• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elinstallation av uttag 12v och 230 v

F

F.d. 50247

Guest
Hejsan
Är det någon som kan tipsa om var man lämnar in husbilen för installation av fler 12v uttag och gärna ett till 230 v uttag i husbilens bodel??. Gärna tips och råd, har stor respekt för el och har ingen efarenhet att installera själv. Vi har en Rimor Katamorano 3 och bor i Tumba (Stockholm) . Stort tack på förhand.
Vänliga hälsningar
Peter Johansson
:)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Tror att de flesta "bilvårdsanläggningar" kan sånt - om du inte väljer en HB/HV-firma såklart.
Ditec - Clean my Car osv brukar klara det mest - å det gör förexten vilken händig bilmek somhelst - ok bilelektrikern klarar det nog snabbare. :)
Lycka till!
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Tackar för tipset, men är det något speciellt att tänka på eller kräva av installatören???
Mvh Peter J
:)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

För att göra installationer som du vill på 230V krävs behörighet medan det för lågspänning inte krävs detta. Betänk dock att även en felaktigt gjord 12V installation kan medföra uppenbar risk. Så kan du inte själv...anlita som sagts tidigare en bilelfirma för detta.

Roadglider
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Behörig elektriker kan inte göra jobbet. Lågspänning? 12volts installationen i bodelen är en starkströmsanläggning, men det spelar ingen roll i detta fall. Men du kan lämna bilen till fabriken, dom kan utöka husbilens 12volts och 230volts anläggning.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Ett problem som kan uppstå när 12 volt och 230 volt ligger intill varandra är att då skall även 12 volts trådarna vara avsedda för 230 volt (isolationskrav).

(Nog inte många av dagens husbilsägarna som har koll på detta.)
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Tack för alla bra synpunkter, jag kommer inte och "mixtra" själv med elen, utan jag tar kontakt med med en husbilsverkstad. Är det någon som har efarenheter av Lindströms husvagnar i Bålsta???
Vänliga hälsningar
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Det är praktikst med många uttag så man slipper långa sladdar, men tänk på att man med sladden in normalt får max 10 eller 16 A totalt, dvs 2300W /3 700W att "använda". Vilken elinstallationsfirma som helst kan hjälpa tll med detta.

Naturligtvis petskydd och isolerade ledare, och sätt gärna in en jordfelsbrytare på inkommande 230V också.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Tack för alla tips och synpunkter, nu förstår man att elinstallationer inte är att "leka" med. Men det är bekvämt och smidigt att slippa en massa sladddragningar i bodelen. Skall ta kontakt med återförsäljaren. Är det någon som har en uppfattning av det kan kosta med en ev installation? Förstår att det kostar per timme, men någon har kanske efarenhet av detta, och vad prisbilden ligger på ett ungefär.

Vänliga hälsningar :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Det är praktikst med många uttag så man slipper långa sladdar, men tänk på att man med sladden in normalt får max 10 eller 16 A totalt, dvs 2300W /3 700W att "använda". Vilken elinstallationsfirma som helst kan hjälpa tll med detta.

Naturligtvis petskydd och isolerade ledare, och sätt gärna in en jordfelsbrytare på inkommande 230V också.

Hmm, jag är lite nyfiken på hur du tänkte när du skrev detta inlägg? Har du läst alla 8 svaren ovan? Intresserad då svaret skiljer sig från mina.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Jag vill bara påpeka att, vad jag förstår, reglerna för elinstallationer gäller även för fordon enligt föreskrifterna nedan:

"ELSÄK-FS 2007:2

Elsäkerhetsverkets föreskrifter om
behörighet för elinstallatörer

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör

Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet

3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undantagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallationsarbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
5. Tillfällig losskoppling eller anslutning av maskin, apparat, bruks-föremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör

4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
……

4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift."


Johan Kinneryd
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Visste att detta skulle komma, det var bara frågan när. Tänkte precis på samma sätt själv och fick fråga igen, svaret jag får från Elsäkerhetsverket är:
”I praktiken handlar det om motorvärmare och kupévärmaruttag i bilar eftersom det sällan ingår i bilens standardutrustning. När det gäller husvagnar så är det ofta intaget för yttre kraft en del av standardutrustningen vilket gör att det blir en del av typgodkännandet för husvagnen.”

Således gäller inte föreskrifterna för husbilar då det står så här i
ELSÄK-FS 2008:1 2§
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses t.ex. husbilar
och husvagnar.

Inte lätt det här, lite nytt för en som jag skriver att det är. Men efter ett tag så vänjer man sig vid tanken.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Då fordonet på bilden förmodligen inte har intaget för yttre kraft ingående i
standardutrustning och således inte igår i ett tygodkännandet, så borde det gå bra att ansluta extra eluttag av behörig elekriker.

Roadglider:)

Bild 367.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Inlägg 14 stämmer inte längre då det är ändrat sedan 2014-01-01. Nu kan bilmekaniker eller privatperson installera vägguttag och blockvärmare efter tillverkarens anvisningar i fordon.
Se elsäkerhetsverkets svar nedan.

Sedan 2014-01-01 är ELSÄK-FS 2007:2 upphävd och ersatt med ELSÄK-FS 2013:1.

Där förtydligas kopplingen mellan utförande och behörighet. Elinstallationer på fordon, inklusive dragfordon, är inte behörighetskrävande. Se 1 § ELSÄK-FS 2013:1.

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/Behorighetsforeskrift/ELSAKFS 2013-1.pdf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Mycket intressant att man numera kan montera en elektisk motorvärmare utan att bryta mot elsäkerhetsverkets anvisningar, tack för den informationen Dethleffskvalite.

Frågan som jag nu funderar över är om det fortfarande kan strida mot fordonets CE dokumentation och/eller dess helfordonsgodkännande?
Bara som fundering över hur regelverket fungerar, inget som jag funderar på när jag monterar värmare i verkligheten alltså.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Bäckmark, när du är klar med den utredningen så kan du väl skriva i denna tråd. Jag tänker inte lägga en sekund i tid på den frågan, trots att frågeställningen är intressant.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Elinstallation av uttag 12v och 230 v

Man vänjer sig snabbt. Förre ägaren fullkomligt frossade i att installera el i husbilen. Stolt visade han den proffsiga elektriska anläggnigen och jag tyckte nog det var lite överkurs.
Men nu har jag vant mig och vill inte vara utan. Det finns 4 st 12 volt uttag och 18 st 220 uttag, bl.a. under motorhuven, förråden och på utsidan.

Vem har mer?

/M
 
Toppen