (håller med honom)

F

F.d. 29876

Guest

Spelar ingen roll vilken som sitter närmast...kör på, med så korta längder och ett så litet effektuttag nemas problemas.:mcride:

//mats

Oops lars.goran hade skrivit samma redan..... (håller med honom)

Hej,

Och om Du har en 10A säkring vid anslutningen på husbilen så kan effektbelastningen på kabeln aldrig bli för hög.

(För oss som har campingbilar så är det ju inte så lätt att få med rejäla kabeltrummor med grova kablar!)

Mvh Bengt

Toppen