• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektroblock, EBL 100, Hymer Tramp 2006

Steffen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Hej
Har just kommit hem från en kanonresa i Frankrike men där vi fick leva de sista två veckorna utan kylskåp/frys. Trodde att kylskåpets elektronikmodul var död men nu hemma efter lite felsökning så kanske det inte är så ändå. Kylskåpet är ett Dometic RM7655L och det kräver konstant 12V för att det överhuvudtaget skall fungera. När jag mätte på 12V anslutningen in till kylskåpet så var det under 12V och varierade från mätning till mätning. Kollade då Elektroblocket, inga säkringar trasiga, men när jag drog ur kontakten för kylskåpet så ser jag att det varit väldigt varmt. Bifogar ett par bilder.

Någon som upplevt detta? Är det ett nytt elektroblock som gäller eller går det att fixa det befintliga mIMG_20230628_160508.jpgIMG_20230628_155506.jpged ny kontakt? Varför går inga säkringar när det som jag gissar blir så dålig kontakt och så varmt? EBL100 som är modellen av elektroblocket är ju några år nu men finns det fortfarande att köpa?

Många frågor men alla svar uppskattas :) !!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett inte ovanligt fel med varmgång just på kylskåpsutgången på Schaudt's ebl.
Försök att driva kylen på gas istället, ebl är dyra saker, jämfört med gasol.
 

Steffen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Ett inte ovanligt fel med varmgång just på kylskåpsutgången på Schaudt's ebl.
Försök att driva kylen på gas istället, ebl är dyra saker, jämfört med gasol.
Ja om det hade varit möjligt så så hade jag gärna gjort det. Som det är nu så saknas 12V till kylskåpet vilket gör att elektronikmodulen som styr kylskåpet i de olika moderna inte fungerar. Det är alltså helt dött.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja om det hade varit möjligt så så hade jag gärna gjort det. Som det är nu så saknas 12V till kylskåpet vilket gör att elektronikmodulen som styr kylskåpet i de olika moderna inte fungerar. Det är alltså helt dött.
Jag skulle koppla in en tillfällig matning av 12V till kylen, man kan koppla in sig på stora anslutningen till bobatteriets + på baksidan av EBL, det krävs inga stora strömmar för styrningen. Det finns nya Schaudt EBL till överkomligt pris i Tyskland som man har hemma på 1vecka, fast reparation kan bli billigare, men tar längre tid.
 

Steffen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Jag skulle koppla in en tillfällig matning av 12V till kylen, man kan koppla in sig på stora anslutningen till bobatteriets + på baksidan av EBL, det krävs inga stora strömmar för styrningen. Det finns nya Schaudt EBL till överkomligt pris i Tyskland som man har hemma på 1vecka, fast reparation kan bli billigare, men tar längre tid.
Mycket bra förslag, skall testa det! Har du någon handlare i Tyskland som du kan rekommendera?
 
Toppen