• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil blev just möjligare

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vad intressant att det plötsligt inte verkar finnas någon koppling mellan fordonets vikt, säkerhet och behövd kompetens längre. Och jag som trodde vi hade vikt och körkortsklasser av just den anledningen.
Kanske bilar som inte drivs av fossilt bränsle är både lättare att köra och mjukare att krocka med än andra bilar trots den klart högre vikten ?:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I Spanien förs samma diskussioner, men då som en generell höjning från 3500 till 4250 kg för B-körkort, oavsett hur bilen drivs. Argumentet är att elbilarna är tyngre. I spansk press har det nämnts att diskussionerna pågår hela vägen upp till Bryssel och EU-nivå.

Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Her i Australia er grensen for vanlig kjørkort 4500 kg :D og alle har lov til å ha henger på opp til 3500 kg om bilen kan trekke dette I praksis blir det som europeisk BE. Men de første 2 år er det restriksjoner på flere områder, lavere fartsgrense og kun mindre biler.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade just en artikel i den utmärkta branschtidningen Husbil & Husvagn som fördjupat sig i ämnet.


Tommy
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag tror inte att det gör någon skillnad när det gäller husbilar. Hur många har användning för en husbil som kan köras ett 20-tal mil och dessutom i praktiken hålla sig till vissa vägar och områden.
I landet har vi många områden som det är glest eller mycket glest med tankställen (dessa minskade rejält när de skulle tvingas tillhandahålla E-85) och att det skulle komma upp laddstationer i sådan omfattning att det skulle bli möjligt köra med husbil i dessa områden är en utopi.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vad intressant att det plötsligt inte verkar finnas någon koppling mellan fordonets vikt, säkerhet och behövd kompetens längre. Och jag som trodde vi hade vikt och körkortsklasser av just den anledningen.
Kanske bilar som inte drivs av fossilt bränsle är både lättare att köra och mjukare att krocka med än andra bilar trots den klart högre vikten ?:wideeyed:
Är 3500kg en naturlag?
Det har väll hänt en hel del med fordonen sen 3500kg sattes som bättre bromsar, lättare styrning, olika hjälpmedel, ABS, antisladd, citysafe, dödavinkelvarnare mm mm mm...
Antingen så är väl en höjning okey, eller så får man inte ändra någon gräns på något om man skall hårdra det.
För min del... helt okey, särskilt som körkortsproven är så mycket högre i dag.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Om det skulle ändras för något fordon, el eller diesel/bensin eller båda, skulle det ganska snart bli samma diskussioner om överlast vi bara flyttar upp gränsen, personligen förstår jag inte gränsen med körkortet före -96, dom som tog körkort innan är dom mycket duktigare/förståndigare, ja jag känner till varför men förstår inte
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Känns inte som ett problem om totalvikten för elfordon höjs till 4250kg. Viktökningen kan ju troligen inte utnyttjas för att göra bilarna längre och högre, problemet med våra frigolitlådor är ju att de redan är stora och därmed vingligare och har osäkrare egenskaper. Eftersom det är batteriet som väger mycket och det placeras lågt i mitten av bilen så blir ju säkerheten större.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är 3500kg en naturlag?
Det har väll hänt en hel del med fordonen sen 3500kg sattes som bättre bromsar, lättare styrning, olika hjälpmedel, ABS, antisladd, citysafe, dödavinkelvarnare mm mm mm...
Antingen så är väl en höjning okey, eller så får man inte ändra någon gräns på något om man skall hårdra det.
För min del... helt okey, särskilt som körkortsproven är så mycket högre i dag.
Det var väl inte så mycket en höjning av vikten rent generellt jag menade. Den kan säkert vara rimlig då tekniken och säkerheten absolut blivit bättre.

Det var mer att höjningen motiveras och begränsas av vad fordonet skall drivas med. Det har då inget med säkerhet och kompetens att göra och då kan man ju fundera på varför vi inte höjt den tidigare. Speciellt med tanke på problemen med alla lätta lastbilar (och husbilar) med för små lastvikter som vi redan har.
Att olycksrisk och behov av förarkompetens i praktiken skulle värderas olika bara p.g.a bränsletypen är ju helt befängt och undergräver förtroendet för reglerna.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Om det skulle ändras för något fordon, el eller diesel/bensin eller båda, skulle det ganska snart bli samma diskussioner om överlast vi bara flyttar upp gränsen, personligen förstår jag inte gränsen med körkortet före -96, dom som tog körkort innan är dom mycket duktigare/förståndigare, ja jag känner till varför men förstår inte

Så kom vi med i EU och regelverk skulle samordnas. Sverige införde den för EU gemensamma totalviktsgränsen för B-kort på 3 500 kilo den 1 juli 1996 och numer gäller denna gräns för nytagna körkort. För att inte förare med äldre körkort skulle drabbas infördes ett undantag enligt en princip som kallas "Grandfathers Right". Har man när körkortet togs en viss rättighet tas denna inte bort för att nya regler tillkommer, retroaktiv lagstiftning får som princip inte ske. 1996 var detta helt okontroversiellt eftersom problemet egentligen bara berörde några få fordon som exempelvis ambulanser. Eftersom regeln var enkel skrevs det inte ut på körkortet, det stod ju när körkortet var utfärdat. Men om körkortet blev återkallat upphörde denna rättighet och det står inte på körkortet, sådant måste kollas mot vårt körkortsregister. Enkelt i Sverige men nästan omöjligt för en polis utomlands.
 
Toppen