• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektriska stödben bra eller dåliga

Matsalamande

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
18216
Medlemskap
2023
Jag har möjlighet att köpa elektriska stödben till ett riktigt bra pris (20,000) och har läst mycket och dom verkar ok som jag kan förstå. Monteringen fixar jag själv. Visst dom har sina begräsningar men vi står aldrig eller sällan där det är väldigt kuperat. Någon som har och kan ge lite feedback.
AutoLift System, automatic leveling system for motor homes
Vi har monterat hydraliska stödben från HP och är riktigt nöjda att parkera är numera ett nöje kostade dock 58000 men vi tycker det är absolut värt det.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Stödbenen monterade och är helnöjd funkar bättre än vad jag tänkt efter allt jag läst. Så nu står husbilen på tomten ny besiktad, killen på besikta var lite nyfiken och hade inte sett sådana förut. Nu är det bara att städa ur och gör klart för sommaren.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Funderade oxå på de elektriska stödbenen men när jag fick demat dem på Elmia så visade det sig att de hade bara halva lyfthöjden (ca 16 cm) jfrt med de hydrauliska så då sjönk mitt intresse där.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Funderade oxå på de elektriska stödbenen men när jag fick demat dem på Elmia så visade det sig att de hade bara halva lyfthöjden (ca 16 cm) jfrt med de hydrauliska så då sjönk mitt intresse där.
Måste mäta!! lyfter utan problem upp hjulen i luften.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hehe... nu var det inte så jag menade utan större nivåskillnader på marken än detta fixar inte stödbenen att få bilen i våg.
Hoppas det blev tydligt nu.

16cm är ungefär som dubbla kilar, eller hela markfrigången på många husbilar, kör man verkligen i sådan terräng med en vanlig husbil att man behöver den dubbla lyfthöjden (32cm)? :)
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
T ex Elmia omr 2 ser rätt så odramatiskt ut men där har du en duktig höjdskillnad.
Du har i o f s rätt att 16 cm kan helt klart vara praktiskt tillräckligt, jag ville bara informera om en av skillnaderna på de två olika systemen förutom priset då givetvis.
 
Toppen