• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elekrorollers

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Hej! Är det någon som har erfarenheter av sk. Elcyklar som fungerar som en moped. Träffade en tysk i Moseldalen i somras som demonstrerade sin elektroroller för mig. Helt fantastiskt när man som jag inte orkar cykla längre. Han hade köpt sin på ett företag som heter tante-Paula.de

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Elekrorollers

Men då är det inte en cykel längre. Då tillkommer krav på försäkring och förarbevis. Går cykeln utan att man måste trampa är det alltså en moped inte en cykel.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har hatt en el-mc! Så har litt erfaring med denne type kjøretøy.
Min var med en 3500W motor i bakhjulet og Lithium batterier på 72 Volt.
Desverre var motorkontrollen underdimmensjonert så den røk etter noe mnd.
Men så lenge den gikk var den kul - toppfart rundt 100 kmh og kunne bære 2 personer.

Ulempen med en slik er at den er minst like tung som en 125 kubik mc av tilsvarende design. Fordelen er at den ikke er sperret til maks 45/50 kmh som euro-rollere og har krefter til å klatre bakker selv med 2 personer .

Tror grensen for en moped er 3000 W (var i alle fall det i Norge).

Om jeg skulle fortsette å bo i Europa så hadde jeg vurdert en av disse:
scooter, moped, el-moped,Elektrisk Scooter, El bil, el-bil, El-bil, El-scooter, elektrisk moped, elbil, scooter, moped, motorsykkel selv om en må legge til svensk moms og registreringskostnader.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det finns idag flera olika sätt att kategorisera dessa fordon. En Segway eller liten elscooter kan vara fullt laglig att framföra på stan. Det finns även en kategori som kallas "lekfordon" där är det strikta hastighetregler o inte okey att använda på gatan.

Men man gör säkrast att kolla detta noga innan olyckan är framme.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jo visst men vet inte riktigt vad du avser med frågan.

Jag kollade igenom och fann detta t.ex. detta på en modell.

"TÜV geprüft mit EU-Straßenzulassung. Benötigt nur Standard-Haftpflichtversicherung2

google translate säger

"TÜV godkända med EU Street Legal. Kräver bara vanlig ansvarsförsäkring"
Vilka ansvarsförsäkringar finns då för detta?

Andra modeller sägs gå som moped och ngn annan som helt saknar förpliktelser.

Problemet är hur det tolkas i Sverige. Där av mitt råd att kolla upp det noga innan.

lasseh

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021

Den här " ://www.superbilligt.se/el-minifordon/elfordon/el-goped-med-sadel-500w-1" köpte jag förra hösten och använde under vintern i Torre del Mar för shoppingturer och ute på stan. Fungerade i stort sett bra men ettn par däck gick åt troligen på grund av "vassa" farthinder på campingen.
Ser nu att det kommit en modell med större hjul vilket nog är att föredra.
Fartresurser ska väl vara max 20 km/tim men den gör säkert 30.

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Vad jag förstår går den att försäkra som en vanlig moped. Antingen den har en Ottomotor eller en elmotor gör ingen skillnad! Klart att man skall vara försäkrad! Försäkringsvärdet för helförsäkring går efter inköpspriset.

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Om du inte förstår frågan, så behöver du inte svara. Igen, år det någon som har erfarenhet av en sk. Elekroroller? Ganska rak fråga, eller!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Om du inte förstår frågan, så behöver du inte svara. Igen, år det någon som har erfarenhet av en sk. Elekroroller? Ganska rak fråga, eller!

Antar att du riktar detta till mig.

Jag svarade på din fråga "Är det någon av er som varit inne o tittat på tante-Paula. se?"
Och det har jag.

Om det går att försäkra den som moped klass 2 avgörs av om det finns ett typgodkännande och det ska framgå av en skylt på fordonet och ett så kallat CoC-dokument.

Du får nog maila dem och fråga efter dessa intyg.

Källa: Moped klass II - Transportstyrelsen

Tycker vi skall hålla en trevlig ton, tycker inte du det?

Toppen