• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elförsörjning med solpanel

putte47

FD HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
6203
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3JTD
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 670SL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Elektronik
Hej ni som kan solpaneler.

Jag har instalerat solpanel 80W och regulator som heter https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-103-76&gclid=CLC5gJavlakCFUGHDgod1VLqdA
Nu frågar jag ,om jag kan koppla direkt från regulator till batteriet,eller måste jag
gå genom elblocket som heter EBL 226??
(Kompisen säger att koppla direkt till batteriet)

F

F.d. 1033

Guest
Sök på denna site så hittar du en pdf som beskriver din elektronikbox .
Där finns anvisning om var solpanelsregulatorn kopplas in.

Allanmak

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
7045
Medlemskap
2026
Hej, Har en 660 SL med samma elblock. Har monterat en solpanel och provat först att koppla regulator genom uttag på elblocken. Tyckte laddningen fungerade inte riktigt som det skulle. Provade med att gå direkt fr. regulatorn till både husbils- och bilbaterii. Det blev perfekt. Solpanelen laddar fullt bägge batterierna. Prova och mät laddningsströmmen och koppla på därefter. MVH Allan

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej ni som kan solpaneler.

Jag har instalerat solpanel 80W och regulator som heter https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...FUGHDgod1VLqdA
Nu frågar jag ,om jag kan koppla direkt från regulator till batteriet,eller måste jag
gå genom elblocket som heter EBL 226??
(Kompisen säger att koppla direkt till batteriet)
Hej.
Enligt nedanstående inlägg funkar det bara att koppla till EBL226 om man har en regulator från samma tillverkare (Schaudt).
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/298874

/ Bettan o Einar

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025
Allanmak skrev:
Hej, Har en 660 SL med samma elblock. Har monterat en solpanel och provat först att koppla regulator genom uttag på elblocken. Tyckte laddningen fungerade inte riktigt som det skulle. Provade med att gå direkt fr. regulatorn till både husbils- och bilbaterii. Det blev perfekt. Solpanelen laddar fullt bägge batterierna. Prova och mät laddningsströmmen och koppla på därefter. MVH Allan

Hej Allan,
hur kopplade du regulatorn till både husbils- och bilbatteri?
Laddaren har ju bara en utgång till batteri.
//Eric

Toppen