• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elblock,eller laddare?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
hej därute , har elblock EBL99,är det nån som vet om det har samma kvaliteer som tex CTEK laddare vad beträffar sulfateringspulsar o laddeffekt i allmänhet,kan kanske vara bra att ladda extra med CTEK,, hälsningar Lasse PS gäller bodelen,DS

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Elblock,eller laddare?

En EBL - electro block, har jag inte, men har vid upprepade tillfällen ställts inför frågor till dem.
En EBL 99 har en laddare Schaudt LAS 1218 med 18 A endat 3-stegs laddning och inte avsulfatering och djupladdning m.m.
De 18 ampere är anpassad EBL'ens max 18 A för elnätet.
14 A för solenergi.
Alternativt 18A
Jag tror att EBL 99 har säkring mot generatorn vid 50 A - der kan sätts en 20 - 25 A 7-8 stegsladdare och 230 volt till 1218 LAS bort.
Förutsatt då att EBL uppfattar laddaren som en generator när du sätter en diod D + och ström på EBL sidan.
Den mer intelligenta får rätta mig om fel.
Jag försöker lära mig.

Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Tack för svaret, ja tänkte mest på att ladda någon gång ibland, varannan månad eller så,då räcker det väl bara att koppla bort batteriet, har Gel batteri så det kanske inte behövs avsuflatering då ??hälsningar lasse

F

F.d. 55451

Guest

Visst ska gel avsulfateres - men det hjälper nog inte så mycket som i SMF och AGM.
AGM-batterier har utvecklats på grund av förfrågningar från GEL.
Syra-och sulfatering kommer lätt bort från de ledande plattorna vid AGM trots att det finns lugna bindning mot blyplattorna.
SMF virvler för snabbt runt med syra så att det inte får sin effekt - elektrolyt.
GEL ofta måste avsulfaters för långsam underhåll.
Jag skulle föreslå från början 3 gånger i veckan - då varannan vecka.
Bara mitt förslag.
Om det är för vinterunderhållet - koppla alla elektriska andt av och låt en modern många steg laddare tar över underhållet - helst 24 timmar/dygn om möjligt.
Det kostar mindre än 300 kr per år. ;)

PS. Undvik startbatteri och GEL laddas tillsammans - det är mycket annorlunda cykeln och laddaren kan bara ge laddning för den funna genomsnittet.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen