Knut
FD HBK Medlem
I løpet av en uke har begge mine batterier lagt av! De holdt i 3 år
Fram med skruvmeisel og ut med 8 skruver - hva fant jeg der?
I toppdeksel men lås sitter det og et primitivt måleinstrument med 3 lysdioder - under dekselet et antall ledninger med skjøtemuffer, riktig pent og enkelt.
I bunndekselet sitter det en kontakt som er forsynt med 4 ledninger - to tynne til instrumentet i toppen og to tykke opp til toppen.
Tilbake til toppen og deling av alle skjøtemuffer og kontakten på de to tynne.
Nå kunne selve batteriblokken dyttes nedover og ut. En prydelig sak godt beskyttet av tykk krympeplast så fram med kniven og sprette opp plasten.
Dette avslørte 3 ting: øverst en metalblokk med elektronikk - tydelig en batteri manager (BMS), under 2 blokker med 5 battericeller i hver koblet sammen som slik at det ble 10 LiIon firkantende 10 Ah celler i serie med føleledninger til BMS som jeg etter litt arbeid identifiserte som en beskytter og passiv balansering. Tid for litt kul måling.
Målte hver celle for seg og det var blitt for stor forskjell mellom ladningen i de forskjellige cellene til at BMS ville balansere eller slippe gjennom ladning. Riktig rutine nå ville være å lade hver celle for seg til normal topp på 4,2V, men en slik lader hadde jeg ikke så min løsning ble litt mer jobb.
Jeg brukte en 10W 12V halogenlampe som jeg koblet over opp til 3 celler i serie o belastet ned de som hadde høyest spenning til de var nede i like over 4 V - fortsatt over den nominelle spenningen på 3,6 eller 3,7 V som denne type celler har. Nå kunne laderen jobbe igjen (hadde koblet allt sammen spredd utover bordet). Laderen ferdig og pakken viste totalt 42V, men noen av cellene var fortsatt under de andre så ny runde med belastning av de høye (som lå litt over 4,2V) og nye ladning. Noen runder til og alle celler var like.
Nå gjenstår å se hvor lenge den første pakken fungerer. Den sitter nå i den en sykkelen.
Den andre var mye mer skjev så her gikk et par celler opp i 4,4V og begynnte å svelle før jeg avbrøt en provosert ladning (i praksis koblet ut BMS - ikke det smarteste en gjør). Svellingen er for disse cellene godt under 10%. Nå er i alle fall alle celler over 4V og BMS får nå bruke noen dager på å forsøke å justere ned de som var over 4,2V uten å tappe de som har lite.
Merke effekten på hele batteripakken er 36V 10Ah, laderen gir 42V og knapt 2 A. Selv har jeg nå bestillt en ladder som kan stilles inn nøyaktig for lading av enkelt-celler. Denne vil gjøre det enklere og tryggere å "redde" slike batteripakker i fremtiden.
Fram med skruvmeisel og ut med 8 skruver - hva fant jeg der?
I toppdeksel men lås sitter det og et primitivt måleinstrument med 3 lysdioder - under dekselet et antall ledninger med skjøtemuffer, riktig pent og enkelt.
I bunndekselet sitter det en kontakt som er forsynt med 4 ledninger - to tynne til instrumentet i toppen og to tykke opp til toppen.
Tilbake til toppen og deling av alle skjøtemuffer og kontakten på de to tynne.
Nå kunne selve batteriblokken dyttes nedover og ut. En prydelig sak godt beskyttet av tykk krympeplast så fram med kniven og sprette opp plasten.
Dette avslørte 3 ting: øverst en metalblokk med elektronikk - tydelig en batteri manager (BMS), under 2 blokker med 5 battericeller i hver koblet sammen som slik at det ble 10 LiIon firkantende 10 Ah celler i serie med føleledninger til BMS som jeg etter litt arbeid identifiserte som en beskytter og passiv balansering. Tid for litt kul måling.
Målte hver celle for seg og det var blitt for stor forskjell mellom ladningen i de forskjellige cellene til at BMS ville balansere eller slippe gjennom ladning. Riktig rutine nå ville være å lade hver celle for seg til normal topp på 4,2V, men en slik lader hadde jeg ikke så min løsning ble litt mer jobb.
Jeg brukte en 10W 12V halogenlampe som jeg koblet over opp til 3 celler i serie o belastet ned de som hadde høyest spenning til de var nede i like over 4 V - fortsatt over den nominelle spenningen på 3,6 eller 3,7 V som denne type celler har. Nå kunne laderen jobbe igjen (hadde koblet allt sammen spredd utover bordet). Laderen ferdig og pakken viste totalt 42V, men noen av cellene var fortsatt under de andre så ny runde med belastning av de høye (som lå litt over 4,2V) og nye ladning. Noen runder til og alle celler var like.
Nå gjenstår å se hvor lenge den første pakken fungerer. Den sitter nå i den en sykkelen.
Den andre var mye mer skjev så her gikk et par celler opp i 4,4V og begynnte å svelle før jeg avbrøt en provosert ladning (i praksis koblet ut BMS - ikke det smarteste en gjør). Svellingen er for disse cellene godt under 10%. Nå er i alle fall alle celler over 4V og BMS får nå bruke noen dager på å forsøke å justere ned de som var over 4,2V uten å tappe de som har lite.
Merke effekten på hele batteripakken er 36V 10Ah, laderen gir 42V og knapt 2 A. Selv har jeg nå bestillt en ladder som kan stilles inn nøyaktig for lading av enkelt-celler. Denne vil gjøre det enklere og tryggere å "redde" slike batteripakker i fremtiden.