• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektriskt fotsteg

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Någon som har eftermonterat ett eletriskt (Thule) fotsteg vid förardörren på ett nyare Ducatochassie?
Har en helint. Pilote G740 -17 och tänker flytta bodelssteget (400 mm) till förardörren och sätta ett 700 mm el. steg vid bodelsdörren. Detta pga steghöjden ner vid förardörren även om jag är lång fastnar man lätt i dörrtröskeln.
Tänkte bara höra hur det gjorts från fabrik eller hur någon utfört den bärande delen för stegkassetten.
 

Thomas.H

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8237
Medlemskap
2024
Hej, undrar bara hur det gått? Har du fått monterat ett fotsteg där framme ännu? Är själv intresserad av att sätta in ett vid förardörren, steget ner är verkligen långt.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Nä, jag väntar fortfarande på svar från de/nån som gjort det, vet att det har monterats.
Kunde vara intressant att ta del av t ex hur fabriken gjort. Borde vara flera som stör sig på steg-in höjden på helintegrerade tycker jag.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Har du uppfattningen att det är mycket modifierat i konstruktionen jämfört med basvarianten utan steg? Du kanske inte kan svara på skillnaden, frågar bara ändå.
Jag har tänkt att förstärka själv med egna stag men avser inte att uppfinna hjulet utan mer få lite tips hur man gjort från fabrik el från nån annan som fixat det själv.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Hej, undrar bara hur det gått? Har du fått monterat ett fotsteg där framme ännu? Är själv intresserad av att sätta in ett vid förardörren, steget ner är verkligen långt.
Du ser det är inte lätt att få svar ibland. Tycker nån borde haft gjort det tidigare. Själv skulle jag haft stenkoll på hur, vem, var och pris om jag fått gjort nåt inom iaf en 15 års period.
Vi får väl ge oss till tåls sålänge men jag tänker flytta bef 400 mm elsteg till förardörren och sätta ett 700 mm elsteg vid bodelsdörren.
Jag återkommer när jag kommer närmare en konstruktionslösning. Har kompis med svetsutrustning så där är inget problem.
 
Toppen