Detta är en debatt som förundrar mig en hel del, någon gång på 80-90 talet fick jag en Volvotidning med en artikel om en konceptbil från just Volvo med en förbränningsmotor som drev en generator som laddade batterierna i bilen. Motorn gick på konstant varv som ger minst avgaser (mest skapas vid acceleration och tomgång), i hjulnaven fanns kombinerad elmotor/generator på samtliga hjul. Bromsar fanns inte utan man använde generatorerna som bromsar, vid inbromsning togs rörelseenergin upp i generatorn och vidare tillbaka till batterierna. Kommer ihåg att generatorerna var mycket kraftiga, man pratade om att bilen kunde ge effekt motsvarande en normalvillas behov. Detta borde vara rätt väg att gå med miljöanpassad motor som borde ge mycket lite skadliga utsläpp men konceptet verkar helt dött idag, jag vet i alla fall ingen som använder detta koncept. Det närmaste är väl BMW i3 med räckviddsförlängare, men dom går inte hela vägen tyvärr. Var iden för bra eller?