E
ericssonc52
Guest
ja nu gäller det att leva i nutid drömma går väl bra
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vi behöver inte bygga ut kärnkraften för att byta alla befintliga fossilbilar till elbilar. Redan idag finns överskottet och i nära framtid kommer solkraften att ersätta kärnkraften.
Alltfler gör som jag och sätter solpaneler på taket som sommartid ger ett kraftigt överskott som även klarar elförsörjning en bit in på vinterhalvåret.
I Sveriges vattenmagasin!Var lagras den energin?
Om du har rätt avtal får du mer betalt för elen du säljer än vad du betalar för den du använder!Det har jag gjort i flera år men med den usla betalningen vi får så blir vi nog många som får förlita oss på kärnkraft för att fä elkraftspropagandan att gå i hop. Alla som har elementära kunskaper i energiteknik inser att dagens miljöpolitik bara är bluff.
BBa.
Det känns som den här diskussionen om elkraftens bristande tillgänglighet har förts tidigare. Då hävdades, om jag minns rätt, att det mycket snart skulle bli ett förödande underskott, som tydligen bara kunde klaras om man kraftigt byggde ut kärnkraften. (Det lär ju ta en 15-20 år om det går som senaste bygget i Finland). Hur som helst verkar inte apokalypsen kommit till oss ännu, det finns tydligen ingen elbrist, däremot en brist i ledningsnätet, men hittills verkar väl det mesta fungera. Volvo jobbar på i Göteborg etc.
Och förresten står det väl vem som helst fritt att uppföra ett kärnkraftverk, det verkar iallafall inte som de stora kraftproducenterna och övriga storföretag i Sverige tycker att det är nån bra idé oavsett vad den samlade expertisen i HBK-leden har för åsikt. Konstigt.
Det borde vara väldigt intressant att få en siffra på hur mycket förnyelse bar el man behöver för att driva våra 5 miljoner bilar. Kan man verkligen klara detta utan något av våra kärnkraftverk och ändå få tillgång till vad vi idag använder el till eller krävs det att man prioriterar användandet.Det känns som den här diskussionen om elkraftens bristande tillgänglighet har förts tidigare. Då hävdades, om jag minns rätt, att det mycket snart skulle bli ett förödande underskott, som tydligen bara kunde klaras om man kraftigt byggde ut kärnkraften. (Det lär ju ta en 15-20 år om det går som senaste bygget i Finland). Hur som helst verkar inte apokalypsen kommit till oss ännu, det finns tydligen ingen elbrist, däremot en brist i ledningsnätet, men hittills verkar väl det mesta fungera. Volvo jobbar på i Göteborg etc.
Och förresten står det väl vem som helst fritt att uppföra ett kärnkraftverk, det verkar iallafall inte som de stora kraftproducenterna och övriga storföretag i Sverige tycker att det är nån bra idé oavsett vad den samlade expertisen i HBK-leden har för åsikt. Konstigt.
Du behöver inte vara orolig, säkert har storföretagen i elproduktionsbranchen räknat på både tillgång och efterfrågan på el och inte bara för bilar, trots det verkar dom ovilliga till att bygga kärnkraftverk. Kan det bero på att det finns tillräckligt med el?Det borde vara väldigt intressant att få en siffra på hur mycket förnyelse bar el man behöver för att driva våra 5 miljoner bilar. Kan man verkligen klara detta utan något av våra kärnkraftverk och ändå få tillgång till vad vi idag använder el till eller krävs det att man prioriterar användandet.
En må og ta med i beregningene at det kun er max 35% av energien i diesel som blir til bevegelse. For bensinmotoren er det max 20%. Med elmotor er tallet over 80% pluss at en kan utnytt regenerativ bremsing og få ytterligere mil ut av samme ladning.
InstämmerKanske läste fel då jag ögnade över artikeln men jag fick intrycket att priset gällde basfordonet och bodelsbygget tillkom.
Jo Kristian, det verkar finnas tillräckligt med el (för det mesta) men var kommer den ifrån?Du behöver inte vara orolig, säkert har storföretagen i elproduktionsbranchen räknat på både tillgång och efterfrågan på el och inte bara för bilar, trots det verkar dom ovilliga till att bygga kärnkraftverk. Kan det bero på att det finns tillräckligt med el?
Det finns ingen som vill satsa på kärnkraft, vilket är bra, eftersom det inte finns någon ekonomi i kärnkraft, vilket Knut har beskrivit på ett mycket bra sätt. Läs det inlägget!Jo Kristian, det verkar finnas tillräckligt med el (för det mesta) men var kommer den ifrån?
Vi är fortfarande beroende av vatten och kärnkraft för att kunna driva Sverige, ca 80% kommer från dom källorna (varav ca 40% från kärnkraft). Vi exporterar (statistik för 2016/17 från SCB) i snitt ca 28000 GWh OCH importerar ca 13000 GWh per år. M.a.o. överproducerar vi el med största sannolikhet på sommaren och klarar inte av att själva elförsörja oss under vintern.
Glädjande nog ökar både vind- och solkraft men solkraften stod bara för ungefär 4 promille (ökat från ca 2,5 promille 2016) av kärnkraftsproduktionen (230 GWh resp. 63008 GWh 2017) så där finns det en del att göra.
Sen tror jag personligen att det politiska läget är det största problemet med utbyggnad av kärnkraften. Trots allt är både vatten, el och vindkraft i allra högsta grad väderberoende.