• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcykelmojäng

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Elcykelmojäng

Jadå, en sådan har jag och är nöjd.

Den har 2 effektlägen, och använder man det reducerade har den en maxfart som normal gång, och på den högre effekten ca 30 km.

Jag köpte min på E-Bay från Tyskland för ca 2300 + frakt knappt 400 kr.

Lyft av sadeln, drag i handtaget så är den hopfälld.

Enligt firman i Sverige som säljer dom ska den få framföras på gångbanor vid den lägre effekten, och på cykelbanor och vägar på maxeffekt, det finns också lite att läsa om detta på Trafikverkets hemsida.

//Tommy

Y

Yjons

Guest

Hm, enligt broschyren är den ett lekfordon som inte får användas på allmän plats. Undrar om den verkligen är typbesiktad, i så fall som moped med alla de regler som gäller för en sådan. Jag undrar om det inte är för bra för att vara sant. Att man skulle kunna ändra effektuttaget för att få köra på olika ställen låter osannolikt. Försäljare är då och då inte riktigt trovärdiga om det sen gäller elcyklar som man inte behöver trampa eller annat. Vi överlåter till någon att reda ut begreppen.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Detta säger Lag (2001:559) om definitionen på en cykel:

1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon. 2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person, b. inrättat för att föras av den åkande, och c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen. 3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen, b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.

Scootern har alltså både för hög effekt och för hög maxhastighet för att få framföras på väg/gata/cykelbana.
//W

F

F.d. 50069

Guest

Den skall ju laddas med en medföljande laddare 220v till 12v. Vi ligger knappt aldrig med nätanslutning så undrar om man kan ta en omformare (som ligger i hemgaraget) och som man ansluter till ett cigguttag. Omformaren kan man belasta med 300watt.

Det jag funderar på är att sätta ett cigguttag i husbilens lastutrymme och montera omvandlaren där också. Då undrar jag vad församlingen tror om att ladda en elcykel på detta sätt?
Alltså vid körning!

Som ni förstår så har jag jäkligt dåliga kunskaper vad beträffar elpryttlar men........
Det jag är rädd för är ju att laddaren till en ev. Elcykel kommer att bränna sönder nåt i husbilen.

Eller har ni några andra tips? Hur gör ni andra som inte heller är nätanslutna så ofta ? För det verkar vara en hel del som har Elcyklar i "skuffen"!

Anders

F

F.d. 50069

Guest

Beträffande lagen så tror jag aldrig att man skulle tordas att köra över 20km/h, och aldrig en provkörande Polis i tjänsteutövning, näää!

Man behöver ju inte fara runt på vägar och inne i städer, men lite så där på kul:msn_laugh:, och då på lämplig plats.

Anders

F

F.d. 940

Guest

Hej Anders.
Vi har 2st Elcyklar Cresent som vi laddar i Husbilen,antingen när vi kör eller när solen skiner på solcellen.
Batterierna laddas med 2st laddare som tar ca 80w/styck.
Om du har en inverter som är modifierad sinusvåg kontrollera så att laddarna
inte blir för varma.
Våra laddare fungerade inte bra med modifierad sinusvåg så jag köpte en 300w inverter med ren sinusvåg.
Arne.

F

F.d. 52962

Guest

Hej!

Vi har 2 stycken! Dom funkar bra tycker jag. Våra gör 30 km , har klockat dom med fartkamera. 2mil? Nja 1,5mil men då väger jag 0,1 ton. Vi använder dom i Kroatien på camping och gångvägar. Vi är nöjda, har haft dom ett par år!

Tore

F

F.d. 50069

Guest

De ser ju fräna ut iaf:msn_laugh:. Är de stabila? De studsar inte åt skogen om man råkar köra in i en liten grop?

Sen är det det här med laddningen jag är lite orolig inför:msn_embarrassed:!!!

Som jag nämnde tidigare i tråden så har vi ingen solcell eller något elverk med oss när vi åker på våra resor.

Så laddning när man kör är det som gäller!!! Det borde gå att lösa. Iaf för någon med bra elkunskaper.

Anders

Toppen