• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elfråga.

F

F.d. 29975

Guest
Hej, har nyligen köpt en Dethleffs T6241 med en Fiat 2,8JTD från 2001 som är utrustad med två batterier i bodelen och en solcell på taket, försöker lära oss hur det här är kopplat och hur det laddas. Var ute i veckan och tycker det laddar bodelsbatterierna dåligt när man kör, när vi startade i fredags morse hade vi dragit ur batterierna i bodelen med tv och belsning kvällen innan och efter 5-6 timmars körning i solsken så var det inte så mycket ström i batterierna utan det tog slut ganska fort. Innan vi åkte hemifrån så stod bilen inkopplad på 230V ett par dagar så vi antar att batterierna laddas effektivt på 230V men vad kan man göra för att det ska laddas bättre under körning?

Från solcellen går kablarna till en "Solar charge controller" av märket Phocos och om jag har sett rätt så går kablar från denna till båda bodelsbatterierna, solcellen och ena batteriet verkar vara installerat senare. Hittar ingen info om själva solcellen.

Som sagt, kan man göra något för att förbättra laddningen?

Kan man på något sätt kolla vilket skick batterierna är i?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Elfråga.

Köp en Batteritankmätare så ser du hur batteriet laddas eller laddas ur
Själv har jag köpt en NASA BM-1 Visst duger en vanlig voltmätare, men Tankmätaren är mycket mera komplett.
 

Bilagor

  • SDC10280.JPG
    SDC10280.JPG
    1,8 MB · Visningar: 9

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.001
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elfråga.

Hej, har nyligen köpt en Dethleffs ........................................... Var ute i veckan och tycker det laddar bodelsbatterierna dåligt när man kör, när vi startade i fredags morse hade vi dragit ur batterierna i bodelen med tv och belsning kvällen innan och efter 5-6 timmars körning i solsken så var det inte så mycket ström i batterierna utan det tog ..........
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, så här sent på året så får du inte så värst mycket laddning från en solcell. Men du bör nog kolla om laddningen från generatorn när du åker med bilen fungerar som den skall. Efter fem timmars körning så bör du fått i rätt mycket laddning via generatorn, och borde inte ha haft problem med ytterligare TV tittande.
Det man kan börja med är att mäta spänniningen över bilens batteri med motorn igång, den skall vara över 14V, mät sedan spänningen över bodelsbatterierna, den skall helst bara vara några tiondels volt lägre om generatorladdningen till bodelen skall funka ok.
Det är vanligt med dålig kontakt med spänningsfall m.m. som sabbar laddningen. Det funkar också bra om man kan låna en tångamp.mätare (och kanske ägaren av mätaren också :D) för att mäta hur många Amp. som laddar bodelsbatterierna.

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Elfråga.

Du måste MINST upp i 13,92 volt vid 20 graders temp för att ladda batterina helt.
Vid lägre temp skall spänningen vara något högre.
En battericell har en spänning på 2,12 volt. Varje battericell har ett inre motstånd som kräver 0,2 volt för att överbrygga. Ett 12 volts batteri har 6 celler så du måste minst upp i:
6X(2,12+0,2)=13,92 Volt
 
Toppen