• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbilar

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.135
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Alla går vi väl och önskar att elbilarna skall utrustas med batterier som räcker för en resa på upp mot 50 mil. Men vi tycks vara långt därifrån; nu rör det sig om cirka 10 mil, med några exempel på upp mot 30 mil.

MEN: hur håller man värmen i en sådan bil. Jag har aldrig sett att detta diskuterats. Skulle gissa att elvärme drar lika mycket per tidsenhet som driften med det klimat vi har här nu.

Eller ingår jorduppvärmningen (???) i kalkylen?

Någon som vet?

Håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Elbilar

Jo det vore intressant att veta samt det omvända problemet för att dom vill ju ha så mycket elbilar i Kalifonien och hur får man en AC´n till att fungera med en elbil .

Kan det vara så att det finns hubrider med biogas och den står för uppvärmningen eller om dom har en förbränningsmotor för uppvärmning och stöddrift om amperen tar slut ?

Jag kan iofs höra med kompisen som byggde elbilar i Kalifonien samt utanför Göteborg .
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.765
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Elbilar

Jag tror att allt beror på hur lång sladd som medföljer:yes:
 
F

F.d. 52954

Guest
Sv: Elbilar

Alla går vi väl och önskar att elbilarna skall utrustas med batterier som räcker för en resa på upp mot 50 mil. Men vi tycks vara långt därifrån; nu rör det sig om cirka 10 mil, med några exempel på upp mot 30 mil.

MEN: hur håller man värmen i en sådan bil. Jag har aldrig sett att detta diskuterats. Skulle gissa att elvärme drar lika mycket per tidsenhet som driften med det klimat vi har här nu.

Eller ingår jorduppvärmningen (???) i kalkylen?

Någon som vet?

Håkan

Det vanligaste är nog en värmare typ Webasto eller Ebersprächer, som värmer vatten för då kan man ha ett element som på en "vanlig" bil, och då blir reglering av temp och flöde som på en vanlig bil. Bränslet är bensin eller diesel.
/Einar
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Elbilar

Man kanske kan ta tillvara förlusterna i elmotorn för uppvärmning av kupén. Antag att det krävs effekten 25 hk för att hålla hastigheten 90 km/h och att elmotorns verkningsgrad är 90 %. Då är förlusterna 2,5 hk, dvs drygt 1800 W eftersom 1 hk =736 W. Sedan har vi förlusterna i batteriet. Hur stora de är vet jag inte men antar att de är ungefär lika stora. Då har vi 3600 W till förfogande. Dessa förluster återfinns i form av värme. Det gäller bara att ta dem tillvara genom att kyla motor och batteri.

Birger
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Elbilar

En kompis till mig som har elbil installerade en varmvattenberedare på 30 liter i bagageutrymmet som värms 2 tim innan han åker till eller från jobb.
Sedan cirkuleras vattnet genom ett värmepaket med fläkt,han har 3 mil till jobbet och det är varmt och skönt hela vägen.
På jobbet ansluter han till el som värmer vattnet 2 tim innan hemfärd,väl hemma laddas batterierna under natten.
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elbilar

I den Kewet elbilen jeg hadde i 4 år var det en webasto diesel/lysol varmer som blåste varm luft inn i kupeen.
 
Toppen