• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Elektrisk taklucka Remistar som inte går att öppna

Chrand73

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Vänersborg
Vi har problem att öppna vår elektriska taklucka i husbilen (en Renault Knaus Tabbert från 2007). Vi har en Remistar taklucka som man öppnar genom att trycka på en knapp, men efter vinterförvaringen händer ingenting när vi trycker på den. Vi har kollat de säkringar vi kan hitta, men det ser hela ut. Någon som har något tips på vad som kan vara fel?
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi har problem att öppna vår elektriska taklucka i husbilen (en Renault Knaus Tabbert från 2007). Vi har en Remistar taklucka som man öppnar genom att trycka på en knapp, men efter vinterförvaringen händer ingenting när vi trycker på den. Vi har kollat de säkringar vi kan hitta, men det ser hela ut. Någon som har något tips på vad som kan vara fel?
Vi har en Fiamma tacklucka, med inbyggd fläkt, som man öppnar genom att vrida på ett litet vred.
Har hänt att den "klibbat fast" i gummilisten och då har vi fått lyfta försiktigt i luckan utifrån så att den släppt.

Hälsar
Bettan o Einar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Testade att öppna luckan igen när vi kom hem och då fungerade det utan problem
Hej... Jag har också en remistar elektrisk taklucka.... Och det händer att jag inte kan öppna eller stänga den elektrisk...
Och precis som du så plötsligt fungerar det... Jag misstänker att det ärgar i kontakten och vid flera prov så har man tagit bort ärgningen.... Och sen fungerar det till nästa gång kontakten har ärgat...
Det finns en nödlösning, om du tar bort dett vänstra luftgallert så hittar du den vita "knappen" tryck den hårt uppåt och du frigör mekanismen...
Är luckan öppen så kommer den snabbt ner, håll en hand mot luckan så den landar mjukt...

IMG_20220528_233433_edit_540688653394058.jpg
 

Börjesson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
19973
Medlemskap
2026
Hej vi har också en knaus 04 med elektrisk taklucka som vi inte fick ner. Köpte elspray på biltema, pillade loss knappen och sprayade sen gick den ner. Hissar inte upp den mer att det går att köra vidare, ifall att man inte får ner den. Mvh Thomas
 
Toppen