• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elektroblock EBL99

F

F.d. 18573

Guest
Hej

Någon som har erfarenhet av att elektroblocket inte släpper igenom tillräckligt med spänning till bodelsbatterierna?

Har mätt upp 230VAC in till elektroblocket och 7VDC ut till batterierna.

Hälsn. Thomas

F

F.d. 53009

Guest
Sv: Elektroblock EBL99

Verkar som om bodelsbatterierna är totalt urladdade. Elektroblocket kopplar ifrån alla förbrukare utom frostskyddsventilen om batterispänningen understiger 10,5 V. 12-volten kan inte kopplas in igen förrän batterispänningen överstiger 11 V.

Finns det någon förbrukare inkopplad direkt till batterierna, alltså utan att gå genom elektroblocket?

Alternativt kan det vara kortslutning i något av bodelsbatterierna.

Birger

F

F.d. 18573

Guest

Tack Birger för ditt snabba svar.

Jag har mätt upp samtliga tre batterier och de visade 12 V
.
Det enda som jag har kopplat och som inte går igenom elektroblocket är en gasvarnare.

Hur vet jag om det är en kortslutning i något batteri?

F

F.d. 53009

Guest

Om det är kortslutning i någon cell i ett batteri så sjunker polspänningen med ca 2 V för varje kortsluten cell och alla parallellkopplade batterier laddas ur och får en lägre spänning. Men eftersom alla batterier har spänningen 12 V så är det något annat,

Mellan vilka punkter mätte du 7 V?

Birger

Toppen