Vem köper den o vad kostar den ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
180.000 $, det vill säga inte så mycket dyrare än en motsvarande fossildriven.Vem köper den o vad kostar den ?
Du får gå in via länken där står ett pris. Dyrt tycker jag men det skulle inte förvåna om det nånstans fanns köpare till en sån bil också. Det blir väl samma resa med priset på elhusbilar som det är med prisutvecklingen på vanliga elbilar. Dvs dom finns numera i många olika prissegment. Den som lever får se.Vem köper den o vad kostar den ?
Det var rätt siffra men valutan ska vara USD.180.000 €, det vill säga inte så mycket dyrare än en motsvarande fossildriven.
Hej Oskobe, som jag skrev så reserverar jag mig för prisbilden men räkneexemplet kommer direkt från TeslaClubSwedens hemsida och är ca 6 månader gammalt.Solceller ger alldeles för lite. Man kan enkelt tänka att solceller hemma på ditt tak kan täcka energibehovet för en elbil under ett år. D v s kanske 2000 mil med vanlig bil. Blir ett stort tak till en lastbil som drar 5 ggr mer och går 20000 mil. En solcellspark om ca 50 villatak för varje lastbil? Dock tror jag absolut att ellastbilar kommer för lokala transporter väldigt snart. Där får man stor nytta av regenereringsbroms och kommer hinna ladda under natten.
PS Har elbil själv (Tesla 3) och det är min absolut bästa bil hittils. Inga problem att köra långt och väldigt roligt under tiden. Och den kostar faktiskt inte så mycket som ovanstående inlägg vill påskina. Gå in på tesla.com så får du priser.
När det gäller framför allt närtransporter så håller jag med dig till 100% men en husbil går ju bara i snitt någonstans mellan 6-900 mil/år (?). Lägger man in hela miljöaspekten med tillverkning, livslängd o.s.v. så tror jag att det är tufft att räkna hem den positivt.Säg att lastbilen går 20000 mil/ år. På 5 år 100000 mil. säg 3 l/mil. Ger 300000*15= 4 500 000:-. Om det är halva priset att köra på el så har man sparat ganska mycket...
Hej Oskobe, som jag skrev så reserverar jag mig för prisbilden men räkneexemplet kommer direkt från TeslaClubSwedens hemsida och är ca 6 månader gammalt.
Tesla har sänkt priset på Model 3 - Tesla Club Sweden
Dessutom var priset på Modell 3 inte det intressanta utan det intressanta för mig var jämförelse av prisbilden (den angivna, den verkliga och vad Model 3 (vid det specifika tillfället) kostade i Sverige. Vad den egentligen kostar idag är egentligen ointressant för mig eftersom bilen tyvärr inte skulle passa för mina behov.
Men jag gjorde en liten tankevurpa och missade att först räkna den procentuella skillnaden mellan det utlovade priset och det verkliga försäljningspriset. Om jag försöker räkna igen så blir det så här:
Model 3:
Teslas pris: $34,850
Verkligt säljpris: $42,900
Skillnad i pris ca 22,5% högre
Pris i Sverige 650.200:-
Skillnad mot pris i USA knappt 60% dyrare
Tack för det, rätt ska vara rätt fast det var ju inte på något sätt jag som halkade tycker jag eftersom TeslaOwnersClub stod för sifforna. Men det är alltid bra att förtydliga. Fast jag tror att alla kan vara överens om att $180,000 inte kommer att vara priset i Sverige....Jämförelsen du hänvisar till stämmer inte. Priserna i USA är för en bilmodell som aldrig sålts i sverige. De korrekta siffrorna är 39500 USD mot 540.000 SEK
I den hänvisade artikeln avser 42900 en "Mid range" och 650.000 SEK en "Long range". Basmodellen kostar sedan April 2019 39500 USD resp 540.000 SEK, vilket ger ett påslag på 42% varav en del är moms, en del transport, och en del den i Sverige obligatoriska VSG.
I övrigt är jag högst osäker på om en Tesla Semi är det bästa basfordonet för en husbil för Europa, tippar snarare på Tesla pickup, som presenteras inom en snar framtid. Den, med ett AL-KO chassi kanske?
Håller med dig men inte bara fördelar, det finns nackdelar också. Jag tror inte jag skulle våga fricampa med en sån bil med tanke på avsaknad av laddning, men det är jag det.Det finns även andra fördelar med batteridriven husbil. Du kan fricampa och köra ac/kaffebryggare mm "nästan" hur mycket du vill. Kylskåpet kan bli kompressordrivet och gasolbehovet därmed minimerat. Undrar om man inte kan skippa gasolpannan och köra med en värmepump - iallafall för de som inte vinterfricampar.
Vi behöver inte bygga ut kärnkraften för att byta alla befintliga fossilbilar till elbilar. Redan idag finns överskottet och i nära framtid kommer solkraften att ersätta kärnkraften.EL-husbil nära förestående ?
Jag hoppas vid högre makter att vi förskonas för den enorma negativa miljöpåverkan som detta skulle innebära.
Men man kan ju inte vara säker, kommer just tillbaka från Stockholm där det vimlar av el-sparkcyklar el-rullbrädor vanliga el-cyklar och andra fordon typ rullator alla skall laddas med el, för våra politiker har lurat folk att tro att eldrift är miljövänligt.I Stockholm drivs el fordonen med fossil-el från värtanverket.
Men ok, bygg ut kärnkraften så får vi tillgång till fossilfri el.
BBa
Var lagras den energin?solpaneler på taket som sommartid ger ett kraftigt överskott som även klarar elförsörjning en bit in på vinterhalvåre