• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Utvecklingen på batterisidan gör att det börjar komma frestande modeller av cyklar med elektriska hjälpmotorer. Jag har provat en Gigant Twist och jag får intryck av att det handlar om god kvalitet. Inte tyngre än att den bör gå bra att frakta på cykelhållaren i aktern, men jag känner mig mycket osäker på hur en sådan maskin klarar sig mot fukt och smuts med en så utsatt placering under långresor. Tyvärr alldeles för lite plats i lastutrymmet på vår bil för att kunna få in cykeln under tak. Ett kapell över cykelhållaren torde inte göra så stor skillnad med tanke på all turbulens kring bilens akter? Någon som har praktisk erfarenhet?
aake
P.S. Reisemobilmagazin skall ha en artikel med tester av elcyklar i nästa nummer

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elcykel

Runt 14.000:-
Bra mycket billigare om man sänker kraven; titta på Blocket.
Mvh
aake

F

F.d. 6238

Guest

Har haft många Elcyklar men med negativt resultat. Alldeles för tunga och går för lite på "en laddning"
/ Kurt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tack Kurt, men så är det nog inte längre; cykeln jag nämner väger 22 kg och skall klara mer än 75 km på en laddning (och det dubbla med ett reservbatteri i andra sadelfickan). Li-jon batterier! Körsträckan varierar naturligtvis med körsättet, cykeln drivs ju av en mix av muskelkraft och el. På nätet en hel del positivt att läsa om denna cykel. Den senaste generationen har dessutom en inbyggd generator, vilken kopplas in med vä frambromshandtag och laddar batterierna i nedförsbackar

Min fråga var hur det elektriska kan tänkas klara den utsatta miljön bakpå husbilen? Har du några synpunkter på detta?

F

F.d. 6238

Guest

Hej igen, jaha Du har en riktigt NY elcykel med ny teknik. Grattis, den tror jag på och jag tror dessutom att den klarar säkert den miljön som Du pratar om.

Emellertid har jag ingen erfarenhet av detta så Du får nog prata med någon som kan det bättre.
Lycka till med din cykel det låter ju jättebra, / Kurt

F

F.d. 24284

Guest

Låter spännande med en elcykel. Vad jag undrar över är hur du tänkt ladda den under resan, för man står ju inte så ofta vid stolpe?
Själv har jag haft lite funderingar kring den danska velocipeden, en cykel med en liten tvåtakts påhängsmotor som driver på framhjulet.
Till din fråga:
När jag i vintras var söderöver, så köpte jag en cykel i spanien för jag ville kunna ta mig från bilen lite. Kom underfund med att den lätt fick rostangrepp på grund av saltmättad luft som ju finns vid kusterna. Hade inget skydd över den därbak, så det rekommenderar jag att man har. Det finns ju bra skydd att köpa i hos cykelhandlarna. Utan skydd så fastnar väggrus också i oljan på kedjan.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej Svend!

Med ett batteri i reserv så räknar jag med att kunna klara mig mellan enstaka övernattningar på campingplatser. I yttersta nödfall får jag ladda med mitt elverk. Jag får återkomma med en rapport nästa år. Man kan fundera på hur mycket skydd ett kapell ger med tanke på alla glipor som rimligen uppstår kring en cykelhållare?

aake

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024

Svend Ö;

Skall du ha en cykel som inte rostar så köp den gamla minicykeln från Monark som fanns på 70 talet, vi har 2 st och dom bara går och går och rostar inte.

F

F.d. 24284

Guest

Har nu köpt en hopfällbar cykel som får plats i stuvutrymmet. Får se hur det kommer att funka med den. Är ju inte som en riktig normalstor cykel.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Augustinumret av Reisemobil magazin kom i går och man har gjort en rätt så grundlig test av sex olika elcyklar. Ingen av cyklarna slapp helt undan kritik och den jag köpte (Gigant Twist Comfort) nådde inte upp till toppomdömet "sehr gut", däremot utmärkte den sig genom att ha överlägset längst gångsträcka på en laddning (66,8 km vid max effektuttag i tämligen krävande terräng).
Jag fastnade för att modellen har två separata batterier, där man enkelt kopplar om till reserven. Med endast ett batteri blir det sannolikt så att man laddar tidigt och oftare och vad jag förstår är antalet laddcykler på Li-jon batterier en begränsande faktor (runt 500 laddningar).
aake

F

F.d. 52945

Guest

Behövs verkligen en kapacitet på närmare 7 mil på en cykel?? kanske lika bra att köpa en moppe istället!

mvh
pilot

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej Pilot!
Det handlar i första hand om vikten. Cykeln utan batterier (vilka tas bort på ett ögonblick) väger 22 kg och det lyfter jag utan problem upp på cykelhållaren. En moped vare sig el- eller bensindriven torde väga betydligt mer. För frakt av en moped behövs nog en motorcykelhållare och en sådan lär väl komma ivägen för dragkroken. Den cykelhållare (Omni-bike) jag har fungerar även med båt på släp.

Dessutom får jag lite motion med hybridtekniken (=blandning av muskel- och eldrift), men har möjlighet att dosera efter vad min artroshöft tål.
aake

F

F.d. 2702

Guest

spännande cykel...

de där med att ladda.... laddaren som e med cykeln e levererar 24V o 3amp
så det borde ju inte vara så svårt att fixa laddningen i bilen.. 12 till 24 3amp typ.. om man vill. här e en laddare som kan ge 90w ca 3,8amp Batteriexperten - Billiga batterier

MvH

Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest

Fredrik,

Jag har en Fransk el-scooter men går endast att ladda med 220VAC :(. Jag löser laddnings problem genom en 1000W inverter, slänger sladden genom bakre fönster och laddar scotter under färden. Fungerar bra ;)

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Morning vänner.
Elcykel är jättebra, jag och frugan har varsin, jag tänker dock sälja min för att köpa en vanlig, behöver motionen.
Frugan behöver den hjälp som elmotorn ger och hon tycker den är toppen.
När vi har dom med har jag ett Fiamma skydd på och det fungerar utmärkt om man ser till att slå in cyklarna i ett paket liksom.
Ha en fin dag mina vänner.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Fraxe och Belgien 1,

220V laddaren till min cykel är försedd med en lite speciell 4-polig kontakt, så en laddare till dator kräver nog ombyggnad.
För egen del blir det enkelt att ladda med invertern: Batterierna skall tas in vid laddning. Laddaren ger 29,2 V och 2 A, alltså i runda tal 60 W. Vilket ger en förbrukning från bobatterierna på 5 A (+ ca 1 A för drift av invertern) x 6 timmar = 36 Ah. Med så pass låg belastning behöver jag inte hålla bilen i drift alla de sex timmar som laddningen tar, inget problem med normala raster under resan.

Den första lite längre turen med cykeln i går, inte så tokigt att ha blivit ung och stark igen!
aake

Toppen