• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcykel 3 växlar

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025
Hej!

Ska köpa el cykel, 28 tum. Förmodligen blir det en Eco Rider Comfort.
Är detta fabrikat bra.
Har problem att välja antal växlar. Du som har 3 växlar saknar ni flera?
Du som har 7- 8 st växlar är det för mycket.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Elcykel 3 växlar

Hej!

Ska köpa el cykel, 28 tum. Förmodligen blir det en Eco Rider Comfort.
Är detta fabrikat bra.
Har problem att välja antal växlar. Du som har 3 växlar saknar ni flera?
Du som har 7- 8 st växlar är det för mycket.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar

Vi har Ecoride med tre växlar. Har aldrig känt behov av fler. Vi är helt nöjda med Ecoride. Skulle köpa samma igen. Vi har en comfort 28 tum och dessutom den lilla hopfällbara 20 tummaren. Den lilla är den som används mest. Väldigt smidig.

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Vi har EcoRide med 6 eller 7 växlar 26 tum och jag använder mest tre största... Tre växlar räcker om dom är med rätt utväxling

idemis

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025

Ska ni inte racing åka så räcker tre växlar. Vi åker snabbt förbi vanliga cyklar och de undrar ibland vad vad det som hände.

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Hej Draumur!

Den lilla 20 tummaren, är den vingligare om man jämför med 28 tummaren.
Om man cyklar ca 2 mil vilken är bekvämast att åka på?

Uno Larsson

Skratt hälsar

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej. I våras testade jag ett antal cyklar, stora som små. Valde bort tjugotummarna, de kändes vingligare och mer "trampkrävande".

Det blev Biltemas 28" med eldrift. Cykeln är väldigt prisvärd och uppfyller alla våra önskemål. Okay, de mest använda växlarna är 1an, 3an och 7an. Hälsar Björn

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Clas Ohlson har 20% på hela sortimentet bara idag 20/8 vilket ger 1800:- i rabatt på deras elcykel.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

För min del använder jag bara elen vid uppför eller kraftig motvind. Därför har jag en 8 vxl elcykel(Kalkhoff Tysk cykel) som går att cykla på. Skulle aldrig skaffa en 3 vxl cykel.
//Arne B

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

På min "gamla" Ecoride HPD (hopplockade delar eller kit) på en Crescent 26-tummare har jag 24 eller möjligen 27 växlar, vet inte riktigt, har aldrig räknat dem, men varje växel är värdefull, tycker jag.

cre.jpg

På min tidigare Lifebike hade jag 7 växlar och använde allihopa.

lif.jpg

Antalet växlar är avhängigt brukarens fysiska status och kondition.

Vad gäller storleken så gäller nog samma sak som i boxningsvärlden. En stor god boxare (cykel) slår alltid en liten god boxare (cykel).

En stor cykel ger väl ofta bättre möjlighet till en bekvämare sittställning än en mindre cykel och har mindre påverkan av ojämnheter i vägen.

Jappe

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Vi köpte Ecoride cyklar för två år sedan. Helt problemfri. Min är en 7 växlad med utanpå liggande växlar, medan frun har en 3 växlad. Vi är båda nöjda med våra val. VI valde 20 tums cyklar som ryms inne i garaget där de står i ett cykelställ som är som en släde som jag drar ut och därefter kan lyfta av cyklarna på ett enkelt sätt. Det finns i Kalmas katalog. Jag ärtveksam till att hänga elcyklar på ett cykelstäl monterat på bakstammen eftersom de vägen hel del, runt 25 kg styck.
Tomhoff

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup

Vi har köpt våra cyklar på Biltema, frun har en 7 växlad dammodell 36v och jag har en 3 växlad herrmodell 24v.Jag tycker att den 3växlade är helt ok men hade Biltema haft 7 växlad herrmodell hade jag nog valt en sådan med tanke på att ettans växel på den 7 växlade har en något lägre utväxling och sjuan har en något högre utväxling än ettan resp trean på den 3 växlade. Vi köpte dessa innan sommarens turer och är än så länge mycket nöjda med båda.
Skillnaden mellan 24v och 36 v upplever vi inte som speciellt stor snarare tror vi att vikten på cyklisten har en avgörande effekt på batterikapaciteten
Lars

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag pendlar till och från jobbet året runt på min tre växlade elcykel. Jag använder tvåans växel till 90 procent av sträckan. Jag har en kraftig uppförsbacke där jag går ner på ettan för att spara batteri.

Jag brukar ligga på en hastighet av 20 km/h vilket jag tycker är lagomt för att få en bra rörelse på benen, kadens heter det väl på cykelspråk.

Skulle jag köra på trean och använda elen så blir det inte mycket rörelse på benen.

För övrig så använder jag bara elen i motlut och motvind.

Kenneth

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tidigare hade jag en fullstor Giant, men den blev för tung att lyfta upp (>170cm) på cykelhållaren varför en svärson fick överta den. I fjol köpte jag en sjuväxlad 20 tum EcoRide, vilken jag är mycket nöjd med.
Möjligen var den stora cykeln lite stadigare på ojämnt underlag, men den nya är betydligt lättare att trampa när jag av solidaritet med den spänstiga hustrun (som vägrar motorhjälp) väljer att spara på elektriciteten.

Batteriet tar jag in i husbilen innan jag hänger cykeln på hållaren, främst med hänsyn till vikten.
Här även bild på den finurliga cykelhållaren (Fiamma Carry-Bike Backpack 4x4), vilken sitter bergfast och går sätta fast eller lossa från reservhjulet på någon minut:
Bild 003, cykelhållaren.jpg
Bild 006, Falsterbo.jpg

aake

Toppen