• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbilen nära förestående?

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.769
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Kanske läste fel då jag ögnade över artikeln men jag fick intrycket att priset gällde basfordonet och bodelsbygget tillkom.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vi behöver inte bygga ut kärnkraften för att byta alla befintliga fossilbilar till elbilar. Redan idag finns överskottet och i nära framtid kommer solkraften att ersätta kärnkraften.
Alltfler gör som jag och sätter solpaneler på taket som sommartid ger ett kraftigt överskott som även klarar elförsörjning en bit in på vinterhalvåret.

Det har jag gjort i flera år men med den usla betalningen vi får så blir vi nog många som får förlita oss på kärnkraft för att fä elkraftspropagandan att gå i hop. Alla som har elementära kunskaper i energiteknik inser att dagens miljöpolitik bara är bluff.
BBa.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det känns som den här diskussionen om elkraftens bristande tillgänglighet har förts tidigare. Då hävdades, om jag minns rätt, att det mycket snart skulle bli ett förödande underskott, som tydligen bara kunde klaras om man kraftigt byggde ut kärnkraften. (Det lär ju ta en 15-20 år om det går som senaste bygget i Finland). Hur som helst verkar inte apokalypsen kommit till oss ännu, det finns tydligen ingen elbrist, däremot en brist i ledningsnätet, men hittills verkar väl det mesta fungera. Volvo jobbar på i Göteborg etc.
Och förresten står det väl vem som helst fritt att uppföra ett kärnkraftverk, det verkar iallafall inte som de stora kraftproducenterna och övriga storföretag i Sverige tycker att det är nån bra idé oavsett vad den samlade expertisen i HBK-leden har för åsikt. Konstigt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det har jag gjort i flera år men med den usla betalningen vi får så blir vi nog många som får förlita oss på kärnkraft för att fä elkraftspropagandan att gå i hop. Alla som har elementära kunskaper i energiteknik inser att dagens miljöpolitik bara är bluff.
BBa.
Om du har rätt avtal får du mer betalt för elen du säljer än vad du betalar för den du använder!
Men det har vi redan behandlat i en tidigare tråd.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
Det känns som den här diskussionen om elkraftens bristande tillgänglighet har förts tidigare. Då hävdades, om jag minns rätt, att det mycket snart skulle bli ett förödande underskott, som tydligen bara kunde klaras om man kraftigt byggde ut kärnkraften. (Det lär ju ta en 15-20 år om det går som senaste bygget i Finland). Hur som helst verkar inte apokalypsen kommit till oss ännu, det finns tydligen ingen elbrist, däremot en brist i ledningsnätet, men hittills verkar väl det mesta fungera. Volvo jobbar på i Göteborg etc.
Och förresten står det väl vem som helst fritt att uppföra ett kärnkraftverk, det verkar iallafall inte som de stora kraftproducenterna och övriga storföretag i Sverige tycker att det är nån bra idé oavsett vad den samlade expertisen i HBK-leden har för åsikt. Konstigt.

De stora kraftproducenterna uppskattar en viss brist eftersom det är marginalprissättning i den marknaden. Vad jag har läst så har vind och solkraft företräde och får alltid sålt sin produktion medan någon annan får minska sin produktion för att balans skall råda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge og til dels Sverige har mye magasin vannkraft som kan stoppe når det er stor tilgang på vind eller solkraft. Dette sammen med batterilagring og en styrking av overføringslinjene i kraftnettet er det som trengs for en full overgang til el bassert transport. Hurtigladere for elbiler med lokal batteribuffer gir like rask ladning som fylling av en drivstofftank. Om en leser rapporten som jeg lenket til i innlegg 35 i denne tråden så ser en at det ikke trengs noe forbud mot fosildrift - dette blir utkonkurert kostnadsmessig av sol og vindkraft med lagring.

Et elhusbilschassi kan enkelt bygges etter Tesla sitt opplegg for personbilene. En batteripakke som golv, drivlinjer i begge akslinger med en eller 2 motorer luftfjæring og varmepumper. Det som trengs er at en fabrikk satser litt på å lage denne platformen slik at husbilsfabrikkene har noe å bygge på. Teoretisk kunne en ta understellet fra en Tesla og bygge direkte på dette, men en måtte muligens forsterke det litt for å passe til det tyngre påbygget.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Att det är möjligt att driva fordon med hjälp av batterier har varit känt i mer än hundra år. Att tro att korttidsreglering av vattenkraften skall vara lösningen på elförsörjningen visar bara att man inte tar miljökonsekvenserna på allvar, en sådan effektutbyggnad kommer aldrig att bli verklighet Om man anser att man har rätt att offra miljön i och kring våra vattendrag bara för möjligheten att köra omkring med batterifordon så har man inte förstått problemet över huvud taget. Om man skall ladda batterier lika fort som man tankar diesel behöver man en effekt på laddaren på ca 6000 kW . Kj/kg x kg/ sek = kW Om man tankar 100kg diesel på tio minuter och energiinnehållet i diesel oljan är 35000kJ / kg.
Ensidig satsning på batteridrift försenar utvecklingen av fossilfria bränslen och är därför kontraproduktiv.

Knarrevik . Det stämmer att du kan få en högre ersättning för solcellselen än det du betalar när du köper el.
problemet är att det bara gäller det första året, så för oss som har anläggningar som skall fungera i mer än ett år så gäller nordpols spottpris som just nu ger ca 0,35-0,4 kr/ kWh för sol-el detta är löjligt lite, och bör kunna avhålla dom flesta från att satsa på solceller.
BBa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En må og ta med i beregningene at det kun er max 35% av energien i diesel som blir til bevegelse. For bensinmotoren er det max 20%. Med elmotor er tallet over 80% pluss at en kan utnytt regenerativ bremsing og få ytterligere mil ut av samme ladning.

Mest ekstrem er en elektrisk gruvedumper i Sweitz, den transporterer malm fra en gruve høyt oppe i et fjell og ned til foredling i dalen. For hvert lass tømmes det el inn på elnettet, den får mere regenerativt på nedtur med lass enn den bruker på vei opp uten lass.

Men fatt mot, det finnes politikkere som vil forby sol og vindkraft og supsidiere kullkraft - den fødeale regjering i Australia og delstats regjeringen i NSW har ministre som jobber for dette. Samtidig så har flere av de store kraftprodusentene kommet til at det er mye billigere å erstatte kullkraftverkene med sol og vind sammen med gigantiske batterier. Anleggskostnadene for en slik utbygging er omtrent som for et midtlivs vedlikehold av et kullkraftverk pr. GW og GWh. I delstatene South Australia og Victoria er allerede en stor del av kraften fra slike utbygginger. Totalt i hele Australia bygges det ut mer sol og vindkraft pr år enn det som et av de største kullkraftverkene har som kapasitet.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.855
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tacka alla för många intressanta inlägg.
Personligen har jag inte kunskap att använda i detta ämne.
Men:
På Dusseldorfmässan 2017 eller -18 visades en HB som var täckt med solceller på tak och sidorna. Det kanske är nått.

Jag har för ett par månader sedan läst om vätgas till bilar. Tycker att det verkar intressant.

Sen är det ju så att HB har så svagt chasie att lastvikten är begränsad redan idag för de flesta HB.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
341
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Det känns som den här diskussionen om elkraftens bristande tillgänglighet har förts tidigare. Då hävdades, om jag minns rätt, att det mycket snart skulle bli ett förödande underskott, som tydligen bara kunde klaras om man kraftigt byggde ut kärnkraften. (Det lär ju ta en 15-20 år om det går som senaste bygget i Finland). Hur som helst verkar inte apokalypsen kommit till oss ännu, det finns tydligen ingen elbrist, däremot en brist i ledningsnätet, men hittills verkar väl det mesta fungera. Volvo jobbar på i Göteborg etc.
Och förresten står det väl vem som helst fritt att uppföra ett kärnkraftverk, det verkar iallafall inte som de stora kraftproducenterna och övriga storföretag i Sverige tycker att det är nån bra idé oavsett vad den samlade expertisen i HBK-leden har för åsikt. Konstigt.
Det borde vara väldigt intressant att få en siffra på hur mycket förnyelse bar el man behöver för att driva våra 5 miljoner bilar. Kan man verkligen klara detta utan något av våra kärnkraftverk och ändå få tillgång till vad vi idag använder el till eller krävs det att man prioriterar användandet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det borde vara väldigt intressant att få en siffra på hur mycket förnyelse bar el man behöver för att driva våra 5 miljoner bilar. Kan man verkligen klara detta utan något av våra kärnkraftverk och ändå få tillgång till vad vi idag använder el till eller krävs det att man prioriterar användandet.
Du behöver inte vara orolig, säkert har storföretagen i elproduktionsbranchen räknat på både tillgång och efterfrågan på el och inte bara för bilar, trots det verkar dom ovilliga till att bygga kärnkraftverk. Kan det bero på att det finns tillräckligt med el?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
En må og ta med i beregningene at det kun er max 35% av energien i diesel som blir til bevegelse. For bensinmotoren er det max 20%. Med elmotor er tallet over 80% pluss at en kan utnytt regenerativ bremsing og få ytterligere mil ut av samme ladning.

Ja, det är sant att en elmotor har bättre verkningsgrad än en förbränningsmotor. När det gäller el så uppstår förlusterna vid genereringen. Man måste omsätta ca 3kWh kol för att generera 1kWh el. Globalt är kol det vanligaste bränslet vid generering av el. Detta innebär att ju fler prylar, fordon och annat som drivs med el desto större blir förbrukningen av kol. Man kan givetvis önska att världen såg annorlunda ut, men vi får lov att acceptera verkligheten. Jag har läst någonstans att personer som driver sina åsikter som vore de sanningar saknar förmågan att ta till sig fakta.
Detta gäller generellt och omfattar således både el-drift och sövning med gas.
BBa
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Du behöver inte vara orolig, säkert har storföretagen i elproduktionsbranchen räknat på både tillgång och efterfrågan på el och inte bara för bilar, trots det verkar dom ovilliga till att bygga kärnkraftverk. Kan det bero på att det finns tillräckligt med el?
Jo Kristian, det verkar finnas tillräckligt med el (för det mesta) men var kommer den ifrån?
Vi är fortfarande beroende av vatten och kärnkraft för att kunna driva Sverige, ca 80% kommer från dom källorna (varav ca 40% från kärnkraft). Vi exporterar (statistik för 2016/17 från SCB) i snitt ca 28000 GWh OCH importerar ca 13000 GWh per år. M.a.o. överproducerar vi el med största sannolikhet på sommaren och klarar inte av att själva elförsörja oss under vintern.
Glädjande nog ökar både vind- och solkraft men solkraften stod bara för ungefär 4 promille (ökat från ca 2,5 promille 2016) av kärnkraftsproduktionen (230 GWh resp. 63008 GWh 2017) så där finns det en del att göra.
Sen tror jag personligen att det politiska läget är det största problemet med utbyggnad av kärnkraften. Trots allt är både vatten, el och vindkraft i allra högsta grad väderberoende.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det betyr noe Equinor (tidligere Statoil) satser mye på offshore vindmøller og trapper ned oljeletingen. Ingen store bedrifter tør å investere i kjernekraft, mye tyder på at det ikke er mulig å tjene penger når en tar med alle kostnader og markedspris på el. Opp til nå har vannkraft (der det finnes) og kullkraft vært det billigste og det som styrer markedsprisen. Dette har endret seg mye de siste årene og vindkraft pluss solkraft er nå prisdrivende - periodisk spotpris på null og negativ. Dette har ført til eksperimentering med lagring av store mengder energi, pumpekraft og hydrogen produksjon sammen med batterier.

En spennende variant er en ny variant av et gammelt batteri NiFe - som under ladning spalter vann og frigir hydrogen (en av årsakene til at disse batteriene er lite brukt). Et universitet i Holland har funnet en måte å fange denne hydrogenen og komprimere den i tank. Med et stort NiFe batteri i en ladestasjon og en kan ha tanking av brenselscelle biler samme sted.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jo Kristian, det verkar finnas tillräckligt med el (för det mesta) men var kommer den ifrån?
Vi är fortfarande beroende av vatten och kärnkraft för att kunna driva Sverige, ca 80% kommer från dom källorna (varav ca 40% från kärnkraft). Vi exporterar (statistik för 2016/17 från SCB) i snitt ca 28000 GWh OCH importerar ca 13000 GWh per år. M.a.o. överproducerar vi el med största sannolikhet på sommaren och klarar inte av att själva elförsörja oss under vintern.
Glädjande nog ökar både vind- och solkraft men solkraften stod bara för ungefär 4 promille (ökat från ca 2,5 promille 2016) av kärnkraftsproduktionen (230 GWh resp. 63008 GWh 2017) så där finns det en del att göra.
Sen tror jag personligen att det politiska läget är det största problemet med utbyggnad av kärnkraften. Trots allt är både vatten, el och vindkraft i allra högsta grad väderberoende.
Det finns ingen som vill satsa på kärnkraft, vilket är bra, eftersom det inte finns någon ekonomi i kärnkraft, vilket Knut har beskrivit på ett mycket bra sätt. Läs det inlägget!
 
Toppen