• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektroblock NE237

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
I fredags när vi var ute och åkte försvann plötsligt strömmen i alla 12voltsuttag i bodelen. Ingen säkring hade gått. Kort därefter dog elektroblocket helt och hållet och alla funktioner i bodelen blev döda. Allt från manöverpanel till kylskåp, belysning, vattenpump, fotsteg o.s.v.
Det var bara att åka hem med vår 6 månader gamla Adria Coral.
Verkstan ordnade en tid redan igår och bytte elektroblocket och nu funkar det igen.
Det märkliga är att dom har under två senaste åren bytt c:a 35 elektroblock NE237 på nästan nya bilar, en bil hade dom t.o.m. bytt två gånger på.
Detta bara i Uppsala, undrar hur många i resten av Sverige, eller Europa?
Visserligen går allt detta på garantin men det är ju inte bra ändå.
Har ingen aning om fler än Adria använder det blocket men helt klart är dom inte tillförlitliga av nån anledning.
Så får ni skumma problem med el i bodelen, kolla vilket block ni har och byt ut det.

/Roger
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har också några "skumma " problem med samma NE237. När vi står med elströmförsörjning på campingar mm, så händer det "titt som tätt " att laddningen slutar att fungera. Måste då enligt manualen "dra ut strömkabeln" och sen ansluta igen. Då fungerar laddningen igen mellan 1-4 dygn..sen börjar det igen... Har en Adria Coral SLT 670 2018...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Man kan undra varför Adria gick ifrån Shaudt EBL, de fungerade utmärkt. Dessutom bra kundtjänst. Förmodligen för att NE237 är billigare. Det kan straffa sig. Höga garantikostnader och dåligt rykte.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Nu har mitt ne 237 pajat för andra gången, ingen 12v i bodelen.
Min bil har rullat bara 3500 mil, Adria 690 coral sup -2014.
Detta måste vara ett riktigt skit eb. Det kostar 7-8000 tusen om inte försäkringen tar det.
Skall kontakta Campea på tisdag och se vad dom säger, har också okq8 backup försäkring
så jag hoppas att jag slipper betala..
 
Toppen