leja4
HBK Medlem
Hans argument håller inte idag!
Dåligt påläst eller partiskhet är svårt att bedöma.
Att kommentaren `"dåligt påläst" kommer från dig är skrattretande.
BBa
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hans argument håller inte idag!
Dåligt påläst eller partiskhet är svårt att bedöma.
Då återstår partiskhet!Att kommentaren `"dåligt påläst" kommer från dig är skrattretande.
BBa
Ännu har jag inte bildat mig någon klar uppfattning om var jag står i frågan om elbil eller inte. Därför vore det intressant att veta på vilket sätt och i vilket avseende Gillberg har fel; oaktat det beror på att han är dåligt påläst eller partisk.Då återstår partiskhet!
Nu var ju frågan om det fanns el så det räckte om alla bilar skulle gå med eldrift. Effekter över året/dagen etc går förstås att lösa på olika sätt, tex genom att göra elen dyrare vissa tider. För elbilar är det en rätt bra lösning i många fall eftersom batteriet förstås kan laddas när det finns gott om el och priset är lägre. Och självklart betyder en minskad export från Sverige också minskade inkomster, någon däremot?Det är alltid en samman blandning mellan effekt och energi i dessa sammanhang. Den totala effekten som vi behöver varierar stort under året och kan inte slätas över av någon form av genomsnitts värde över året detta faktum bortses det ofta ifrån i debatten. All form av export är förövrigt inkomster för landet även el export vilket man tydligen bortser ifrån i debatten. Klimatnyttan från vår rena elproduktion till Europa är betydande inte att förglömma.
Det finns förstås bara de alternativen om man hatar elbilar och allt som eventuellt skulle kunna göra miljön något mindre dålig.Men när vi har elunderskott vintertid i södra Sverige p.g.a. nedläggningen av kärnkraftverken, samtidigt som datahallar och batterifabriker i norra Sverige drar enorma energimängder, skall elbilsåkarna då stanna hemma från jobbet, eller skall vi ladda elbilarna med kolkraft från Polen eller Tyskland?
Det finns förstås bara de alternativen om man hatar elbilar och allt som eventuellt skulle kunna göra miljön något mindre dålig.
Det kanske inte är hat utan ett närmast religiöst antimiljötänk utan vettiga lösningar.Det har ingenting med hat att göra, bara en fundering i den rådande klimathysteriska debatten, där alla seriösa tankar drunknar i ett närmast religiöst miljötänk utan vettiga lösningar.
Om alla bilar blev laddbara elbilar redan i morgon skulle behovet vara 12 TWh per år.Personligen kan jag ju tycka,att om han är partisk eller inte,spelar egentligen ingen roll. Det är satsningen på elbilar jag undrar över. Hur ska vi lyckas ladda dessa om nu alla ska ha elbilar .Själv bor jag i villa som inte klarar kraften som behövs för att ladda ev 2 till 3 bilar
Man kanske får besök som oxå vill ladda lite
Eller dom som bor i höghus i storstan hur skall detta lösas
Det kommer gå åt sjukt mycket el för bara laddning i Sverige och i världen
Nä Hvo100 eller liknande borde nog funka, tills man hittat en lösning med el frågan.
Det finns förstås bara de alternativen om man hatar elbilar och allt som eventuellt skulle kunna göra miljön något mindre dålig.
Om alla bilar blev laddbara elbilar redan i morgon skulle behovet vara 12 TWh per år.
Sveriges export är drygt 20 TWh per år. Med utbyggd vind- och solkraft blir gapet ännu större.
Om jag skaffar elbil behöver jag ladda en eller två ggr i veckan, det vill säga ungefär som mina solceller producerar under sommarhalvåret.
Om det nu är en så ljus framtid för kärnkraften så undrar man förstås varför du inte berättar det för de elbolagen. Det måste vara en bra investering, eller hur?Tyvärr finns ju inte elöverskottet vi den tidpunkt som vi behöver det, d.v.s. på vintern då vi redan måste måste importera el när det är kallt, detta kommer ju att bli ännu värre när vi lägger ned kärnkraftverken, eftersom vi inte har tillräckliga ledningar från norr till söder för att täcka behoven med matning därifrån, under förutsättning att det produceras tillräckligt där. Om vi sedan lägger till en helt elektrifierad fordonsflotta som i huvudsak finns i södra och mellersta Sverige går ekvationen inte ihop!
Men på vissa inlägg låter det som om det inte finns så värst mycket el kvar att sälja, åtminstone inte i södra Sverige. Det beror dessutom tydligen på att kärnkraften stängs. Varför bygger dom inte ut istället? Naturligtvis för att det inte är lönsamt och att det finns el. Samtidigt behöver överföringen till södra Sverige förbättras, det handlar om ledningsnätet och inte om nya tydligen onödiga kraftverk. I alla fall enligt kärnkraftsbolagen.För Vattenfall handlar det om att minska kostnaderna. Dom kan lägga ner kärnkraften sedan höjer dom priserna på vattenkraftsel. Så hur dom än gör så vinner dom