• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektrisk antenn

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då jag lyssnar en hel del på radion, så blir jag irriterad när radion tappar kontakt med stationen redan när jag kör korta sträckor.
Så jag fick en tanke.... Att montera en elektrisk antenn..:yes:
Jag köpte nu när jag var hemma i Sverige en "elektrisk" som klistras på insidan av framrutan.... Kort beskrivning = skräp.. :eek:
Så idag kollade jag på nätet och hittade en hel del intressanta el antenner...

Någon här som har installerat en sådan..?
Om Ja.!..... Blev det bättre.?

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€50.92 | 12V Waterproof Electric Power Automatic Telescopic Antenna Exterior Vehicle Aerials For Car SUV AM FM Radio

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Det finns en tidigare tråd om detta. Det rekommenderas en antennförstärkare från ett finskt företag.
Jag köpte en sådan och bilradion fick ett helt nytt liv. Jättenöjd.
Minns inte namnet men leta på forumet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då jag lyssnar en hel del på radion, så blir jag irriterad när radion tappar kontakt med stationen redan när jag kör korta sträckor.
Så jag fick en tanke.... Att montera en elektrisk antenn..:yes:
Jag köpte nu när jag var hemma i Sverige en "elektrisk" som klistras på insidan av framrutan.... Kort beskrivning = skräp.. :eek:

Någon här som har installerat en sådan..?
Om Ja.!..... Blev det bättre.?

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€50.92 | 12V Waterproof Electric Power Automatic Telescopic Antenna Exterior Vehicle Aerials For Car SUV AM FM Radio
Alla teleskopantenner är skräp, de med motor är sämst! Sätt en riktig aktiv antenn på taket, så får du perfekt mottagning om du följer
monteringsanvisningarna med ett ordentligt jordplan under antennen.
Som exempel Länk: ATTB - Antennen - caraudio24.de

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Alla teleskopantenner är skräp, de med motor är sämst! Sätt en riktig aktiv antenn på taket, så får du perfekt mottagning om du följer
monteringsanvisningarna med ett ordentligt jordplan under antennen.
Som exempel Länk: ATTB - Antennen - caraudio24.de
Nu tog du väl i..... :swoon:

Kollade länken du bifogade.. Men känner att jag vill göra det enkelt med kabeldragningen...
Säkert mycket bra antenner de säljer...

Så nu undrar jag vad är det för fel med el antenner som gör att du drömmer ut alla... :rolleyes:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu tog du väl i..... :swoon:

Kollade länken du bifogade.. Men känner att jag vill göra det enkelt med kabeldragningen...
Säkert mycket bra antenner de säljer...

Så nu undrar jag vad är det för fel med el antenner som gör att du drömmer ut alla... :rolleyes:
Alla teleskopantenner blir glappa och knastrar ganska snart, de med motor drar in skräp i rören varje gång du kör ner dom, och blir ännu snabbare
knastriga. Tyvärr finns det ingen bra eftermarknadslösning på radioantenn utom sådan som jag länkade till. Då får man riktigt bra mottagning
åt alla håll eftersom antennen inte skuggas av bilen, vilket ju är fallet med alla antenner som monteras nere på karossen. Den antennen är också
aktiv, med förstärkaren uppe i antennen vilket är att föredra för då förstärker man inte brus.
Sedan kommer ju antennen högt upp också, vilket alltid förbättrar mottagningen i alla sammanhang!
F.ö., har haft ett antal teleskopantenner genom åren, med och utan motor, alltid samma problem.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inget bra förslag, men ibland är den svaga länken huvudenheten (stereon).
Vet dock att jordplanet är viktigt.
Faktiskt upplevt detsamma med tv i husbilen, jag är inne på min fjärde tv i år, antennen är samma sedan 20år, äntligen är mottagningen bra i det marksända nätet för mej med den senaste tv'n.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ett sätt är att ställa in radio för "AF" Alernativa Frekvenser.
Radion byter då frekvens när signalen blir för svag och hittar starkaste sändaren automatiskt under en resa.
Vidare använder jag alltid TA, som då ger automatiska trafikmeddelanden.
AF kan säkert heta något annat i en radio av annat fabrikat än den jag har...
I värsta fall måste man leta fram radions användarhandbok.....

Roysan

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Att montera en elektrisk antenn..:yes:
Den du klistrade på framrutan var elektrisk genom att den var aktiv, alltså hade antennförstärkare. Den kan ju knappast vara elektrisk på annat sätt. Den kan vara dålig ändå.
Den du länkar till är elektrisk genom att den har en motor som skjuter upp och ner sprötet. Alltså ingen aktiv förstärkare. Den kan vara bra ändå. Eller dålig.

Vad är det för "elektrisk" antenn som du vill ha för att få bra mottagning?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den du klistrade på framrutan var elektrisk genom att den var aktiv, alltså hade antennförstärkare. Den kan ju knappast vara elektrisk på annat sätt. Den kan vara dålig ändå.
Den du länkar till är elektrisk genom att den har en motor som skjuter upp och ner sprötet. Alltså ingen aktiv förstärkare. Den kan vara bra ändå. Eller dålig.

Vad är det för "elektrisk" antenn som du vill ha för att få bra mottagning?
Hej...

Jag tänkte först att jag skulle montera en traditionell enkel vanlig antenn på ovansidan av skärmen (fiat ducato)
Men så hittade jag en elektrisk som går upp/ner automatisk.... Har en utgång på android stereon som jag kan använda till att styra antennen..

Så mer märkvärdigt behöver det ju inte vara.... Sen bör den ju ändå fungera bra som en antenn..

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inget bra förslag, men ibland är den svaga länken huvudenheten (stereon).
Vet dock att jordplanet är viktigt.
Faktiskt upplevt detsamma med tv i husbilen, jag är inne på min fjärde tv i år, antennen är samma sedan 20år, äntligen är mottagningen bra i det marksända nätet för mej med den senaste tv'n.
Jordplanet är avgörande, men även höjden eftersom en karossmonterad antenn på en husbil kommer i skugga av "skåpet" / bodelen i flera riktningar beroende på i vilken riktning sändaren finns!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jordplanet är avgörande, men även höjden eftersom en karossmonterad antenn på en husbil kommer i skugga av "skåpet" / bodelen i flera riktningar beroende på i vilken riktning sändaren finns!
Där har du en poäng.. ;)

Men just nu ser jag bara att det är ett stort arbete om jag skall montera en antenn uppe på taket när radion sitter där framme...

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Min erfarenhet - de billiga har dålig kontakt mellan antennleden - principen ju lösare ju lättare skjuts antennen upp - och worst-case störs mottagningen pga dålig elektrisk isolation av motorn från antennen.
Hirschmann funkar.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har nästan helt slutat lyssna på FM när vi är ute o åker. Kör strömmat via SR play och andra appar på androidstereon.
I Sverige är det i stort sett alltid perfekt ljud.
Bara lite trist att SR inte kan lösa automatiskt byte av P4-station när man kommer till nytt område.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Förr var bilradio ganska dåliga, men numera , de sist 10 åren eller så, är deras mottagare av mkt god kvalitet.
Så nog tycker jag de räcker väl med en rätt dålig antenn, eller dåligt placerad antenn.
Men det finns riktigt dåliga radiomottagare, plockade en för en tid sedan i en container, av mitt elektronikintresse, provade och den funkade, men hade en mottagare som var närmat värdelös, (radions namn börjar på B och slutar på A)
En radio för FM bandet 88 - 108 MHz skall ha hög känslighet, men även en god förmåga att särskilja stationer inom inställd frekvens närhet. Egenskapen kallas selektivitet. så i det fallet, dvs dålig selektivitet, kommer en bättre antenn bara att ge sämre mottagning.
Andra egenskaper är mottagarens förmåga att välja ut den starkaste sändaren om det finns flera stn på samma frekvens Capure Ratio, (svenska infångningsindex).
En passiv antenn, dvs ett spröt bara, skall vara nära en kvarts våglängd. Ofta är de kortare av utseendemässiga skäl.
Längden blir då vid 100 MHz , 75 cm. Men sitter antennen på Fiat:ens framskärm under Alkoven så stämmer ju inte så mycket.
Ofta gäller cut and try, prova och se hur det funkar.

Störningar är något som kan ställa till det vid radiomottagning i husbil.
Störningar hörs inte vid FM-mottagning, men det påverkar kraftig mottagarens förmåga att presentera ett rent ljud även vid färd.
Störningar alstras av LED, om de har elektronik, datorsaker, USB laddare! fjärrljusramper, i vissa fall bilens egen elektronik, utrustningar i bilen för WIFI, datorer deras strömförsörjning, Solcellsregulatorer, särskilt om de inte är CE-märkta.
DC-DC laddare, till Li batterier kan misstänkas, särskilt om de inte är CE-märkta.
det kan löna sig att felsöka för störningar, koppla loss bodelsbatteriet, solcell etc och kör en tur.
Störningar kan även påverka mottagarkänsligheten hos mobiler, GPS, mobilt bredband, TV.

Roysan

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Är det en husbil som bygger på Fiat ducato så brukar den inbyggda antennen vara dålig. Som jag skrev tidigare gjorde antennförstärkaren från det finska företaget underverk. Lätt att montera. Ca 400 kr. Köpte tidigare en kinaförstärkare .Den var värdelös.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förr var bilradio ganska dåliga, men numera , de sist 10 åren eller så, är deras mottagare av mkt god kvalitet.
Så nog tycker jag de räcker väl med en rätt dålig antenn, eller dåligt placerad antenn.
Men det finns riktigt dåliga radiomottagare, plockade en för en tid sedan i en container, av mitt elektronikintresse, provade och den funkade, men hade en mottagare som var närmat värdelös, (radions namn börjar på B och slutar på A)
En radio för FM bandet 88 - 108 MHz skall ha hög känslighet, men även en god förmåga att särskilja stationer inom inställd frekvens närhet. Egenskapen kallas selektivitet. så i det fallet, dvs dålig selektivitet, kommer en bättre antenn bara att ge sämre mottagning.
Andra egenskaper är mottagarens förmåga att välja ut den starkaste sändaren om det finns flera stn på samma frekvens Capure Ratio, (svenska infångningsindex).
En passiv antenn, dvs ett spröt bara, skall vara nära en kvarts våglängd. Ofta är de kortare av utseendemässiga skäl.
Längden blir då vid 100 MHz , 75 cm. Men sitter antennen på Fiat:ens framskärm under Alkoven så stämmer ju inte så mycket.
Ofta gäller cut and try, prova och se hur det funkar.

Störningar är något som kan ställa till det vid radiomottagning i husbil.
Störningar hörs inte vid FM-mottagning, men det påverkar kraftig mottagarens förmåga att presentera ett rent ljud även vid färd.
Störningar alstras av LED, om de har elektronik, datorsaker, USB laddare! fjärrljusramper, i vissa fall bilens egen elektronik, utrustningar i bilen för WIFI, datorer deras strömförsörjning, Solcellsregulatorer, särskilt om de inte är CE-märkta.
DC-DC laddare, till Li batterier kan misstänkas, särskilt om de inte är CE-märkta.
det kan löna sig att felsöka för störningar, koppla loss bodelsbatteriet, solcell etc och kör en tur.
Störningar kan även påverka mottagarkänsligheten hos mobiler, GPS, mobilt bredband, TV.

Roysan

Bra inlägg.
Du nämner bland flera bra saker LED-belysning, det finns bl.a DRL som fullständigt sabbar all radiomottagning, men även andra LED-lampor, av så kallat billigt kinaskräp. Kan vara värt att kolla upp ifall man har dålig mottagning på radio eller TV.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja Pete billigt Kinaskräp, var ordet....
Hörde talas om en radioamatör som hade kraftiga störningar, efter en del störningsjakt kom han fram till grannens ljusslinga, han bad grannen stänga av den. Störningen försvann. Men grannen själv blev överlycklig då hans trådlösa internet började fungera nu....

Varför stör då Kina grejer i radio?
I Europa med EU har vi krav på elektronisk utrustning som kallas EMC, ElektroMagnetic Compability, dvs att elektroniska apparater skal kunna samexistera. det innebär att många saker innehåller avstörningskomponenter. Billigare grejer blir det om dessa komponenter inte sätts på kretskorten, om de skall säljas till marknader där EMC krav inte finns. Dvs en förbilligande faktor, men som kan ge störningsproblem.

CE-märkning betyder att apparaten i fråga, LED, ljusslingan äggvispen DC_DC laddaren mobilladdaren klarar bl.a. EMC kravet.
Vissa länder kan förfalska CE-märke på sina produkter.

LED lampor har elektronik som kan gör att de funkar på 12 - 24 Volt, den kan störa...
DC-DC laddare bygger på samma typ av elektronik, dvs den hackar strömmen, vilket är vad de första gnistsändarna gjorde,

Vi har väl alla hört om Titanic och de hade en gnistsändare, dvs en radiostörning gjord med avsikt, och kunde då höras på stora avstånd.
Problemet var att den hördes på många frekvenser.

Störningar från något elektroniks kan vara helt bredbandigt, dvs störa på alla radiosystem, från mellanvåg, via UKV bandet (FM) till mobiltelefoni, TV, trådlösa nätverk etc.
Störningar kan oxo ha ett begränsat frekvensområde och bara störa något av systemen.

Ett sätt att jaga störningar kan vara med en äldre transistorradio med mellanvåg, den har en AM mottagare som detekterar störningar.
Med den kan man gå runt och "sniffa" störningar.
En gammal Walkie Talkie för 27 MHz AM, kan även vara en störningsdetektor.

En myt är att FM är immun mot störningar. Men skillnaden är bara att störningen i sig hörs inte i FM, men degraderar mottagarens känslighet.

Roysan

Toppen