Justera ventiler det behovet minskade drastisk med överliggande kamaxlar och shimsade ventiler.
Det som är lite klurigt idag är att leta på vilken givare, kontaktstycke, kabelstam som det är glapp i.
Det blir väldigt många möjliga felkällor. Det får inte prutas på kvaliten.
En del detaljer har blivit dyrt att laga . Ett kopplings byte på en bil idag handlar om 15000-20000kr
Bilars prestanda har med hjälp av diverse avancerade system blivit radikalt mycket bättre, i prestanda ingår även krocksäkerheten.
Det jag tänkte på är att i stortsett ser en bil idag ut som dom gjorde för 60 år sedan sedan har detaljer putsa till rätt rejält.
Nu var inte en Volvo 740/ 940 några speciellt moderna bilar. Men dom är fortfarande relativt stryktåliga.
Det är väldigt mycket som vi konsumenter inte ser, men som finns, i moderna bilar som inte ens var påtänkt för 20 år sedan.
Säkerheten i dagens bilar är milsvidd ifrån vad den var för 24år sedan. Och det med minskad bränsleförbrukning trots att bilarnas vikt ökat.
Om vi tar din 900 som exempel så var det en av de säkraste bilarna du kunde ha då (tillsammans med tex Volvo 740).
Just Volvo 740 såg jag i en krockjämförelse med en modern småbil, 740 blev bara skrot och trolig död för föraren, småbilen blev också skrot men tack vare höghållfasthetsstål och diverse kuddar blev det lindriga skador på föraren.
Om vi sedan ser till verkstadsbehovet så är dagens bilar betydligt mer driftsäkra än vad de var förr. Tex så skulle ventilerna justeras och oljan bytas var 700mil för inte alltför länge sedan. Idag går många bilar 3000mil mellan oljebytena och ventilerna behöver inte justeras.
Att de blivit så tekniskt avancerade att man behöver uppsöka verkstad för minsta fel stämmer till viss del men det beror nog snarare på att tekniken är så ny.
Om 25år så kommer det finnas lika många som kan skruva på dagens bilar som det finns idag som kan skruva på en Saab 900 från -96.
Den personliga utvecklingen för oss som skruvar själva måste bara komma ikapp.
Om vi tar mina egna bilar som exempel.
På 90-talet hade jag en Volvo 745 Turbo intercooler som var bland det vassaste man kunde köra, typ 230hk med lite trim. Den var rejält snabb även i grundutförande, 0-100 på kanske 7sek. Och drog sällan under 1liter/mil....
Idag kör jag Volvo igen med 407hk ur en motor med mindre volym än 740n, den väger runt 1000kg mer, 0-100 på 5s, har otrolig säkerhet, delvis självkörande, och med en förbrukning på hälften av 740n.
Åtminstone jag tycker detta är en otrolig teknikutveckling.....
Justera ventiler det behovet minskade drastisk med överliggande kamaxlar och shimsade ventiler.
Det som är lite klurigt idag är att leta på vilken givare, kontaktstycke, kabelstam som det är glapp i.
Det blir väldigt många möjliga felkällor. Det får inte prutas på kvaliten.
En del detaljer har blivit dyrt att laga . Ett kopplings byte på en bil idag handlar om 15000-20000kr
Bilars prestanda har med hjälp av diverse avancerade system blivit radikalt mycket bättre, i prestanda ingår även krocksäkerheten.
Det jag tänkte på är att i stortsett ser en bil idag ut som dom gjorde för 60 år sedan ( tänker på Minin) sedan har detaljer putsats till rätt rejält.
Nu var inte en Volvo 740/ 940 några speciellt moderna bilar. ( bara lite lätt uppdaterade —60 talare). Vilket inte är det sämsta. Men dom är fortfarande relativt stryktåliga.
Göran i Björnarbo