• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elektrolyt.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej, någon som provat , väcka ett gammalt batteri, Skölja, m. Coca Cola , vatten sen hälla på , Elektrolyt.
Var köper man Elektrolyt!

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är väl bara företag och eller privatpersoner som har tillstånd som får köpa dylika preparat, det är mycket svavelsyra i detta. Annars så får du väl fråga hos någon som säljer biltillbehör om de kan fylla upp det åt dig när du skjöjt färdigt. Frågan är väl närmast hur du tänker med återvinningen av den gamla elektrolyten.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är inte värt kladdet, batteriet kan vakna litegrann, men kommer inte att bli bra, jag provade några gånger för över 40år sedan då en del mackar kunde sälja batterisyra efter lite övertalning.

Blybatterier klarar, beroende på typ mellan 150-500st cykler, sen har de gjort sitt.

BATTERISYRA BATTERISYRA

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Det är väl bara företag och eller privatpersoner som har tillstånd som får köpa dylika preparat, det är mycket svavelsyra i detta. Annars så får du väl fråga hos någon som säljer biltillbehör om de kan fylla upp det åt dig när du skjöjt färdigt. Frågan är väl närmast hur du tänker med återvinningen av den gamla elektrolyten.
Det är inte värt kladdet, batteriet kan vakna litegrann, men kommer inte att bli bra, jag provade några gånger för över 40år sedan då en del mackar kunde sälja batterisyra efter lite övertalning.

Blybatterier klarar, beroende på typ mellan 150-500st cykler, sen har de gjort sitt.

BATTERISYRA BATTERISYRA

Dom gamla batterierna går bra att lämna på återvinningen!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

BATTERISYRA BATTERISYRA
Är dom "programerade ", liksom EL- Cykel batterier är`?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är dom "programerade ", liksom EL- Cykel batterier är`?
Nej ingen elektronik där, det är bara så att de slits upp, speciellt om de laddas ur under 50% som tex i bodelen.
Tänk dig ungefär som ett bildäck, kör man försiktigt så slits de mindre men med tuffare körstil så slits de mer men i vilket fall så kan du vara säker på att de slits ner :) om det tar 1500 mil eller 5000 är upp till dig.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej, någon som provat , väcka ett gammalt batteri, Skölja, m. Coca Cola , vatten sen hälla på , Elektrolyt.
Om du vill väcka batteriet, töm inte ut syran utan , töm batteriet fullständigt med en ex 12 lampa, sen kopplar du en gammal laddare, sätter plus på minus och minus på plus och låter det vara så i ett dygn, då har du vänt spänning + har blivit minus och minus har blivit +, sen tömmer du igen batteriet med med samma lampa, och sen laddar du upp batteriet som vanligt, det kan det funka , så batteriet blir bra igen

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du vill väcka batteriet, töm inte ut syran utan , töm batteriet fullständigt med en ex 12 lampa, sen kopplar du en gammal laddare, sätter plus på minus och minus på plus och låter det vara så i ett dygn, då har du vänt spänning + har blivit minus och minus har blivit +, sen tömmer du igen batteriet med med samma lampa, och sen laddar du upp batteriet som vanligt, det kan det funka , så batteriet blir bra igen
Jag har även sett att man chockar igång batterier med en rejäl likriktare, läs pinnsvets, sedan om det är något att rekommendera vet jag inte men det finns ju lite på youtube.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag har provat men det var länge sedan, i början av sjuttiotalet och innan man (jag) hade koll på vad man ställde till med☹
Det gick till på följande sätt, ladda med stor snabbladdare ca 80A tills att batteriet blir rejält varm, propparna ska vara ur annars kan det smälla. Kortslut sedan med ett spett eller liknande, töm därefter ur innehållet vilket ser helt annorlunda ut än batterivatten. Ruska på batteriet, är det inga lösa delar innuti så är det bara att skölja med batterivatten och sedan fylla på ny Electrolyt, batteriet är sedan säljbart som begagnat men fungerande
Idag rekonditionerar jag med en Ctec, funkar inte det så köper jag ett nytt och lämnar det gamla till miljömässigt riktig återvinning.

Hälsningar
Peter

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Jag har provat men det var länge sedan, i början av sjuttiotalet och innan man (jag) hade koll på vad man ställde till med☹
Det gick till på följande sätt, ladda med stor snabbladdare ca 80A tills att batteriet blir rejält varm, propparna ska vara ur annars kan det smälla. Kortslut sedan med ett spett eller liknande, töm därefter ur innehållet vilket ser helt annorlunda ut än batterivatten. Ruska på batteriet, är det inga lösa delar innuti så är det bara att skölja med batterivatten och sedan fylla på ny Electrolyt, batteriet är sedan säljbart som begagnat men fungerande
Idag rekonditionerar jag med en Ctec, funkar inte det så köper jag ett nytt och lämnar det gamla till miljömässigt riktig återvinning.

Hälsningar
Peter
Aldrig hört detta, men kan också funka.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har rekondat några gamla blybatterier bara för att se effekten.
Laddade ur med två kopplade extraljus till de var helt döda.
Kopplade sedan på pinsvetsen (måste vara likströms variant) och matade ström baklänges.
Det fick sedan stå över natten (utomhus ifall det skulle smälla).
Sedan upprepades det med urladdning och fyllning rätt väg (åter med svets).
Upprepade processen tre gånger och till sista gången laddade jag med svetsen en stund och sedan med vanlig laddare.
Det sämsta batteriet hade 12% kapacitet när jag började, trots att det var fulladdat.
När jag var klar hade det ökat till drygt 65%.
Det används som winch-batteri på fyrhjulingen och duger till det.
Provade att ha det som startbatteri på en bil men det var på håret att det drog igång en kall bil förra vintern.

Att ha ett rekondat batteri som startbatteri skulle jag aldrig ha, det är för osäkert.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Varför bara pyssla med elektrolyt. Här har du en film hur du rekondar batteriet till nyskick.

Observera att inga skyddshandskar eller annat skydd behövs...

Helt galet

redtop2

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2025
Varför bara pyssla med elektrolyt. Här har du en film hur du rekondar batteriet till nyskick.

Observera att inga skyddshandskar eller annat skydd behövs...

Helt galet
Njae, helt galet är det inte, med tanke på våra olika förutsättningar här i livet.....
Några blir blyförgiftade andra drabbas t ex av PFAS... Han får åtminstone mat på bordet vissa dagar. Det var inte första gången han utförde detta arbete.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Njae, helt galet är det inte, med tanke på våra olika förutsättningar här i livet.....
Några blir blyförgiftade andra drabbas t ex av PFAS... Han får åtminstone mat på bordet vissa dagar. Det var inte första gången han utförde detta arbete.
Tänker på att det är galet utan ögonskydd och handskar. Och kasst för miljön

Toppen