• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Superbatterier till våra bilar, vad kan man realistiskt förvänta sig under vår livstid eller så där 20-35 år framåt? Det ser inte särskilt positivt ut om man läser denna artikel; http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3804606.ece!

Under ca 120 år och tydligen fortfarande, har världens batteriexpertis hela tiden sökt utveckla någon form av superbatterier för användning i våra bilar. "Den batteritekniska verkligheten" verkar dock inte vilja infinna sig utan ligger fortfarande så där 20-35 år in i framtiden som den alltid gjort (som att skjuta korven framför sig på mackan).

De som trots allt har en helig tro på den rena elbilen verkar mest vara politiker med spenderbyxor och orealistiska drömmar (utsläppsfri trafik 2030). Kanske vill de med detta upprepa kapitalförstöringen(?) i samband med utbyggnaden av infrastrukturen för E85 bränslet ... som ledde till många mackars för tidiga död och E85-bilar som ingen längre tycks vilja ha.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

vänta bara de mest energirika batterierna kommer att synas inom RC hobbyn så snart det finns något att tillgå som är producerbart. Idag kan vi köpa 11.2 Volt nominellt dvs mellan 9.3 v (tom) och 12.6V (vid full laddning) och som högsta jag har sett 5 AH med en vikt av 0.5 kg och pris ca 55Euro. Så det kommer bättre ,billigare men det syns först inom RC branschen sedan dröjer det ca 10 år innan det finns till bilar. Det finns "vissa brand risker" med dessa batterier. Jag vet då jag har lyckats elda upp ett par.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

För egen del tror jag nog att det aldrig kommer att finnas batterier som kan mäta sig med energiinnehållet i flytande bränslen.
En variant för att batterier skall kunna använda i bilar för långfärder är nog att man använder sig av induktionsteknik i kombination med batterier. Man gräver ner en kabel i vägbanan och har en mottagare inne i bilen. I princip samma som när man laddar en el-tandborste. Kan bli en kostsam lösning men flytande bränslen kommer troligen att bli en bristvara i framtiden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Norrmännen tycks tro på elbilen, 12% av personbilsförsäljningen är elbilar.
Biltillverkarna ligger i startgroparna och BMW marknadsför redan sin i3 med eller utan räckviddsförlängare.

image.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Det krav man har på räckvidd med dagens bensin- & dieselbilar kommer nog inte att uppfyllas med batteridrift inom en överskådlig framtid. Vi kommer nog att få se andra lösningar i form av olika hybridsystem med energiåtervinning. bränsleceller, solenergi etc.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

En informativ sammenligning av dagens batteriteknologier:

battery.jpg

Dagens RC batterier er LiCo - disse krever mye støtte-elektronikk (BMS)for å bli trygge. Brukes av Tesla i dere elbiler med stor egenutviklet BMS batterimodulen, denne ovvervåker hver enkelt celle.

Endel av de som bygger om biler til eldrift har valgt å benytte LiFePO4 batterier til tross for en noe dårligere effekt pr. kilo. Her er erfaringen at de enkleste BMS enhetene er skadelige for cellene, dette gjelder spennings balanserende shuntregulatorer.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Norrmännen tycks tro på elbilen, 12% av personbilsförsäljningen är elbilar.
Biltillverkarna ligger i startgroparna och BMW marknadsför redan sin i3 med eller utan räckviddsförlängare.

Visa bilaga 81710
Jag får min i3 om 10 dagar. Kør jag långt kør jag La Strada, annars blir det elbil. Billigt och miljøvennlig, 13 mil vinterstid, 16 mil + sommartid. Blir min andra elbil. :twitcy:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Jag får min i3 om 10 dagar. Kør jag långt kør jag La Strada, annars blir det elbil. Billigt och miljøvennlig, 13 mil vinterstid, 16 mil + sommartid. Blir min andra elbil. :twitcy:

Skulle vara intressant att höra om de förmåner, bl a i form av beskattning, elbilar får i Norge.
Lär vara skattefrihet, fri parkering, tillåtet att köra i kollektivfiler mm, stämmer det?
Förmånerna förklarar nog den stora försäljningen av elbilar, efter USA finns väl inget land där det säljs så många Tesla S (räckvidd/laddning 40 - 50 mil). Det var väl i oktober 2013 detta var Norges mest sålda bil?
Kunde också vara intressant att höra hur det går med utbyggnaden av snabbladdningsstationerna för Tesla i Norge, i USA kan man snart köra från kust till kust på ca 1/2 timmes snabbladdning per 30-50 mil.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Skulle vara intressant att höra om de förmåner, bl a i form av beskattning, elbilar får i Norge.
Lär vara skattefrihet, fri parkering, tillåtet att köra i kollektivfiler mm, stämmer det?
Förmånerna förklarar nog den stora försäljningen av elbilar, efter USA finns väl inget land där det säljs så många Tesla S (räckvidd/laddning 40 - 50 mil). Det var väl i oktober 2013 detta var Norges mest sålda bil?
Kunde också vara intressant att höra hur det går med utbyggnaden av snabbladdningsstationerna för Tesla i Norge, i USA kan man snart köra från kust till kust på ca 1/2 timmes snabbladdning per 30-50 mil.

Bilpriset är utan skatt, Teslas topp-modell koster ung 620 000 NKr, med normala avgifter och skatt vore det minst dubbelt. Min BMW kostar 250 000 plus extrautrustning ca 300. Vägskatten är 450 kr/år (normalt 2900), försäkring är jättebilligt (jag betalar 3400 pr år m 1200 mil), offentlig parkering är gratis, det finns ett stort antal gratis laddningsplatser (inte snabbladdning, det kostar), man betalar inte vägtullar och färjor är gratis. Kollektivfiler är tillåtet, men troligen blir detta ändrat under året.
Det finns redan många snabbladdningsstationer. Tesla gör sine egna och under våren kan man köra Oslo- Trondheim, Oslo-Stavanger och Stavanger - Bergen med snabb laddning.
BMW och VW t.ex. har lik typ laddning och under året kan man också köra disse märken utan "rädsle för soppatork" (kan man säga så?)i syd Norge.

Tystnaden i bilen är fantastisk, kraften i motoren från stillastående är otrolig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Om vi får samma förmåner i Sverige skulle jag inte tveka att köpa en i3 med räckviddsförlängare (en liten bensinmotor som ger 12 mil extra).
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Sjuk politikk mht el.bil i Norge innført av sosialister, marxister og bønder(rødgrønne).
Lokal forurensing fra en 2,2tonns tesla tviler jeg på er lavere enn for en liten småbil på 1tonn. Veislitasjen blir mer enn doblet pga vekten. En tesla tar dobbelt så mye plass i bytrafikken enn en liten småbil trenger. Så lenge vi kjøper el. (kullkraft) fra utlandet er ikke forurensingen lavere totalt sett, og ingen kan garantere hvor ren strøm som blir tanket.
Håper dagens regjering setter en stopper for galskapen med sponsing av el biler, ganske enkelt galskap politikk.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Sjuk politikk mht el.bil i Norge innført av sosialister, marxister og bønder(rødgrønne).
Lokal forurensing fra en 2,2tonns tesla tviler jeg på er lavere enn for en liten småbil på 1tonn. Veislitasjen blir mer enn doblet pga vekten. En tesla tar dobbelt så mye plass i bytrafikken enn en liten småbil trenger. Så lenge vi kjøper el. (kullkraft) fra utlandet er ikke forurensingen lavere totalt sett, og ingen kan garantere hvor ren strøm som blir tanket.
Håper dagens regjering setter en stopper for galskapen med sponsing av el biler, ganske enkelt galskap politikk.

Jag är inte bonde, marxist eller socialist, tycker man skall ge fakta i detta forum. Det politiske och befolkningsmässiga flertalet tycker om möjligheten till "grönt" samvete. Tesla är bilen för några, det är Nissan Leaf som är elbilen de många. Elen från utlandet är inte reglen utan undantaket. Man sponsar inte utan tar bort några inkomster.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Vi har valt en hybrid, Lexus RX450h och visst är det en speciell känsla att glida fram ljudlöst i stan.

Men det är en tung bil, 2,700 kg, hur mycket väger bara batterierna? Säkert över 500 kg.

Bensinförbrukningen är 0,8l under sommaren och nu på vintern 0,9l.

Tveksam om det verkligen ger någon miljövinst, men visst, skatten är bara 920 kr/år.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Jag som trodde att Norge är självförsörjande på vattenkraft.
Är det aluminiumverken som förbrukar så mycket el?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.265
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Jag tittar mycket på science fiction filmer liksom jag en gång läste alla Jules Verne romaner om framtiden (då var jag inte gammal). Det mesta har besannats!
Vad är det vi redan vet om framtiden? Jo, att oljan tar slut och att kurvan med nya fyndigheter redan har vänt neråt.

Vi känner också till skadliga effekter av olja och att oljan INTE är hållbar för vår framtid. Kol ska vi inte ens prata om, det räcker att titta både bakåt i tiden (smog över London t.ex.) eller framåt i tiden (Indiens, Kinas m.fl. industrialisering) för att förstå följderna.

Om det nu är så att politikerna väljer el, då hoppas jag verkligen att någon av framtidens nördar kommer att lyckas med att utvinna el från solen, den enda "oändliga" energikällan. Även solen kommer att slockna en vacker dag/natt, förhoppningsvis inte under en överskådlig framtid, men då hinner väl vår avkomma ladda sina raketer och lämna allt skit som vi har lyckats skapa på den här stackars jordplätten. Etanol verkar vara en flopp, hoppas elen blir en bättre sattsning. Oljan tror jag inte ett dugg på om 15 - 30 år...

Vad tror du på?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Samme nevnte norske kokkos regjering gikk for få år siden ut og oppfordret alle bilkjøpere til å kjøpe dieselbiler, og folk kjøpte. De tenker kun Co2, ref f.eks månelandingen som kostet skattebetalerne en haug med milliarder. De ga avgift rabatter, som Finansminister Halvorsen var veldig fornøyd med, men kun ett par år senere når dieselbil fylte gatene, så merket de det vi andre visste, lokalt surt utslipp i gigantmengder, og skrudde avgiftene opp til nye høyder for å redde skinnet. Blir interessant når 50000 el biler, og vekt like høy som en Fiat Ducato varebil er den som regjerer i byene som transportmiddel for småkjøring lokalt. Hvem betaler for alle ladestasjoner? Ikke el.bil eierne, for disse betaler ikke avgifter for infrastrukturen. Ikke bom/vei avgifter for radikalt øket vei slitasje. Noen ladestasjoner begynner å ta betalt nå, men fortsatt er det skattebetalere generelt som også finansierer dette.

El bil er helt ok, men de får betale det det koster de som alle andre, alt annet er fullstendig galskap.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.265
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Rusken:
El bil er helt ok, men de får betale det det koster de som alle andre, alt annet er fullstendig galskap...

Det kommer att bli så Rusken!
Systemet är uppbyggt för att stimulera först, avvakta och se utvecklingen, sen kommer skatter & avgifter som "drabbar" mängden. Här i Gbg var det "gratis" att parkera miljöbil, skattebefrielser hit och dit osv... och nästa år är det slut på det roliga för "gammal" miljöpolitik. Nu är det så många som kör miljövänligt så det är dags att fylla på skattekistan...

Hur som helst, jag välkomnar el-bilar, inte minst med tanke på kommande generationer. Min förhoppning är att det ska bli en ordning på miljön så att vi kan andas och inte behöver åka in mellan sjukhusen, kosta samhället en massa pengar och behöva lämna jordalivet i förtid. Dessutom är det väldigt bra acceleration i elbilar : )
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Skal en se helt realistisk på det så er Norge netto eksportør av el-kraft. Det er mest tydelig på Statskraft sitt lille overskudd på mange milliarder kroner.
Det faktum at det importeres kraft når det er overproduksjon i Europa er endel styrt av at en enkelt kan justere opp og ned den norske produksjonen fra magasinkraftverkene. Disse benyttes til å levere kraft når europeisk sol g vindkraft ikke strekker til. Varmekraftverk har lang opp og nedkjøring og egner seg ikke til justeringskraft for miljøenergi, kullkraften er i stor utstrekning erstatning for de atomkraftverk som er avviklet - dette er og kraftverk som må kjøres med jamn produksjon. Faktisk så er magasinkraftverk de eneste som egner seg til ujamningsleveranser.

Aluminiumproduksjonen er nesten avviklet i Norge etter at smelteriene mistet fordelen av billig el.

Et nytt og voksende marked for avanserte batterier er lagring av el fra sol og vind for å redusere avhengigheten av justeringskraft fra vann-magasiner. Det snakkes og om pumpekraftverk! Sol-el benytte til å pumpe vatn opp til et magasin slik at en kan styre mengden som produseres over hele døgnet.

El-biler som lades om dagen fra sol-paneler er et meget godt alternativ, lading om natten fra bufferbatterier er noe bedre enn Tesla sine stasjoner fra grid-connected solar stasjoner om en skal se det hele med grønne briller.

En stor fordel selv for el-biler med eller uten rekkeviddeutvidelse er direkte drift uten veksel-låda slik at energitap i form av varme er nesten eliminert.

Det finnes i dag under pilot-tester busser med direkte el-drift i form av motor i hjulene - denne teknologien kan godt komme til husbiler. En batteribank kan da brukes både til drift av bilen og til bodelen, rekkevidde-utvideren sørger for å toppe opp batteriene når det trengs ;)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Elbilen under vår livstid, hur ska detta sluta?

Fråga gärna om elbilen går att få med dragkrok. Kanske husvagnsbranchen har gjort sitt och hur blir det att åka till återvinningen på lördagen med släpkärran. Ringa på diesellastbilen kanske. Men under slutet av 1800 talet var tydligen elbilen som vanligast men då var ju dom flesta inte med som lever idag. Lite tankar innan det slår igenom på allvar då blir husbilen en friggebod med möjlighet för övernattning för gäster, och husbilsklubbens märke minner om att den har rullat också, och tänk så bra att den är vinterbonad då kan man använda den som sportlovsstuga också.
 
Toppen