• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcyklar. Underhållsladdning av batterierna?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
I vintras läste jag en tråd med ambitiösa skötselråd rörande elcyklarnas batterier och fick nästan dåligt samvete.

Jag har en kinesisk importcykel (Giant) med två Li-jon batterier, ett i vardera sadelfickan, med omkopplare för hö resp vä batteri på styret. Cykeln köpte jag våren -08 och den har de senaste fyra åren fått stå i kallförråd utan laddning över vintern och den verkar inte fara illa av detta.
För något år sedan tog jag på prov in cykeln i värme mitt i smällkalla vintern och då var batterierna till synes döda och ville inte heller ta laddning, men när batterierna tinat upp var allt OK.
I höstas när jag kallställde cykeln (med batterierna monterade som vanligt) var ett batteri fulladdat och ett laddat till omkring 60%.
I går när jag tog fram cykeln från vintervilan så var fortfarande ett batteri fullt och det andra nere på ca 20%. Laddade det dåligt laddade batteriet över natten och nu på morgonen gjort en cykeltur på runt en timme och jag kan inte märka någon försämrad batterikapacitet trots sex år av vanskötsel.

Trots vad som skrevs i vintras om varmförvaring och laddning en gång per månad så tänker jag även i fortsättningen strunta i detta. Den som är frisk och stark och räknar med många ytterligare års livslängd må göra annorlunda!

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elcyklar. Underhållsladdning av batterierna?

Om en leser hva produsentene av Lithium batterier sier om langtids lagring så er det lades til minst 60% og lagres kaldt. Det jeg ser på batteriene i mine elcycklar er at fullladet og så lagret ved +10 grader i 6 mnd ikke er optimalt. De første 2 - 3 ladningene på våren gir kort kjøredistanse, deretter tar det seg opp igjen relativt raskt. Nå er dette batteripakker uten bms, balanserings elektronikken ligger hele tiden med et lite forbruk og krever i praksis etterladning flere ganger i løpet av en vinter for ikke å tømme batteriet.

Jeg har også valgt å ikke installer bms på det store batteriet i husbilen nettop av denne årsak.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag köpte två smart elcyklar för fem år sedan. Det första året ställdes de av i oktober och när vi i april skulle använda dem tog batterierna "slut" efter 30% av normal körstäcka. De gick att ladda och fungerade men med mycket lägre räckvidd. Jag vidtalade säljaren som hävdade att de skulle ha laddats några gånger under vintern vilket också stod i medföljande manual. Det blev att köpa nya batterier som nu laddas en gång per månad även vintertid. De är nu inne på år fyra och verkar fungera som de skall. Vid laddning vintertid så märker jag att de tappat något under en månad då laddningen tar ca 30 min till fullt mot ca fem timmar när de dragits ut under sommaren.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Första vintern stod de i garaget på husbilsen som jag höll runt 10+ och aldrig under noll:) så kallt var det inte. De senaste åren är de lagrade i 20+.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Den senaste vintern hade vi enstaka plusgrader flera dagar även här hemma i Jämtland men så varmt som +10 blir det endast sommartid.
Mina husbilar har aldrig farit illa av att stå kallt och som det verkar inte heller cykelbatterierna.

aake

Toppen