Jag har en kylbox i garaget på bilen som går på både 220v och 12v. Den har inbyggd automatisk switchning där 220v är prioriterad. D.v.s. så länge det finns 220v så går den på det.
12v ingången på boxen är kopplad direkt mot batterierna och 220v anslutningen är via ett uttag som är matat från annat uttag framme i bodelen.
Nu till det lustiga.
Om jag har elmatning till bilen d.v.s både 12v och 220v till boxen på samtidigt så startar inte kompressorn. Displayen lyser men kompressorn går inte. Så fort jag drar ur 220v matningen startar kompressorn men då givetvis på 12v. Med bara 220v inkopplat lyser displayen men kompressorn går fortfarande inte.
Om jag däremot tar 220v direkt från huset till boxen och inte via bilen så fungerar allt klockrent. Även den automatiska switchningen.
Jag har även försökt med att ta 220 matning från det uttag inne i bilen som sitter närmst inkommande el men resultatet är detsamma.
Min teori är att något på inkommande sidan i bilen ”smutsar ner” elen i bilen så att den automatiska switchningen i boxen fortfarande fungerar och slår om till 220v drift men kompressorn vägrar av någon anledning ändå att starta. Det konstiga är att allt annat fungerar hur bra som helst på 220v sidan i bilen.
Jag var ganska övertygad om att inkommande el inte switchades via elblocket utan var i princip ”orörd” i bilen förutom första passagen via jordfelbrytaren men jag kanske har fel.
Bilen är en Niesmann Flair -01 och jag har ingen Inverter inkopplad. Bara fin och jordad landström.
Någon elguru därute som har en aning om vad det kan vara?
12v ingången på boxen är kopplad direkt mot batterierna och 220v anslutningen är via ett uttag som är matat från annat uttag framme i bodelen.
Nu till det lustiga.
Om jag har elmatning till bilen d.v.s både 12v och 220v till boxen på samtidigt så startar inte kompressorn. Displayen lyser men kompressorn går inte. Så fort jag drar ur 220v matningen startar kompressorn men då givetvis på 12v. Med bara 220v inkopplat lyser displayen men kompressorn går fortfarande inte.
Om jag däremot tar 220v direkt från huset till boxen och inte via bilen så fungerar allt klockrent. Även den automatiska switchningen.
Jag har även försökt med att ta 220 matning från det uttag inne i bilen som sitter närmst inkommande el men resultatet är detsamma.
Min teori är att något på inkommande sidan i bilen ”smutsar ner” elen i bilen så att den automatiska switchningen i boxen fortfarande fungerar och slår om till 220v drift men kompressorn vägrar av någon anledning ändå att starta. Det konstiga är att allt annat fungerar hur bra som helst på 220v sidan i bilen.
Jag var ganska övertygad om att inkommande el inte switchades via elblocket utan var i princip ”orörd” i bilen förutom första passagen via jordfelbrytaren men jag kanske har fel.
Bilen är en Niesmann Flair -01 och jag har ingen Inverter inkopplad. Bara fin och jordad landström.
Någon elguru därute som har en aning om vad det kan vara?