Har Googlat runt lite på spanska sidor och bl.a. hittade jag det här på ett av Spanska Polisens egna forum och som beskriver vad som gäller väldigt klart.;
"Las normas especifican lo siguiente: Motor de potencia no superior a 250 watts (nominal). El motor solo debe activarse cuando se pedalea y debe dejar de actuar en el momento que se deja de pedalear (por lo tanto, no pueden tener acelerador). Peso inferior a 40 kg. A partir de 25 km/h. el motor deja de actuar. Las bicicletas eléctricas que cumplen esta normativa, son consideradas a todos los efectos legales bicicletas normales. (no requieren homologación, ni seguro, ni casco en vías urbanas)"
www.foropolicia.es/foros/post670583.html?sid=4ccfd04857545454e6edc7b82
Översätt själva om det behövs.
Men det bekräftar att reglerna i Spanien och Sverige är likvärdiga, man får använda motor max 250W, pedalerna, inget gashandtag, max 40 kg och att motorn slår av vid 25 km/h.
Elcykeln behöver INTE besiktigas, inte försäkras och man behöver inte hjälm när man cyklar i tätort.
Klart som korsvspa´!
Googlade vidare och hittade ett cykelforum som handlade om det aktuella fallet i Murcia och det visar sig att på distributörens hemsida så står det om den aktuella cykeln;
"Utilizar en recintos privados solamente."
Det betyder ungefär: "Får bara användas inom privat område". Det betyder det är en cykel som inte klarar ovan skrivna krav.
Svagt av den norska tidningen att gå ut och skrämma folk helt i onödan!