• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elblock Hobby 650 fse för inkoppling av solcell?

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Hej kamrater...

Är det någon som vet vilken typ av elblock som sitter i en Hobby 650 fse -02?

Om jag förstått det hela rätt, så är det en väldigt egen variant.
Kikar jag under passagerarsätet så sitter laddaren där, och det är väl ebl:n i ett stycke antar jag. Typen är: CH 12 MC, art. nr är: EL 110
Det är allt som står, jag ser att det går in kablar på sidan (D+, B2, B1) men sen ser jag inte mer.

Plockar jag ur stolen ser jag nog väldigt mycket mer, men tänkte ifall någon vet om det överhuvudtaget finns en ingång för regulatorn från en solcell Annars känns det bara som onödigt arbete och jag kan lika gärna koppla in mig direkt på bodelsbatteriet.

Några idéer nån?

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elblock Hobby 650 fse för inkoppling av solcell?

B2 är väl direktkopplad till husbilsbatterierna och B1 är kopplad direkt till startbatteriet, så om man skall koppla in solcellerna till Ebl:en så kopplar man väl till B2 från Solregulatorn, dvs solceller till regulator, regulator till B2
och har man en regulator med startbatteriladdning på 1 Amp så kopplar man den till B1, på detta viset så får du ju en eventuell panel som mäter effekt/ampere att fungera åxå, det kommer den där imot inte göra om du kopplar direkt till batteriet.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Ok, tackar för infon.

Har ingen startbatteriladdning på denna regulatorn, men det hade ju inte vart dumt. Kanske nått för nästa version när man fått igång allt.

Ska testa lite och plocka bort stolen och koppla in och se hur den beter sig...

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027

Som jag ser det kanske jag har fel.
Om B2 på CH 12 går till bodelsbatteriet och du kopplar in solcellen via regulatorn där sä är det samma kopplingspunkt som där kabeln från B2 slutar alltså på batteriet.
som jag ser det så måste det finnas en annan ingång och sedan ut via B2 till batteriet.
Är B1 till startbatteriet så är det samma sak.
kanske tänker jag fel!!!?:confused:

AnKa

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2025
Re: Sv: Elblock Hobby 650 fse för inkoppling av solcell?

Om B2 på CH 12 går till bodelsbatteriet och du kopplar in solcellen via regulatorn där sä är det samma kopplingspunkt som där kabeln från B2 slutar alltså på batteriet.
som jag ser det så måste det finnas en annan ingång och sedan ut via B2 till batteriet.

Så som du resonerar så resonerade jag också och kopplade min solcell direkt på bodelsbatterierna har fungerat klockrent hos mig :)

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027

Jag har en kompis som har en Hobby årsmodell 00.
I den sitter det en CH12 och han har problem med just inkoppling av Solcell.
jag har försökt att få tag i ett kopplinsschema på CH 12 :an men inte fått något sådant från leverantöern Top Tron.
I kompisens fall har vi lämnat CH 12 helt utanför och dragit en kabel direkt från startbatteriet till bodelsbatteriet via smartpass för generatorladdning.
Vi har kopplat in en Ctek Dual 250S tillsamans med Smartpass och följt Ctek's anvisningar. Som det verkar så laddar solcellen även startbatteriet.
Viktigt är att säkra av med min 40 amp för säkerheten.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Det spelar väl ingen roll om det finns en annan ingång på CH12?
poängen är ju att man använder kablarna som går till Ampere shunten som sedan går till batteriet, det är ju en massa extra jobb att dra nya kablar framför allt till start batteriet, och eftersom solregulatorena som har startbatteri laddning oftas verkar ha 1 Amp laddning så behöver man ju inte heller oroa sig för kabelarean.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Tackar för all input.. Jag får försöka hinna plocka bort stolen i helgen och kika vad det står på alla kontakter på laddaren, det finns absolut mer.

Toppen