• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elförsörjning av kylskåp under färd?

F

F.d. 55565

Guest
Hej!
Har en LMC på Fordchassi -08
Kylskåpet funger ej på El under färd. Har kollat säkringar vid startbatterierna och vid Elboxen.
Kan det vara relät som inte funkar och i så fall vad sitter det? Hoppas att någon kan hjälpa mej!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Elförsörjning av kylskåp under färd?

Vad är det för kylskåp?.
Är det utrustat med automatiskt energival (AES) så är svaret i föregående tråd, men tror inte AES fanns 2008 och i så fall så måste det manuellt ställas på önskat energiläge. Det skall finnas ett relä som styrs av D+ signalen från bilens generator när motorn är igång. I min bil sitter reläet i elektronikboxen under sätet.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Vad är det för kylskåp?.
Är det utrustat med automatiskt energival (AES) så är svaret i föregående tråd, men tror inte AES fanns 2008 och i så fall så måste det manuellt ställas på önskat energiläge. Det skall finnas ett relä som styrs av D+ signalen från bilens generator när motorn är igång. I min bil sitter reläet i elektronikboxen under sätet.

Tror på D+ som Affezell säger. Har haft det felet. Dvs om skåpet funkar på 230 och gas.

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Den D+ simuleringsenhet som sitter i bilen har jag också utnyttjat till två reläer för att få automatiskt halvljus (som saknades på modellen). Tror att vårt kylskåp (som är ett Thetford AES-skåp) fungerade precis som det skulle i automatläge innan denna ombyggnad. Sedan jag använde D+ enheten till halvljusautomatik så verkar det inte kylskåpet fungera på 12V i automatläge under körning (om man manuellt ställer om det till 12V-läge funkar det).

Någon som vet hur mycket en D+ simuleringsenhet kan ge (uttryckt i strömenheten mA)? Tacksam för ett korrekt svar. Bilen är en Renault Master -08, Adria Izola.

Mvh/Boo

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vad är det för kylskåp?.
... men tror inte AES fanns 2008 ...

AES fanns redan i början/mitten av 90-talet i Europa, och ännu tidigare på de kylskåp som tillverkades av Electrolux i Motala för den amerikanska marknaden.

(Dessa kylskåp marknadsfördes för övrigt under varumärket "Dometic".)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Hej Boo.
Du kan nog inte belasta den simulerade D+signalen med alltdför många relän innan den sjunker för mycket, mät spänningen! Koppla isåfall så ett relå styr de andra.
Jag vet ej hur många mA du kan plocka ut men jag vet att på min personbil (Laguna) gick det inte ens med ett relä (trögdrivet) innan laddningslampan lyste lite svagt, så svagt att det inte syntes i dagsljus, och spänningen hade sjunkit till ca 9 volt.
// Göte J

• Gilla
Reaktioner: Boo
F

F.d. 55451

Guest

Hej
Jag hade samma problem ca. 10 år sedan.
Brytaren max 10 A, på Electrolux kylskåpet eller om det var automatisk, var lastad kontinuerligt med 9-9½ ampere - den höll inte för evigt.

Prova om D + aktiverar annat.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

AES fanns redan i början/mitten av 90-talet i Europa, och ännu tidigare på de kylskåp som tillverkades av Electrolux i Motala för den amerikanska marknaden.

(Dessa kylskåp marknadsfördes för övrigt under varumärket "Dometic".)

Vi pratar om den svenska marknaden nu men jag har ändå fel som synes.:spinny::spinny:

F

F.d. 55565

Guest

Tack för alla svaren!
Men jag var otydlig i min frågeställning, Kylskåpet är ett Dometic med automatik. När jag ställer
väljaren på 12V med ostartad bil så lyser kontrollampan röd. Startar jag bilen och ställer väljaren
på Auto eller 12V så blir det ett surrande,brumande djud från kylskåpetoch lampan lyser röd. Som jag sa förut så kan jag inte hitta några trasiga säkringar. Hoppas någon har någon ide om detta.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Hej Boo.
Du kan nog inte belasta den simulerade D+signalen med alltdför många relän innan den sjunker för mycket, mät spänningen! Koppla isåfall så ett relå styr de andra.
Jag vet ej hur många mA du kan plocka ut men jag vet att på min personbil (Laguna) gick det inte ens med ett relä (trögdrivet) innan laddningslampan lyste lite svagt, så svagt att det inte syntes i dagsljus, och spänningen hade sjunkit till ca 9 volt.
// Göte J

Jag tror som du .Funkar din laddningslampa men generatorn ladder endå Boo?
Jag har råkat ut för ungefär samma sak
Lampan glimmade efter ingreppet sen slocknade den .Den va släckt alltid men generatorn laddade endå
Vi fick byta generator iaf för andra funktioner som vi inte behöver gå in på

F

F.d. 29925

Guest

Tack för alla svaren!
Men jag var otydlig i min frågeställning, Kylskåpet är ett Dometic med automatik. När jag ställer
väljaren på 12V med ostartad bil så lyser kontrollampan röd. Startar jag bilen och ställer väljaren
på Auto eller 12V så blir det ett surrande,brumande djud från kylskåpetoch lampan lyser röd. Som jag sa förut så kan jag inte hitta några trasiga säkringar. Hoppas någon har någon ide om detta.

Det låter som ett relä som får för låg spänning.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Har nu "forskat vidare" och kommit fram till att bland annat Polar 650 och Öggestorp President från första halvan av 1980-talet var försedda med AES-skåp (Electrolux RM 3500 AES).

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag inser att jag var lite otydlig i mitt svar i inlägg 8.
Det var D+ spänningen som sjönk till ca 9 volt vid belastning med ett trögdrivet relä, generatorn laddade fortfarande som den skulle.
Och jag menade att det går att komma runt detta problem genom att montera ett mindre och lättdrivet relä som när det aktiveras får driva de reläer som tidigare var kopplade till D+.
// Göte J

• Gilla
Reaktioner: Boo
F

F.d. 55565

Guest
El-försörgning kylskåp

Hej!
Kylskåpet fungerar ej på 12V. Har konstaterat att relät som styrs av D+ fungerar. Men det finns ingen ström fram till kylskåpet, vilket motorn går eller avstängd. Det kommer ingen ström
ur E-blocket.Finns det något relä i E-blocket som styr strömmen till kylskåpet? Eller är E-blocket
kaputt?
Hälsningar Pålis

F

F.d. 29908

Guest

Vad är det för kylskåp?.

'Har en Adriatik 2008 och den har AES.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mener +12V til varme-elementet tas direkte fra bil-batteriet via en sikring ved batteriet. Det skal sitte 2 sikringer der - en for EBL og en for kyl. Noen biler har bare ne kabel til EBL og en sikring der for matingen av kylens varmeelement.

Toppen