• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcykel

F

F.d. 8504

Guest
Sv: El cykel

037.JPGVi köpte våra el-cyklar på High Chaparral. Billiga och verkligen kraftiga och rejäla cyklar helt i aluminium. De heter Lifebike Classic 3växlad. Tror att de kostar ca. 8.000 kr. Vi är jättenöjda med dom och rekommenderar dom verkligen. Gå in på Lifebike Sverige för att se dom och provkör dom på High Chaparral. Demo ex. finns där.
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: El cykel

Hur gör ni med laddning av elcyklar när ni är ute med husbilen. Jag antar att den medföljande laddaren ska anslutas till 230 V. Laddar ni från bilens batterier över en omvandlare från 12 till 230 V när ni inte har tillgång till ett 230 V uttag? I så fall, vilken kapacitet omvandlaren ha?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: El cykel

Hej

Vi har en liten omformare 12V DC - 230V AC. Bara att koppla in laddaren i den och köra igång.
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: El cykel

Hej,

tack för Ditt svar Frankia. Men att gå över 230 V kostar onödig effekt och leder till onödig värmeutvexkling. Finns det ingen lösning där man går direkt från bilens 12V-system till cykelns 12 eller 24V-batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: El cykel

Har sett sykler med Lithium batterier på opp til 48V, de fleste er 10x3,6V=36V.
Lithium ladere fra 12V til slike batterier er i beste fall kostbare om du finner dem i det hele tatt - en billig løsning er å gå via 230V og bruker den laderen som følger med hver sykkel. Effektiviteten blir et par prosent dårligere enn en optimal DC-DC lader - en må uansett løfte spenningen mye for å få matet ladekretsen.
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: El cykel

Tack Knut. Jag får följa Ditt och Frankias råd. Vi får gå över 230 V.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: El cykel

Ja det är nog det enda att gå via 230V. Våra cyklar har dessutom 36 Volts batteri också. Bättre kräm än 24 volts system.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: El cykel

Hej
Jag funderar på att sätta en converter 12 till 220 v i garaget på husbilen. Jag har en rackare på 300watt . Tyvärr så har jag inget 12v uttag i garaget.

Vad kan ni ge mig för tips? Tjuva ström från en lampa eller dra en direktkabel från batteriet?

Jag hade tänkt att ha omvandlaren till att just ladda en elcykel.

Som ni märker är jag ingen höjdare på el, men meka funkar:msn_embarrassed:

Vad tror ni?

Anders
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: El cykel

Det finns säkert inga så grova 12 volt matningar till garaget så du blir säkert tvungen och dra separata kablar till invertern med egen säkring.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: El cykel

Kortest mulig 12V kabel av en dimmensjon større en du strengt tatt trenger med bryter og sikring slik at du enkelt kan stenge av inverteren når den ikke skal benyttes - den trekker hele tiden litt strøm om den ikke er som en 2kW jeg har i garasjen på min bil, den har en kontaktor styrt av en liten bryter. Når den er av så er den uten forbruk - på så trekker kontaktoren litt ekstra. Denne inverteren har meget korte kabler direkte til batteriet og en 175A sikring på inngangen. Brukte denne for ladning av en el-scooter i garasjen under kjøring.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: El cykel

Bättre att ha invertern i närheten av batteriet och dra 230 Volt kabel bak till garaget. Så har vi gjort.

TACK

Detta verkar vara den vettigaste lösningen med mitt enkla elkunnande:msn_embarrassed:

Iom att vi nästan aldrig ligger på "ström" utan vi klarar oss i allmänhet med det standardmonterade batteriet så får vi ladda laptoppen, telefon, o.s.v medan vi kör.
Vi har en 300watt´s omvandlare som vi strömsätter via ciggtändaren. Det har alltid funkat och då är det bara att dra en jordan 220 kabel bak till garaget så borde det funka.

Egentligen rätt så enkelt även för mig.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Elcykel

Det verkar onödigt komplicerat med kabeldragningar eftersom batteriet på min Promovec elcykel inköpt i Linköping försommaren 2011 är väldigt enkelt att lossa och ladda inne i husbilen under färd. Cykeln är Dansk, har ett 36 v batteri och fungerar alldeles utmärkt. Fördelen med den cykeln är det lilla "gashantaget" där man efter behov kan reglera kraften från 0 till full kraft steglöst utan att vara beroende av olika lägen som i en del andra elcyklar.
 
Toppen