• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcykel i Spanien

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
Läste Spania-avisen från en annan tråd och såg denna artikel:
Har någon hört talas om detta i andra orter än Murcia?

Bilagor

• elcykel i Spanien.PNG
    elcykel i Spanien.PNG
    9 KB · Visningar: 865

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elcykel i Spanien

Är det verkligen så att myndigheterna i Spanien har blivit mera husbilsfientliga,
eller försöker de bara få lite ordning i en ständigt ökande
ström av husbilsfolk från norra Europa, som ibland tar sig
ganska stora friheter?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Cyklarna är ju godkända i EU vilket gör dem godkända i spanien också. Kan vara läge att överklaga dessa böter. Hur man nu gör det i spanien. Elcyklar säljs väl i spanien också eller?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Är det verkligen så att myndigheterna i Spanien har blivit mera husbilsfientliga,
eller försöker de bara få lite ordning i en ständigt ökande
ström av husbilsfolk från norra Europa, som ibland tar sig
ganska stora friheter?

Hej
Vaför tycker du att den pensionärer som väljer att tillbringa vintern i spanien tar sig stora friheter? Jag tror att den åldersgruppen är en ganska lugn och städad grupp som följer lagar och förordningar. Har svårt att tänka mig att polisen har något mål att försvåra för husbilsturister som övervintrar. De är troligen ett välkommet tillskott i den lokala ekonomin under vad som annars är lågsäsong.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kan det vara så att det är elcyklar där man kopplat bort trampfunktionen, då blir det en moped, har hört att detta inte är så ovanligt.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det är nödvändigtvis inte så att alla EU-länder har samma regler.
Undantagen är många. Säger dock inte att det är så i detta fallet.
Men man skall se upp med dessa fordon och hur de klassas.

Är det el-cyklar utan trampövervakning och högre effekt än 250W så blir det något annat än el-cykel.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej
Vaför tycker du att den pensionärer som väljer att tillbringa vintern i spanien tar sig stora friheter? Jag tror att den åldersgruppen är en ganska lugn och städad grupp som följer lagar och förordningar. Har svårt att tänka mig att polisen har något mål att försvåra för husbilsturister som övervintrar. De är troligen ett välkommet tillskott i den lokala ekonomin under vad som annars är lågsäsong.

Jag tycker inte någonting, utan drar lite slutsats av olika rapporter jag sett från Spanien, där en del husbilsägare tycker att det t.ex. är o.k. att strunta i regler vad det gäller uppställning och parkering, där tömning sker där det passar, alltså lite allmänt struntar i landets lagar och regler. Lite som det sker här också, men kanske inte i lika stor skala.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag tycker inte någonting, utan drar lite slutsats av olika rapporter jag sett från Spanien, där en del husbilsägare tycker att det t.ex. är o.k. att strunta i regler vad det gäller uppställning och parkering, där tömning sker där det passar, alltså lite allmänt struntar i landets lagar och regler. Lite som det sker här också, men kanske inte i lika stor skala.

Exakt vad som skedde på Franska rivieran för 20 år sedan. Nu är där bommar , höjdhinder och övrigt som gör det mycket svårt att bara parkera en husbil.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

EU reglene er krystallklare, allt som kan gå rent med motorkraft med hastighet over 15 kmh (noen unntak opp til 20 kmh) regnes som motorkjøretøy klassifisert som moped opptil 45 kmh.

En tohjuls sykkel med hjelpemotor som krever at brukeren tramper og hvor motorkraften forsvinner ved 25 kmh klassifiseres som sykkel. Over 25 kmh er dette og moped til tross for tramppingen.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Oj, det är två trådar som handlar om samma sak:

Så här skrev jag just på den andra tråden och som ger klarhet i frågan:

Har Googlat runt lite på spanska sidor och bl.a. hittade jag det här på ett av Spanska Polisens egna forum och som beskriver vad som gäller väldigt klart.;

"Las normas especifican lo siguiente: Motor de potencia no superior a 250 watts (nominal). El motor solo debe activarse cuando se pedalea y debe dejar de actuar en el momento que se deja de pedalear (por lo tanto, no pueden tener acelerador). Peso inferior a 40 kg. A partir de 25 km/h. el motor deja de actuar. Las bicicletas eléctricas que cumplen esta normativa, son consideradas a todos los efectos legales bicicletas normales. (no requieren homologación, ni seguro, ni casco en vías urbanas)" http://www.foropolicia.es/foros/post...45454e6edc7b82

Översätt själva om det behövs.

Men det bekräftar att reglerna i Spanien och Sverige är likvärdiga, man får använda motor max 250W, pedalerna, inget gashandtag, max 40 kg och att motorn slår av vid 25 km/h.

Elcykeln behöver INTE besiktigas, inte försäkras och man behöver inte hjälm när man cyklar i tätort.

Klart som korsvspa´!

Googlade vidare och hittade ett cykelforum som handlade om det aktuella fallet i Murcia och det visar sig att på distributörens hemsida så står det om den aktuella cykeln;

"Utilizar en recintos privados solamente."

Det betyder ungefär: "Får bara användas inom privat område". Det betyder det är en cykel som inte klarar ovan skrivna krav.

Svagt av den norska tidningen att gå ut och skrämma folk helt i onödan!

Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest

bild211.jpg

Har precis köpt en sådan, blev positivt överraskad. Jag slipper komma tillbaka med blöt tröja och tungan vid knäna. Blir nog väldigt mycket mer cyklande i framtiden.
Ska modifiera lite, Toaburken ska sitta säkert på pakethållaren, liksom vattendunkarna och avfallslungan.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Eftersom det blev mycket elcyklande i Spanien denna sommar har jag ställt frågan via mejl till spanska ambassaden i Stockholm. Vi får väl se om det blir något svar.

Fick ett kort svar från ambassaden att det är samma regler i spanien som i sverige och resten av eu. Vilket ju Los Suecos redan skrivit om.

Toppen