• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Electrobloc EBL 99 G och solcell

F

F.d. 14576

Guest
Hej
På min Bürstner Aviano 610 sitter det en Electrobloc EBL 99 G, vilket jag tolkar som någon laddningsregulatorgrunka.
På sagda enhet finns det ett hål för Solar Cell, jag antar att det är till denna anslutning man skall koppla de två sladdarna från solcellen?
Jag har två AGM-batterier till bodelen på vardera 95AH, har det någon betydelse i sammanhanget?

Jag har lagt upp manualen på min hemsida ifall någon vill titta på den.

Manualen

Jag har beställt en 135W solpanel och hoppas det skall ge mig det där lilla x-tra, men är lite osäker på om man skall gå via Electrobloc:en

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Electrobloc EBL 99 G och solcell

Du måste ha en solar-regulator mellom panelet og EBL 99. Ser av diagrammet på side 11 i manualen at det er maks 15A ladning via denne inngangen. Dette tilsvarer 180W.

F

F.d. 14576

Guest

Du måste ha en solar-regulator mellom panelet og EBL 99. Ser av diagrammet på side 11 i manualen at det er maks 15A ladning via denne inngangen. Dette tilsvarer 180W.

Tack!
Märkligt att de inte sade något om det där jag köpte solcellen, jag frågade ju ändå om det.

Du säger 180Watt, då borde den ju klara 130watts panel utan problem då?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja, men om du dobler panelet så kan du trenge å gå direkte på batteriene fra solar-regulatoren - selv om AUX lader inngangen som også kan benyttes tåler 20A så blir det litt snaut i ekstremtilfellet nesten tomt batteri og maks sol (noe som normalt ikke skal kunne forekomme).

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Fungerar nog bara för medlemmar.
Bli medlem för en inträdesavgift om 100kr + en årsavgift på 100kr och du har en informationsbank utan dess like att gräva i.

F

F.d. 14576

Guest

Ja, men om du dobler panelet så kan du trenge å gå direkte på batteriene fra solar-regulatoren - selv om AUX lader inngangen som også kan benyttes tåler 20A så blir det litt snaut i ekstremtilfellet nesten tomt batteri og maks sol (noe som normalt ikke skal kunne forekomme).

Knut jag förstår inte riktigt vad du menar.

Ritningen visar väl att det finns en regulator inne i Elektroboxen?
Om den klarar 15A (180watt) så är väl saken klar eftersom min solpanel bara alstrar 130watt?

Är jag helt ute och cyklar?

//Carsten

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det fordras en regulator, t. ex. LR 1218. Med den följer en kabelsats där en av kablarna gör att även bilbatteriet laddas från solpanelen.
Genom att en eller flera bodelsbatterier är kopplade till elektronikblocket laddas dessa via
solpanel -> regulator -> elektronikblock -> bodelsbatteri/startbatteri.
Hoppas det är svar på din fråga.

F

F.d. 14576

Guest

Tack för alla era svar, nu har jag beställt en regulator också, sen skall jag enligt producenten koppla den direkt mot batterierna och strunta i Elektroboxen, vad tycker ni om det?

Köpte den här

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Att koppla regulatorn direkt på batteriet innebär att bara att solcellsströmmen inte passerar en shunt för strömmätning som finns i EBL:n. Men har du ingen panel som talar om hur stor ström som går in eller ur batteriet, har det ju ingen betydelse.
För det var väl ingen LR1218 du köpt? Isåfall följer du lämpligen medföljande anvisning, som gör att du även får laddning till startbatteriet.
// Göte J

F

F.d. 14576

Guest

Att koppla regulatorn direkt på batteriet innebär att bara att solcellsströmmen inte passerar en shunt för strömmätning som finns i EBL:n. Men har du ingen panel som talar om hur stor ström som går in eller ur batteriet, har det ju ingen betydelse.
För det var väl ingen LR1218 du köpt? Isåfall följer du lämpligen medföljande anvisning, som gör att du även får laddning till startbatteriet.
// Göte J

Nej jag köpte inte en LR1218 så jag får nöja mig med att ladda bodelen, skulle jag behöva ladda startbatteriet så har jag en C-tekkoppling fastmonterad så jag enkelt kan peta på min c-tekladdare.

Tack för alla era svar, bilden klarnade en hel del, nu återstår bara att se om förståndsgåvorna kan omvandla teori till praktik :wideeyed:

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

På undersidan av EBL finns tre stor ingångar. Den ena är bobatteriet nr 2 är gemensam minus och nr tre är bilbatteri plus. Koppla bara in billaddningenn där så fungerar allt som det skall.

Toppen