• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elgåta

Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Medlemskap
2025
Har fått ett mysko problem med batterier alt. laddning. Har 2 st 80 amp. batterier i bodelen samt solfångare. Står nu på el vid en camping och laddningen enligt panelen ligger på 0 amp upp till max 0,5 amp. Ibland ger solfångarna lite laddning men för det mesta ligger dessa på 0 i laddning. Detta är ju vad jag förstår normalt, de laddar ju bara när man ej är el-ansluten. Batterierna ligger konstant på 13,8 volt bodel samt 13,6 på startbatt. Vid fricamping ligger de runt 12 - 12,5 volt. Ampertalet sjunker sakta enligt panelen och är nu nere på 138 amp. När bilen laddar från generator indikeras ca 2 amp. laddning. Vid fricamping indikerar solcellspanelen mellan 2 o 3 amp när panelen visar på att det är - 1 - 2 amp. Den var nere på 38 amp. vid ett tillfälle, sen plötsligt efter inpluggning av el vid en ny camping så hoppade den upp till 160 amp. Nu har vi stått still 1 vecka och den är nere i 138 amp. All el i bilen fungerar normalt oavsett om vi står på 220 eller fricampar. Bytte elblock förra året och bilen är en Hymer 2010 årsmodell. Kan ett av bodelsbatterierna havererat eller är det fel på mätutrustningen? Någon som har erfarenhet av detta?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elgåta

Hejsan, tyvärr lite svårt att utreda :oops: , men bara en fundering....

Är solcellspanelen/laddaren inkopplad på "rätt", och ev. all övrig laddning, så räknaren verkligen känner av allt som går in och ut ur batterierna. Om du har mer i batterierna än totalen som Amp. mätaren visar skulle kunna förklara den låga indikeringen på laddning om batterierna helt enkelt inte behöver laddning.

Panelen och solcellsladdaren kan ju troligen visa olika laddning.
Om solcellsladdaren visar laddning på ex. 5Amp. och du har ex. TV'n på, och den drar 3Amp. då borde bilens panal visa på +2Amp. eftersom +5 in och -3 ut blir +2 in till tillbatterierna.

Jag vet inte om du blev hjälpt av detta. M.v.h. JANKRO.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Elgåta

Gör inte som jag, kolla först att batterierna är ok. Jag kollade allt annat först och fick många timmars huvudbry och dåligt humör. Det visade sig att ett tre år gammalt Tudor batteri var kass. Batteriet tog laddning men tappade lika fort, detta på bekostnad av att det friska batteriet fick vara batteribank åt det trasiga.
//Tommy
 
Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Medlemskap
2025
Sv: Elgåta

Tack för svaren, misstänker att det är ett av batterierna som är kass, alternativt att panelen visar fel. Har förstått att det i så fall blir att bita i det sura och byta båda. Detta efter ett givande samtal om problemet med husbilsverkstaden i Bromölla. Han tyckte dessutom att det ej var prismässigt motiverat att köpa gelbatteri, har såna nu. Tips på bra batterier emottages tacksamt.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Elgåta

Biltemas AGM är väl det som oftast rekommenderas här, knöla in så stora du får plats med, hoppas det löser sig!
 
Toppen