• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar har blivit mopeder i Spanien.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Elcyklar har blivit mopeder i Spanien.

Har Googlat runt lite på spanska sidor och bl.a. hittade jag det här på ett av Spanska Polisens egna forum och som beskriver vad som gäller väldigt klart.;

"Las normas especifican lo siguiente: Motor de potencia no superior a 250 watts (nominal). El motor solo debe activarse cuando se pedalea y debe dejar de actuar en el momento que se deja de pedalear (por lo tanto, no pueden tener acelerador). Peso inferior a 40 kg. A partir de 25 km/h. el motor deja de actuar. Las bicicletas eléctricas que cumplen esta normativa, son consideradas a todos los efectos legales bicicletas normales. (no requieren homologación, ni seguro, ni casco en vías urbanas)" www.foropolicia.es/foros/post670583.html?sid=4ccfd04857545454e6edc7b82

Översätt själva om det behövs.

Men det bekräftar att reglerna i Spanien och Sverige är likvärdiga, man får använda motor max 250W, pedalerna, inget gashandtag, max 40 kg och att motorn slår av vid 25 km/h.

Elcykeln behöver INTE besiktigas, inte försäkras och man behöver inte hjälm när man cyklar i tätort.

Klart som korsvspa´!

Googlade vidare och hittade ett cykelforum som handlade om det aktuella fallet i Murcia och det visar sig att på distributörens hemsida så står det om den aktuella cykeln;

"Utilizar en recintos privados solamente."

Det betyder ungefär: "Får bara användas inom privat område". Det betyder det är en cykel som inte klarar ovan skrivna krav.

Svagt av den norska tidningen att gå ut och skrämma folk helt i onödan!
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
715
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Sv: Elcyklar har blivit mopeder i Spanien.

Har Googlat runt lite på spanska sidor och bl.a. hittade jag det här på ett av Spanska Polisens egna forum och som beskriver vad som gäller väldigt klart.;

"Las normas especifican lo siguiente: Motor de potencia no superior a 250 watts (nominal). El motor solo debe activarse cuando se pedalea y debe dejar de actuar en el momento que se deja de pedalear (por lo tanto, no pueden tener acelerador). Peso inferior a 40 kg. A partir de 25 km/h. el motor deja de actuar. Las bicicletas eléctricas que cumplen esta normativa, son consideradas a todos los efectos legales bicicletas normales. (no requieren homologación, ni seguro, ni casco en vías urbanas)" www.foropolicia.es/foros/post670583.html?sid=4ccfd04857545454e6edc7b82

Översätt själva om det behövs.

Men det bekräftar att reglerna i Spanien och Sverige är likvärdiga, man får använda motor max 250W, pedalerna, inget gashandtag, max 40 kg och att motorn slår av vid 25 km/h.

Elcykeln behöver INTE besiktigas, inte försäkras och man behöver inte hjälm när man cyklar i tätort.

Klart som korsvspa´!

Googlade vidare och hittade ett cykelforum som handlade om det aktuella fallet i Murcia och det visar sig att på distributörens hemsida så står det om den aktuella cykeln;

"Utilizar en recintos privados solamente."

Det betyder ungefär: "Får bara användas inom privat område". Det betyder det är en cykel som inte klarar ovan skrivna krav.

Svagt av den norska tidningen att gå ut och skrämma folk helt i onödan!


Det var bra att du gick till botten med det här för det är många som undrar vad som är på gång.
Tack!

JOE
 
Toppen