Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Batterisyra får man inte längre köpa som privatperson, knappt som företag heller.Hej, någon som provat , väcka ett gammalt batteri, Skölja, m. Coca Cola , vatten sen hälla på , Elektrolyt.
Var köper man Elektrolyt!
Det är väl bara företag och eller privatpersoner som har tillstånd som får köpa dylika preparat, det är mycket svavelsyra i detta. Annars så får du väl fråga hos någon som säljer biltillbehör om de kan fylla upp det åt dig när du skjöjt färdigt. Frågan är väl närmast hur du tänker med återvinningen av den gamla elektrolyten.
Det är inte värt kladdet, batteriet kan vakna litegrann, men kommer inte att bli bra, jag provade några gånger för över 40år sedan då en del mackar kunde sälja batterisyra efter lite övertalning.
Blybatterier klarar, beroende på typ mellan 150-500st cykler, sen har de gjort sitt.
BATTERISYRA BATTERISYRA
Är dom "programerade ", liksom EL- Cykel batterier är`?Det är inte värt kladdet, batteriet kan vakna litegrann, men kommer inte att bli bra, jag provade några gånger för över 40år sedan då en del mackar kunde sälja batterisyra efter lite övertalning.
Blybatterier klarar, beroende på typ mellan 150-500st cykler, sen har de gjort sitt.
BATTERISYRA BATTERISYRA
Ja det är ju en sak men hur ska du hantera elektrolyten, den är ju inte så kul att hålla på med. Sedan så bör väl även den gå att lämna på återvinningen.Dom gamla batterierna går bra att lämna på återvinningen!
Nej ingen elektronik där, det är bara så att de slits upp, speciellt om de laddas ur under 50% som tex i bodelen.Är dom "programerade ", liksom EL- Cykel batterier är`?
Om du vill väcka batteriet, töm inte ut syran utan , töm batteriet fullständigt med en ex 12 lampa, sen kopplar du en gammal laddare, sätter plus på minus och minus på plus och låter det vara så i ett dygn, då har du vänt spänning + har blivit minus och minus har blivit +, sen tömmer du igen batteriet med med samma lampa, och sen laddar du upp batteriet som vanligt, det kan det funka , så batteriet blir bra igenHej, någon som provat , väcka ett gammalt batteri, Skölja, m. Coca Cola , vatten sen hälla på , Elektrolyt.
Jag har även sett att man chockar igång batterier med en rejäl likriktare, läs pinnsvets, sedan om det är något att rekommendera vet jag inte men det finns ju lite på youtube.Om du vill väcka batteriet, töm inte ut syran utan , töm batteriet fullständigt med en ex 12 lampa, sen kopplar du en gammal laddare, sätter plus på minus och minus på plus och låter det vara så i ett dygn, då har du vänt spänning + har blivit minus och minus har blivit +, sen tömmer du igen batteriet med med samma lampa, och sen laddar du upp batteriet som vanligt, det kan det funka , så batteriet blir bra igen
Ett batteri som slutar funka får beläggningar på sig , vänder du polerna så rensar det bort dessa och batteriet kan funka igenJag har även sett att man chockar igång batterier med en rejäl likriktare, läs pinnsvets, sedan om det är något att rekommendera vet jag inte men det finns ju lite på youtube.
Har provat, m. vet ej, blev inte helt övertygad gjorde kanske fel-Ett batteri som slutar funka får beläggningar på sig , vänder du polerna så rensar det bort dessa och batteriet kan funka igen
Aldrig hört detta, men kan också funka.Jag har provat men det var länge sedan, i början av sjuttiotalet och innan man (jag) hade koll på vad man ställde till med☹
Det gick till på följande sätt, ladda med stor snabbladdare ca 80A tills att batteriet blir rejält varm, propparna ska vara ur annars kan det smälla. Kortslut sedan med ett spett eller liknande, töm därefter ur innehållet vilket ser helt annorlunda ut än batterivatten. Ruska på batteriet, är det inga lösa delar innuti så är det bara att skölja med batterivatten och sedan fylla på ny Electrolyt, batteriet är sedan säljbart som begagnat men fungerande
Idag rekonditionerar jag med en Ctec, funkar inte det så köper jag ett nytt och lämnar det gamla till miljömässigt riktig återvinning.
Hälsningar
Peter
Varför bara pyssla med elektrolyt. Här har du en film hur du rekondar batteriet till nyskick.Hej, någon som provat , väcka ett gammalt batteri, Skölja, m. Coca Cola , vatten sen hälla på , Elektrolyt.
Njae, helt galet är det inte, med tanke på våra olika förutsättningar här i livet.....Varför bara pyssla med elektrolyt. Här har du en film hur du rekondar batteriet till nyskick.
Observera att inga skyddshandskar eller annat skydd behövs...
Helt galet
Tänker på att det är galet utan ögonskydd och handskar. Och kasst för miljönNjae, helt galet är det inte, med tanke på våra olika förutsättningar här i livet.....
Några blir blyförgiftade andra drabbas t ex av PFAS... Han får åtminstone mat på bordet vissa dagar. Det var inte första gången han utförde detta arbete.